Annons

Köptips Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Conteras

Ny medlem
Hejsan slänger här iväg mitt första inlägg till alla er fotokunniga människor. Verkar vara en hög kunskapsnivå på detta forum.

Jag är en glad amatörfotograf som under några år fotat mer och mindre seriöst med en Panasonic dmc fz50, Nu känner jag tidpunkten är rätt för ett inköp av min första systemkamera. Valet har efter att klämt och känt på ett antal modeller hamnat på canon eos 500d, främst eftersom jag trivdes med hur den låg i handen och hur menyer och reglage var uppbyggda.

Nu till mina funderingar. Gör jag en miss som köper 500 och inte går direkt på 550? priset ligger nära varandra men man måste ju dra gränsen någonstans.

Förutspår ni jag kommer ångra mig efter en tid? Sen om nån har tips och råd om någon annan modell som ni tror jag istället skulle uppskatta ( Har inte klämt och provat alla kameror som finns)
Sedan är det mycket prat om 550 i detta forumet och inte så mycket om 500 modellen. har ni någon bra motivering till om jag ska vara nöjd med 500 eller gå direkt på 550.

Mina vanligaste fotomotiv nuförtiden är min 2 veckor gamla son, hursdjur och en del naturmotiv. Sen tillkommer självklart det vardagliga fotandet. Mycket sker inomhus. Objektivtips till dessa motiv är alltid välkomna.

Nu blev det mer åt novellhållet än en frågeställning, men har ni orkat läsa hela vägen hit får ni gärna slänga in tips och råd.

Tack på förhand och God Jul
 
Gillar du 500:an så gå på den, köp den med kit-objektiv 18-55 (se bara till att det är IS-varianten).

Komplettera gärna med Canons billiga 50/1.8 och en extern blixt, t ex Canons 430.

Med den uppsättningen kommer du att vara väl rustad för att fota barn inomhus.
 
Mycket bra kombo med kitobjektiv och 50 1,8 + blixten, det kommer man långt med! Är du lite mer kräsen när det gäller bildkvalitet (tycker ändå att 18-55 är helt okej) kan du kanske köra på ett tamron 18-50 2,8 eller sigmas motsvarande, blir ju dock några lappar dyrare.
 
Vill du kunna filma satsa på 550D, annars kan du gå på 500D I övrigt håller jag med tidigare svar, komplettera med ett 50 mm/1,8.
 
Tack för alla tipsen. Blir nog en sväng förbi Mediamarkt för inköp imorgon annars får man lägga en beställning hos Dustin. Tack för hjälpen
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.