Annons

Köpt ny 5DMK2 - fråga om serienummer

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Köpte nyligen en 5D2 i en butik här i stockholm. Vän av ordning så går jag igenom alla papper i kartongen, särskilt allt om garantier men hittar inget som egentligen kopplar köpet till min kameras serienummer som framgår på själva kamerahuset. Till mina Nikon kameror framgår alltid serienummer på kartongen OCH på servicelappen samt även kvitto.

Går vidare till kvittot från butiken och inte heller där står något serienummer - endast butikens interna produktID. Jag tycker det hela känns lite olustigt...under garantitiden måste det väl finnas något som binder just mitt kamerahus till inköpsdatumet/kvittot? Eller har butiken detta kopplat i sitt interna system?

Skall kontakta butiken men ville först kolla vad ni spontant känner. Jag vet inte om det har någon betydelse men kameran såldes i en kit-kartong där man plockat ur objektivet (ett 24-70). Det gav ett lägsta pris på prisjakt även om det i annonsen inte framgår att man gör på det viset.

Var det Fotokungen? Vet att de brukar sälja "delad kartong". Å andra sidan har jag köpt 3 Canon-kameror där genom åren (bl a 5D2 i delad kartong) och de brukar alltid ta upp och kolla att allt är med + bra skick, samt antecknar serienummer på kvittot. Kan vara bra om du tänker sälja vidare sakerna någon gång i framtiden om inte annat.

Du får höra med butiken i fråga som sagt. Att det är en kit-kartong eller ej skall inte ha någon betydelse.

Var det Fotokungen? Vet att de brukar sälja "delad kartong". Å andra sidan har jag köpt 3 Canon-kameror där genom åren (bl a 5D2 i delad kartong) och de brukar alltid ta upp och kolla att allt är med + bra skick, samt antecknar serienummer på kvittot. Kan vara bra om du tänker sälja vidare sakerna någon gång i framtiden om inte annat.

Du får höra med butiken i fråga som sagt. Att det är en kit-kartong eller ej skall inte ha någon betydelse.

Det var inte Fotokungen. Har försökt ringa men det är helt omöjligt så jag får gå dit. Jo, dels är det skönt med serienumret om man skall sälja vidare men framförallt tänker jag på garantiärenden så det inte blir nått tjafs. Om kvittot inte är kopplat till ett specifikt kamerahus kan ju folk rent teoretiskt knalla dit med ett äldre hus som krånglar. Borde ligga i deras intresse också.

Rajala?:) Grattis, då har du sparat 7000 kr:)..

Jag köpte min på expert, där fanns heller inget papper med serienummer. Inte heller på kvittot.

Jag förstår inte riktigt hur det kan funka. Om jag köper samma kamera med ett års mellanrum...det borde ju rent teoretiskt vara en smal sak att lämna in det äldre huset på garantin långt efter tidsfristen om inga serienummer framgår på kvittot. Eller missar jag något?

Nej, jag fiskar inte efter bedrägerier :) bara nyfiken då jag vill ha ordning.

Jag förstår inte riktigt hur det kan funka. Om jag köper samma kamera med ett års mellanrum...det borde ju rent teoretiskt vara en smal sak att lämna in det äldre huset på garantin långt efter tidsfristen om inga serienummer framgår på kvittot. Eller missar jag något?

Nej, jag fiskar inte efter bedrägerier :) bara nyfiken då jag vill ha ordning.

Visst kan du det! Skälet till att det inte görs i butik kan nog förklaras med lättja och att vi fortfarande har liiiite förhoppningar om att människor i grund och botten är ärliga. Sen får man också ha i åtanke att det är väldigt få som köper två likadana hus med en tids mellanrum. Visst finns de folk som gör det, men de tillhör å andra sidan skaran vi inbillar oss är skapligt ärliga. ;)

På mobiltelefoner, däremot, så har vi loggat IMEI-nummer på kvittot i ett par år nu i butiken jag finns i. Där är bedrägerifrekvensen MYCKET högre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar