ANNONS
Annons

Köra bilxt trådlöst, är det här samma saker?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är INTE samma sak.

Canons sändare kommunicerar med blixtarna via inftarött ljus. Med den sändaren på kameran och Canons blixtar kan du köra trådlöst med bibehållen automatik.
Tyvärr så är avståndet rejält begränsat, särskilt utomhus och i dagsljus.

Sändaren från Kaffebrus kommunicerar med radio och har därmed en bättre räckvid, men... Den kan inte göra annat än att trigga blixten till att blixtra, d.v.s. ingen automatik fungerar. Du måste därför köra blixtarna på manuell inställning vilket också rekommenderas på kameran.

Radiosändare finns i olika prisklasser och kvaliteter. Vissa kan ha räckvidd på flera hundra meter, medan de enklare kanske klarar 30 meter.
Det finns även radiosändare som kan skicka alla signaler och därmed bibehålla automatiken. T.ex. de senaste från Pocket wizard och Radiopopper (och kanske någon mer).

Själv använder jag Elincroms sändare och är ganska nöjd. Bra räckvidd och hyfsat pris. Jag tycker att det fungerar utmärkt att köra både kamera och blixt manuellt och saknar inte automatiken. Däremot skulle jag vilja kunna justera blixtstyrkan från sändaren samt köra på "high speed sync", vilket tydligen skall gå med vissa system.
 
ska finnas en liten test på youtube på en som är lik den från kaffebrus
tror han fota 10x och den reagera inte på typ hälften
 
Okej, Blir tokig på allt det här..

Vad ska man köpa för nått? Vill bara kunna köra Blixten (430EX II) trådlöst..
Canon 40D..

Helst så billigt som möjligt men ändå bra.
 
Hej!

Jag köpte ett set med tre st mottagare och en sändare av den sorten som finns på kaffebrus och kan väl bara säga att dom funkar skapligt, visst att dom är plastiga och så, men foten är i metall iaf.

Att dom skulle missa så många triggningar vet jag inte om jag kan hålla med om, men ibland blixtrar dom om man flyttar dom snabbt eller stöter till stativet dom sitter på.

Det enda jag har märkt är att den inte fungerade med min Sigma EF500-ST, och inte min gamla Sigma heller för den delen, så det blev till att köpa nya, har nåt med trigger-volten att göra tror jag, kunde inte hitta nån bra info om det.

Nu kör jag med en Opteka, en Soligor och en mindre av ett märke som jag inte kommer ihåg, jag skulle tro att den fungerar bra till Canon oxå.

Men billigare trådlös studiosetup får man nog leta efter, kanske inte nåt att lita på på en actionshoot, men i hemmastudion är den klockren.
Sen är det ju helt manuellt som gäller då:)

Lycka till
 
Jag var ute efter samma sak som du. Jag har en billig blixt utan automatik och kunde därför titta på de här billigare radioslavtändarna. Hittade denna på hos Fotofyndet som jag tyckte verkade spännande, Slavblixtutlösare Fanns inte till min 30D just nu, men skulle enligt uppgift komma in under v44. Största fördelen med den tyckte jag var att jag fick radiofjärrutlösarfunktionen "på köpet".

Jag ska försöka återkomma med en recension när jag har fått den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.