Tonyeagle
Aktiv medlem
Har just nu huvudbry. Håller på att under detta och nästa år försöka avluta mitt knip-projekt som ska leda till ett bildspel. Jag tänker i vår och nästa vår kompletera stillbilderna med film från 7D. Nu måste jag planera att köpa in ett videoredigeringsprogram och ett bildspelsprogram som klarar att sätta ihop video och stillbilder i 1280x720 pixlars upplösning. Har när det gäller video kollat in premiere Elements och pinacle och när det gäller slutprodukten proshow Gold och Proshow producer. Jag behöver hjälp eftersom detta är en djungel! Ingenstans har jag hittat ens i det närmaste entydiga råd vad som kan användas. Meningen är ju att jag ska kunna köra bildspelet utan en massa hack både på Youtube och i projektor. Tittar man på youtube t.ex. kan olika filmer i samma upplösning flyta perfa eller hacka som en köksmixer. Likaså gäller om man kör olika filmer i samma upplösning direkt från datorns hårddisk. Det är en massa mumbojumbo om kodning mm som jag inte fattar ett jota om (t.ex här på filmtrådarna om 7D och 1DmkII).
Tar tacksamt mot råd (och jag vet att väldigt många liksom jag också skulle vilja ha enkla koncisa råd hur man skall göra - steg för steg utan en massa datorspråksmumbojumbo).
Duger t.ex. premiere elements eller det andra (Pinacle) av dessa två billiga red.program?
Behöver man konvertera först t.ex med gratisprogrammet MPEG streamclip?
Klarar sedan presentationsprogramet (t.ex. den billigare Goldvarianten) att sätta ihop enheterna till ett bra bildspel?
Många frågor - Någon därute måste ha svar, eller håller ni på det?
Tar tacksamt mot råd (och jag vet att väldigt många liksom jag också skulle vilja ha enkla koncisa råd hur man skall göra - steg för steg utan en massa datorspråksmumbojumbo).
Duger t.ex. premiere elements eller det andra (Pinacle) av dessa två billiga red.program?
Behöver man konvertera först t.ex med gratisprogrammet MPEG streamclip?
Klarar sedan presentationsprogramet (t.ex. den billigare Goldvarianten) att sätta ihop enheterna till ett bra bildspel?
Många frågor - Någon därute måste ha svar, eller håller ni på det?