Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpt d40, lite frågor! :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Sallejr

Aktiv medlem
Hej alla!
Detta är mitt första inlägg här på fotosidan och det verkar som ett seriöst forum. :)
Aja hursomhelst, tillbaka till frågorna: Jag fick med ett UV-filter samt ett motljusskydd och funderar när dessa egentligen ska användas och hur? Får gröna fläckar i bilden med UV-filtret i starkt soljus vilket jag tycker är konstigt då ett UV-filet är till för soljus, eller?

Även en snabb fråga om det går att göra ett helt personligt program på en d40 så man får välja exakt vad som ställs in automatskt och inte, har tex svårt att stänga av blixten på ett smidigt sätt...

Det var allt från mig den här gången men lita på att jag kommer komma med fler frågor! ;)

/Anton
 
Om du får gröna fläckar så är det vad som brukar kallas ghosting. Det är ljus som reflekteras från sensorn för att sedan reflekteras tillbaks på filtret. Det är inte helt ovanligt om man har ett billigt filter med lite sämmre antireflexbehandling. På en digital systemkamera fyller UV filtret ingen annan funktion än rent skydd då det redan sitter ett UV filter framför sensorn. Om man ska använde UV filter är väldebbaterat. En del tycker att det bara är i vägen och sabbar bilderna medan andra, som till exempel jag, har det för att det är mycket lättare att rengöra en platt glasbit som går att ta av än frontlinsen. Har dock slutat använda det på 18-70 då det vinjeterade.
Motljusskyddet är som det låter ett skydd för att bli av med oönskat ljus som kan ge reflexer i optiken. Många använder det alltid för att det skyddar frontlinsen.
 
Ah låter som om UV-filtret är något man sätter på om det ska vara lite tuffare tag i en smutsig miljö.
 
Olyckan är framme när man minst anar det. Dett bra uv-filter är bra att ha på. Motljusskyddet är *alltid* på, också det som skydd. Jag har knäckt filter och bucklat motljusskydd flera gånger och det är inte i de tuffa miljöerna (då är man med) utan när man slarvar. (Jag fastnade en gång med kameraremmen i en låda och kamerarn rycktes urt händerna på mig när jag skulle iväg. Kameran gjorde en elegant båge med optiken rakt in i byrån. Filtret gick, men allt annat höll)
 
Tja

Ska införskaffa en likadan kamera som du Anton, så jag har en fråga till dig.
Fick du med filtret och skyddet i paketet?
Eller köpte du allt begagnat?

//Fredrik
 
Filtret kan ses som ett skydd till frontlinsen. Om använder det eller inte spelar ingen roll så länge du inte repar/slår sönder frontglaset.
Välj själv.

Motljusskyddet höjer kontrasten och skall alltid användas. Extrema vidvinklar har inte mycket till motljusskydd.

Tele så kan du oftast använda motljusskyddet även som skydd till frontlinsen eftersom motljusskyddet är såpass djupt.
 
Bara så jag inte skrivit fel: Visst är motljusskyddet en grej man sätter längst ut på objektivet, alltså som skärmar av. Tänk skygglappar?

Fredrik: Jag köpte begagnat så de sakerna måste du nog köpa separat.
 
Jag prövar att ställa min fråga här så slipper jag starta en ny d40 tråd. Jag tänkte köpa en d40 el d40x. Jag vet inte riktigt vilken jag ska köpa.
Det är ju ingen större prisdifferens eg. Men jag var rätt sugen på d40.

Hur pass nytta har man av 10 mp versus 6 mp?
Får man ut mer detaljer i en större bild? Det kanske låter självklart men är det så?
Samt vid tryck, hur långt räcker en 6 mp. till A4 bara eller större?
 
idiom skrev:
Jag prövar att ställa min fråga här så slipper jag starta en ny d40 tråd. Jag tänkte köpa en d40 el d40x. Jag vet inte riktigt vilken jag ska köpa.
Det är ju ingen större prisdifferens eg. Men jag var rätt sugen på d40.

Hur pass nytta har man av 10 mp versus 6 mp?
Får man ut mer detaljer i en större bild? Det kanske låter självklart men är det så?
Samt vid tryck, hur långt räcker en 6 mp. till A4 bara eller större?

Jag köpte D40.
Jag tyckte personligen inte att de extra 4Mpix var värt ca 2000:- mer. Men det är jag det.
De pengarna kan man köpa ett till objektiv för.
Tror att du kan förstora upp till A3 utan problem med 6Mpix...
Frågan är hur ofta man gör sånna förstoringar?

mvh
Niklas
 
Prismässigt är det ju inte så lätt,
d40 m kitobjektiv = 4600:-
d40x utan kitovjektiv = 5200:- (hm, osäker återf. 5800:- låter mer troligt.)
Objektivet är väl eg. inget måste. När jag jämför d50 och d80 känns det som 10 mp verkar vara rätt bra att ha, hm...
 
Sallejr skrev:


Även en snabb fråga om det går att göra ett helt personligt program på en d40 så man får välja exakt vad som ställs in automatskt och inte, har tex svårt att stänga av blixten på ett smidigt sätt...

Det var allt från mig den här gången men lita på att jag kommer komma med fler frågor! ;)

/Anton

Är det "Auto-läget" du använder och tycker dig ha problem med att blixten kommer upp utan att du vill det? Issåfall kan du istället skruva ratten ett ytterligare snäpp till höger (medsols) så hamnar du på auto-läget men att blixt ej kommer att användas.

Gäller de det andra automat-programmen så är det rätt lätt att slå av blixten genom att trycka på förstoringslaset med plustecken i och sen stega till blixt och välja avslagen blixt. Det går snabbt det också då du lärt dig hur du gör.


Hoppas jag kunde vara till hjälp.

Henrik
 
Jag har printat 50x70cm med D40, och det ser jättebra ut - allt handlar om hur nära man står och betraktar utskriften.

6 eller 10mp spelar egentligen inte någon jätteroll om du bara kör med billigare objektiv, om du däremot får för dig att köpa proffsgluggar så får du störe utväxkling med D40x.

Uv-filter eller inte UV-filter - that is the question...
I kamerorna idag så är det redan inbyggt i mjukvaran att kameran skall "fixa till" uv-spöket. Om du däremot köper ett billigt filter så kan inte kamerans mjukvara råda bot på det.
Dessutom så kostar ett nytt 18-55 ca 1100kr - och ett bra filter ca 500kr... Ganska dyrt skydd.

Hälsningar

Adam
 
Fast för 500 får du 2 filter.
Sedan kan jag hålla med dig om att man kanske inte behöver skydda ett 1000-kronorsobjektiv speciellt mycket.
 
Jo, tänkte ha en nikon 17-55 2,8, men jag var och kände på paketet idag och gillade inte riktigt d40:n, den kändes inte så bra att ha i handen, å andra sidan kändes inte d80 heller så bra att ha i handen i början, för ett år sen.

Objektivet var rätt tungt också. Tusan, jag som nästan bestämt mig. Finns det nåt lättare objektiv som är lika bra? Den nya 14-24 kanske, hm vad blir det på dx 21-36 antar jag. Ja-ja mycket att fundera på.
 
Är grymt sugen på att köpa ett extremvidvinkel objektiv till min D40 men är det onödigt om jag hade tänkt att köpa mig en Nikon D80 i framtiden?

Går kanske att nyttja objektivet då istället men blir ju dyrt endå eftersom jag köper med inbyggd autofokus motor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.