Annons

Köpråd,vad behöver jag för att starta eget?

Produkter
(logga in för att koppla)

wraax

Medlem
Tjenare! Jag har nu kommit till den delen då jag skulle vilja starta ett eget litet filmföretag för jag älskar verkligen o filma/fota. I detta företag vill jag engagera mig till att filma reklamer/musikvideos/kortfilmer osv! Jag är väldigt säker inom redigeringsdelen och filmningsdelen, dock är jag inte säker på vad man behöver för tillbehör! kommit på några men kanske finns massor jag glömmer!

*Någon typ av kamerastabiliserare (typ DJI Ronin)
*Någon typ av drönare
*Kraftfull dator som pallar högtryck i redigeringen
*Mycket batterier

Men sen är det den här delen med vad för objektiv man behöver, är urkass på objektiv, är det ett måste o ha olika sorters eller skulle man kunna klara sig på ett objektiv?

Jag kör med kameran A6300, duger den till eller skulle jag behöva uppgradera kamera? isåfall till vad?

Skulle uppskatta det till 1000% om ni kunde hjälpa mig lite på traven för detta är min dröm!

Tack på förhand! :D
 
De flesta datorer funkar för bild- och videoredigering. Köp inte nytt förrän du verkligen konstaterat att det går alltför trögt.

Din kamera räcker också långt. Genom att lägga pengar på bra objektiv kan du får större kreativa bildmöjligheter. Jag tror att objektiven begränsar dig mer än kameran.
 
De flesta datorer funkar för bild- och videoredigering. Köp inte nytt förrän du verkligen konstaterat att det går alltför trögt.

Din kamera räcker också långt. Genom att lägga pengar på bra objektiv kan du får större kreativa bildmöjligheter. Jag tror att objektiven begränsar dig mer än kameran.

Tack för tipsen! Har du något objektiv o tipsa om till A6300? :) mvh
 
Jag säger något så tråkigt som att det du behöver för att starta eget är uppdrag och inte prylar.. Men det kanske du har redan?
 
Menar egentligen att det kan vara värt att jobba på marknadsföringsplan, kontaktnät och sälj snarare än grejor. När det kommer till att göra sin hobby till yrke så är det ide, struktur, envishet och hårt jobb som är nycklarna. Det är absolut inte omöjligt om man får till detta. Men det handlar så klar om varför en kund ska välja att betala för ditt arbete.

Jobba på en bra showreel. Beskriv tydligt hur du jobbar, hur lång tid det tar, vad kunden får för detta och vad du kostar. Leta kunder som inte än fattat vad de kan tjäna på det du kan och övertyga dom.. Har du några betalda jobb att visa upp samt uppdragsgivare att referera till ör det alltid enklare.
 
Intressant fråga

Det är väl många som undrar hur man börjar och vad man behöver, det första är man behöver göra är att vara lite kritisk och frågeställande. Vad kan jag? Hur proffsigt ska det vara? Är jag ensam med detta? Då du kommer betala moms så är det bättre att köpa nytt som företag, så kan du dra av momsen, och då hamnar det ungefär som när du köper begagnat, och då får du rätt kvitto direkt. Tips är att kolla begagnat hos företag som har momskvitto, scandinavian photo har vissa.

Det är ju egentligen en del, har du kunder? Vilka är kunderna? Hur mycket ska du ta betalt? Vad skiljer mig och andra?

Jag kan säga att videproduktion, ensam person med a6300 blir svårt, man behöver ljussättning, bra ljud, videoredigeringsprogram, bra dator.

Börja med att ha någon ställa frågor till dig, och kan du svara på de och känna dig säker så kör på
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.