Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpte en Nikon Coolpix P5000 idag,kanonnöjd MEN...

Produkter
(logga in för att koppla)

M Erik Abalone

Avslutat medlemskap
Verkligen kanonnöjd med denna kamera,tar jättefina bilder, så kan man bli annat än nöjd? Ja det kan man verkligen undra när jag testade videofilmningen och undrar vad i hela friden är det är för oljud som surrar när man spelar in i videoläget? Låter som en kylningsfläkt? Alltså ljudet fastnar i inspelningen, låter inte alls trevligt.
Om detta inte går att få bort så lär jag bli tvungen att lämna tillbaka kameran imorrn då jag använder videofilmningen ganska ofta. Det skulle vara otroligt tråkigt då jag gillar kameran.

Kika här så ser ni vad jag menar:
http://www.youtube.com/watch?v=fj63tf6DUmU


Nån som vet nått om detta?
 
Hej Magnus!

Jajamän, det är det jag menar. Om man för kameran mot örat så hör man ljudet av en "mini dammsugare" som tas upp av micken när man spelar in. Det låter verkligen hemskt illa.

Och för att uppdatera min historia lite så gick jag tillbaka till stället jag köpte min P5000 ifrån och berättade detta. Så efter lite prat så blev detta ett "pilotfall" för dom. Dom ska kontakta Nikon och se vad dom har att säga. Verkar som alla Nikon Coolpix P5000 har detta dammsugarljud.

Själv så lämnade jag tillbaka kameran idag då jag verkligen inte kan leva med detta ljud i mina videoinspelningar. Väldigt synd då jag verkligen gillade kameran i sig som fotomaskin.

Mvh Mange
 
Ah okej, förstår din känsla, man både gillar den och vet att man kommer reta sig på den. Känns som en felkonstruktion. Att mic:en sitter för nära något mindre lyckat. Surt och synd.
 
Tack för länken förresten!

Här hittade jag svaret på vad som låter.

"I had a discussion yesterday with a Nikon tech rep about the iTTL flash system compatibility, but I also asked him about what you are concerned about. The noise comes from a small servo motor used by the lens. Unusual to say the least. I asked if a firmware update would solve this issue by turning off the motor during the shooting of video. He said it can't be done. He also told me that I can use the SU-800 commander unit to control external flash units. I found out from members of this forum that I can't. So I'm inclined not to believe this rep in regards to not being able to solve the noise issue with the servo motor. I think that a firmware update can fix the problem. Whether Nikon will address this issue is another question."

Frågan är om andra kameror har samma problem,t.ex Canon? Eller om det är just P5000 som är "drabbad" ?

Mvh
 
mrkgrd skrev:
Ah okej, förstår din känsla, man både gillar den och vet att man kommer reta sig på den. Känns som en felkonstruktion. Att mic:en sitter för nära något mindre lyckat. Surt och synd.

Precis, jag är en som verkligen kan hänga upp mig på sånt jag retar mig på, och även fast det verkligen tog kanonfina bilder så visste jag att jag inte kunde leva med detta i bakhuvudet. Använder faktiskt videofunktionen gnska frekvent och då vill man ju ha nått som fungerar.

Mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.