Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpt en bunt med gamla kameror :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Platypus

Aktiv medlem
Helt omotiverat, enbart för att muntra upp mig själv... (sjukskriven sedan 3/6). Kopierat ur annonsen:
"Zeiss Ikonta III fungerar perfekt i mycket fint skick med bruksanvisning,
självutlösare, blixtar, filter och skinnväska. 6x6 filmformat

Lådkamera Kodak Six-20 Brownie D med skinnväska i nyskick

Lådkamera Kodak 2-A Brownie, lite sliten i skicket men fungerande

Mycket gammal bälgkamera troligen från förra sekelskiftet ICA Volta 295 med
stativ orginal bruksanvisning, exponerings tabeller & div samtida
fotolitteratur plåtar m.m. mycket fint skick (nyskick ?)"

Någon som har erfarenhet av de här kamerorna? Funderar mest på Zeissen och Ica Volta 295?
Det följde med en otroligt charmig liten bok också; "Davids rådgivare i fotografi"

Bilagor

• gamla kameror.jpg
    gamla kameror.jpg
    23.1 KB · Visningar: 762
Hoppas att du är mår bättre nu. :)

Väll,

Davids bok ska du läsa noggrant och kameror gör inget fotograf DVS alla kameror du har köpt är bra om de funkar mekaniskt. Det är bara ladda and off you go! :) I viss mån efterson några har filmformat som inte går att inskaffa längre. Men dina går väll fortfarande med 120 eller 135mm film.

En liten ljusmätare dock borde ha funnits med men man kan använda exponeringstabellerna på filmburken. Den med sol, skugga och moln och vidare. :) Du vet säkert vad jag menar,

Jag använder inget gå på känn och kunskap och ISO tal.

Jag vet att Kodak är lätt att bygga om till pinhole kamera. Bälgkameran ska du kolla om bälgen är ljustät annars får du problem.
Övrigt vet jag inget om de kameror du har köpt. På något sätt hoppade jag över de den här "moderna" grejerna. Jag jobbar med mycket äldre prylar. :) Liksom på bilden härnere.

Har du frågor om de då har du kommit på rätt ställe! :)

Bilagor

• tachi1.jpg
    tachi1.jpg
    20.2 KB · Visningar: 611
Tack för svaret! Davids bok är helt underbar! Kamerorna funkar förhoppningsvis, de verkar vara i utmärkt skick... ska bara se till att själv bli i bättre skick, just nu kan jag knappt hålla i en plastig digitalkamera ;-) Pinhole var just vad jag hade planerat för Kodaken, får bli ett sommarprojekt.

Tack för svaret! Davids bok är helt underbar! Kamerorna funkar förhoppningsvis, de verkar vara i utmärkt skick... ska bara se till att själv bli i bättre skick, just nu kan jag knappt hålla i en plastig digitalkamera ;-) Pinhole var just vad jag hade planerat för Kodaken, får bli ett sommarprojekt.

Kämpa på bara och ge aldrig upp. "giving up is a business of loosers"
Höll dig borta från de köp sajterna, det är lätt att förköpa sig när man har taskigt, bara för att trösta sig.

Jag har en Kodak Brownie Hawk-eye 2 Model B. Det är ju ingen höjdaroptik som sitter i, men jag tycker det är fantastiskt att man kan få bilder med en så enkel apparat överhuvudtaget.

Svårt att se på bilden men det verkar som din modell är väldigt lik min. Isåfall, om du inte redan upptäckt det, så är det så att om man drar den lilla flärpen som sitter på ovansidan i mitten, rakt upp så innebär det att slutaren ställs i T-läge. Dvs när du "trycker av" öppnas slutaren och den stängs inte förrän du trycker av igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar