Jag förstår dig. Jag la runt 5000sek på böcker för ett par år sedan men skulle tyvärr inte rekomendera någon av de. Man skulle nog tro att de är sponsrade av Elinchrome mm.
Om du har en blixt skulle jag rekommendera att du köpa en softbox till den och om du inte kan styra styrkan trådlöst med din kamera köp en sändare och motagare så att du kan.
Om du gillar att läsa dig fram till kunskaper så kan jag varmt rekommendera Issuu
https://issuu.com/ där kan du hittar hur mycket som helst (mest på engelska) om allt.
Good luck
Ojdå, så mycket !
Och dessutom för böcker som du upplevde var "budskapsbärare" för Elinchrome ? Hmm, kan det inte vara så (utan att jag läst böckerna) att författarna hänvisar till Elinchrome just för att det är ett väldigt välrenommerat företag i sammanhanget, och att det är deras produkter man kommer i kontakt med i slutändan ? Observera att detta enbart är spekulation från min sida, jag har noll kunskap vad det gäller blixtar och allt därtill hörandes.
Visst, som jag skrev, jag har
en blixt, en SB 910 (Nikon) vilken går att fjärrstyra, men skall sanningen fram har jag inte fördjupat mig i blixtanvändandet speciellt mycket då jag upplever att ljuset är väldigt tråkigt från just blixt. Jag vet att det går att använda den som slav och att den då utlöses med den inbyggda blixten på kamerahuset.
Kanske går det att styra den med en radiosändare också, men frågan är om det blir någon vinst om man skall köpa en sådan istället för ett
studiopaket, med en (eller två) softboxar kanske det blir lite bättre. Nikon skäms ju som bekant inte för att ta betalt för sina produkter ;-). Det har fått goda recensioner på
Objektivtest.se
Om man sedan går upp ett snäpp tycks man få ett synnerligen prisvärt paket, om man skall tro
Tidningen Foto, alternativt om man skall leta under säljes här på Fs, det kanske finns någon dom har gett upp och nästan "skänker" bort sin studioutrustning ;-) ?
Tackar för länken, men jag hade hoppats på litteratur på Svenska. Det är svårt nog att göra det begripligt för mig, med en massa nya facktermer som det ändå är, och då dessutom på Engelska.
Mvh:
Tony.