Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Myrup

Medlem
Hejsan fotosidan.

Jag letar helt enkelt efter en ny kamera och känns som om jag verkligen har kollat på allt. Men har inte så stor erfarenhet av olika sorters kameror. Jag kan mycket om dem, rent fakta-mässigt alltså, men vill höra lite från någon som har erfarenhet också. Och undrar vad man kan köpa om man vill ha så mycket kamera som möjligt för pengarna. Är det värt att lägga kanske 13,000:- på en kamera, eller får man mer för pengarna om man köper en för 8,000:-

Innan så har jag haft en hel del analoga och en Sony a500. Men den är ju som sagt fem år nu och vill uppgradera mig. Och nu har jag kollat på nikon d7100, canon 70D, sony a 77 och pentax k-3.

Men vet verkligen inget om märkena i sig. är canon och nikon det man ska köra efter? Och isåfall vilken? eller .....?? ja jag vet helt enkelt inte.

Och vad sägs allmänt om kompaktsystemarna ??

//Myrup

Kompakta systemkameror är bra för att de är små och lätta att bära, och de är dåliga för att de är så små att man inte får plats med vettiga reglage, och ibland inte ens en riktig sökare.
Dessutom drar de mycket ström eftersom sökaren är elektronisk och drar batteri så fort du tittar i den. Detta får till följd att du oftast måste ha med dig extrabatterier och att kamerorna vanligtvis somnar efter en stund för att spara ström vilket försämrar aktionsberedskapen. Även autofokus är oftast sämre på dessa jämfört med DSLR, speciellt i svagt ljus.

Så om du tror att en DSLR är blir för stor för att den faktiskt ska komma med ut, är kompakten rätt val annars inte.

Vad det gäller de lite större modellerna du nämner så kombinerara Sony a77 många av den kompakta systemkamerans nackdelar med ett lite större hus. Du har dessutom en halvgenomskinlig spegel mellan sensorn och optiken som stjäl en del ljus och knappast gör något positivt för bildkvaliteten. Kort sagt vill man ha sensor från Sony är det bättre att välja Nikon D7100 eller Pentax K-3.

Vad det gäller Nikon D7100, Canon 70D och Pentax K-3, så lär de ge ungefär samma bildkvalitet och är ungefär lika lätta att använda och hantera. Det viktigaste är nog att de ligger bra i handen så det är nog mest en smaksak vilken man väljer.

Ska vi se till de små skillnader som finns så Pentaxen har lite bättre byggkvalitet med sin stomme i metall, och slutare specificerad att hålla 200 000 exponeringar, vilket borde räcka för proffsbruk.
Canon och Pentax är förmodligen bättre om du behöver serietagningsmöjligheter eftersom Nikon D7100 har väldigt liten buffert. Nackdelen med Pentax är att de har ett mindre optikprogram, men å andra sidan är de en av de få kameratillverkarna som fortfarande satsar på att göra riktigt bra optik för sina kameror i APS-C format. Det var t.ex. mycket länge sedan Nikon kom ut med något DX objektiv nikons bästa antireflexbehandling eller ordentlig vädertätning.

Det bästa du kan göra är att gå ut och känna på kamerorna och se vilka som känns bäst att använda. Utan att veta mer om vad du tänker använda dem till är det svårt att ge så mycket mera råd.

Vad vill du fotografera?

En del klagar ständigt på kompakta systemkameror eller Sonys SLT-kameror (utan att provat dem gissar jag), men de fungerar bra för väldigt många fotografer. De kompakta kamerorna har visserligen oftast en ganska långsam autofokus, men det är inte något som spelar roll för alla fotografer. A77 har en mycket snabb autofokus, men har som sagt elektronisk sökare - inte heller det är något som alla ser som ett problem.

Om du kollar min blogg eller min flickr hittar du många bilder som är gjorda med just en kompakt systemkamera.

Jag har också en traditionell DSLR (Nikon D3), men den använder jag mycket sällan nu för tiden då jag inte har behov av snabbheten, batterilivslängden och den optiska sökaren i de flesta fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar