Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

vill_heta_annat

Ny medlem
Sitter här och kikar lite.
Är ute efter en kompaktkamera man orkar bära med sig. Har en gammal Konica KD-400Z som jag är rätt nöjd med förutom att det är snudd på omöjligt att ta bra mörkerbilder med den.
Och det är mörkerbilder jag saknar.
Undrar villken kompaktkamera som klara mörker bilder bäst?
Man vill ju kunna knäppa lite myspys kort med stearinljus utan att blixten ska göra så det ser ut som man riktat en strålkastare på motivet och som förstör hela eftekten. Även att kunna fota en stad i natten.
Själv så har jag tittat på Canon powershot G9 och en canon ixus 860/960. Är dom att rekomendera?
Snälla hjälp...

En Canon G9 kommer fungera bra, finns säkert billigare alternativ, men Raw är ett stort plus. Men det du behöver är ju möjlighet till att ställe in en långslutartid och ett lågt ISO. Köp till ett billigt stativ så klarar du dig långt, om du nu inte tänker fota nära å kära i samband med stearinbelysningen, då får du nog använda dig av ngn blixt ändå tyvärr.

Mitt tips blir alltså: Canon G9 samt ett 300-500 kronors stativ.

Tackar så mycket för svaret.
Kan det va möjligt att jag nästan på egen hand hittat bästa kompaktkameran för mörkerbilder utan att letat speciellt mycket? Finns 1000ental kameror att välja på.
Får väl bli en Canon G9 då:)
Ingen som tycker ixus 860/960 gör jobbet bättre?
Någon som tycker sig få bra mörkerkort med sin kamera? Berätta vad ni har:)

Om du vill fota myspys med familjen och vänner i stearinljusbelysning utan att behöva bryta upp från sällskapet för att avlägsna dig för att ta en bild tycker jag du skall överväga en kamera med vidvinkelzom, som zomar ut till motsvarande 28 mm i småbildsformatet eller kortare brännvidd (mindre siffra). Och absolut en med bildstabilisering, men det har ju G9. Med vidvinkel, bildstabilisering och en stadig hand klarar du dig hyfsat utan stativ. Objektivets ljustyrka är här viktig, 2,8-4,8 som G9 har. Ju lägre siffra, desto bättre för fotografering i svagt ljus.

Nu har man lärt sig någe nytt idag:)
Verkar som jag inte behöver leta så mycket mera efter en kamera. Canon får det bli:)
Såg min gamla Konica Digital Revio KD-400Z har ljusstyrka 2,8-4,9 men ingen bildstabilisering. Och den är urusel att ta kort med i svagt ljus. Kvällskort är snudd på omöjliga.

Tackar så mycket för tippsen.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto