Annons

Köptips digital systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

roggelito

Medlem
Står inför ett inköp av en digital systemkamer och tar tacksamt emot tips. Jag vet mycket lite om teknik och optik, målet är att lära mig mer. Har även kunder som efterfrågar bild till de texter jag säljer (frilansjournalist), så bilderna bör hålla för dags- och månadspress.

KAMERAHUS
Har tittat lite på Canon EOS 300D och Nikon D70 efter att ha blivit rekommenderad dessa av en professionell fotovän. Ungefär den prisklassen och prestandan verkar rimlig för mig. Vidgade själv vyerna till även Canon D60 och D10. Fler alternativ eller kommentarer?

OBJEKTIV
Har inte så mycket pengar att lägga på en gång, så jag tänkte köpa ett allroundobjektiv till att börja med. Vad ska jag leta efter?

ANDRA TILLBEHÖR
Vad behöver jag? Minneskort, javisst. Något annat?

Som sagt, väldigt tacksam för svar!
 
Canon 350D + Sigma 18-50/2,8 verkar vara ett populärt val i den prisklassen.
 
Jag svarar som vanligt med att gå och kläm på kamerorna i butik. Skillnaden i prestanda i prisklassen <10' är det bara kallemnderbitarna som hittar. När det kommer till kritan är det exponering och komponering som avgör om bilden blev bra. Och det är lättare att ta en bra bild med en kamera som sitter bra i handen och där man lätt kan fixa inställningarna.
Däremot så tror jag att det inte skadar med ljusstark optik. Sigmas 18-50/2.8 är väll mest för pengarna? Eventuellt så kanske du behöver kompletera med en telezoom senare.
 
Och när du väl har klämt färdigt på kameran så gör butikshandlaren en tjänst, köp kameran där och inte på postorder. För om alla bara klämmer men inte köper så kommer det inte finnas någon butik att prova sitt nästa inköp i.
 
Nome Nescio skrev:
...För om alla bara klämmer men inte köper så kommer det inte finnas någon butik att prova sitt nästa inköp i...
Jorå, då kommer Canon o Nikon fixa ställen där man kan känna på sakerna.
Butikerna själva handlar där det är billigast så det tycker jag även vi kunder kan göra.
 
Tack för tipsen, ska gå och klämma lite när jag får en dag över. Men köpet blir nog begagnat i och för sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.