Annons

Köptips

Produkter
(logga in för att koppla)

Musicman SE

Aktiv medlem
Hej,

Jag är sugen på att börja bygga en liten hemmastudio och har idag en Nikon D7000 med bla ett 85 mm objektiv. Jag har fortfarande ingen extern blixt och funderar på hur jag skall börja för att ljussätta som nybörjare?

1. Skall jag tex köpa en Nikon SB-900/910 och en softbox för kamerablixtar och någon lämplig bakgrund?

eller

2. Gå på studioblixtar direkt tex Elinchrome To Go?

Hur mycket förlorar jag i ljus på att använda en SB-900 mot studioljus som nybörjare?

Med tack på förhand,

Johannes

själva ordet studio är ganska stort ord...du kan ta kort på frukt i en studio elr ett helt fotbollslag...vad har du tänkt dig o fotografera..

Jag började också med Nikons blixtar. Det funkar bra!

Men oj vad mkt bättre det blir med en studioblixt!

Ljusformare som softbox äter ljus så du behöver lite merakraft i blixten.

Kanske inte 300ws som jag köpte. För den kör jag på halva effekten o det blir mkt ljusare än Nikon SB800 på fullt ös.

Så svaret blir. Köp inte SB900 om du ska ha den till Studio användning. Studioblixtar är billigare om du köper nybörjargrejer o inte proffskvalitet.

(jag har också d7000)

Upptäckte en grej: Hej västeråsare!

Hur mycket förlorar jag i ljus på att använda en SB-900 mot studioljus som nybörjare?

Så svaret blir. Köp inte SB900 om du ska ha den till Studio användning. Studioblixtar är billigare om du köper nybörjargrejer o inte proffskvalitet.

(jag har också d7000)

Johannes, varför inte dra ett mejl till Rickard, erbjud en fin-kaffe och en seven-eleven-bulle om du får komma och testa hans grejer... Win-win!

Jag började också med Nikons blixtar. Det funkar bra!

Men oj vad mkt bättre det blir med en studioblixt!

Ljusformare som softbox äter ljus så du behöver lite merakraft i blixten.

Kanske inte 300ws som jag köpte. För den kör jag på halva effekten o det blir mkt ljusare än Nikon SB800 på fullt ös.

(jag har också d7000)

Hej Västeråsare,

Tar vidare kontakt via DM, stort tack för input!

Johannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar