Advertisement

Annons

Köpråd teleconverter eller 300 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Trollig

Avslutat medlemskap
Står nu i valet hur jag ska lösa mitt problem.

Jag har i dagsläget ett Nikon 70 - 200 och tycker inte det riktigt räcker till för fågel o djur livet man vill fota.


Då har jag några förslag.

Nikon 300mm ƒ/4.0D AF-S ED-IF

eller

TC 17 eller TC 20 III

Eller köpa nikon 300mm + TC 17.

Hur blir bildkvalitén ? hur skulle ni göra ?
 
Ja,

Ett nytt kostar 9000 kr,

Men kanske köpa TC också,

Så man får ett 510 mm också .


Sen även kunna köra 1.7 på 70-200.
 
Kan bara säga att egen erfarenhet att mina tc's inte är ofta använda, dessutom ballar stabben i huset ur om jag har den på ett zoom objektiv eftersom att huset har ju ingen aning om att den borde multiplicera det objektivet säger med 1.5 eller 1.7 eller 2,, men det är ju inte ett problem för dig tror jag.. dålig på Nikon.. hade verkligen dock önskat att jag kunde förlänga mitt fasta 400mm utan förluster ibland.. :p
 
Okey, Då kanske det är bättre o skaffa ett fast 300mm, Går ju få tag på för ca 9000 och en TC går ju på ca 3-5k
 
Står nu i valet hur jag ska lösa mitt problem.

Jag har i dagsläget ett Nikon 70 - 200 och tycker inte det riktigt räcker till för fågel o djur livet man vill fota.


Då har jag några förslag.

Nikon 300mm ƒ/4.0D AF-S ED-IF

eller

TC 17 eller TC 20 III

Eller köpa nikon 300mm + TC 17.

Hur blir bildkvalitén ? hur skulle ni göra ?

Jag gjorde det sistnämnda, är nöjd med tanke på priset jag betalade begagnat, 9000 sammanlagt. Tog den här med den kombon: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2163460.htm (beskuren en del).
 
Okey, Då kanske det är bättre o skaffa ett fast 300mm, Går ju få tag på för ca 9000 och en TC går ju på ca 3-5k

Observera att du med ett 300/4.0 har full AF-funktion med TC-14. Med de andra två konvertrarna erhålles en ljusstyrka som är sämre än 5.6, vilket är kravet för full AF-funktion. Med ett f/2.8-glugg (ex. 70-200/2.8), så funkar alla tre konvertrarna.

Mitt spontana svar på din fråga är annars att välja ett 300/4.0 + en TC-14. En zoom är en kompromiss. Användandet av en konverter är en kompromiss. Att addera två kompromisser......

/Oscar
 
Observera att du med ett 300/4.0 har full AF-funktion med TC-14. Med de andra två konvertrarna erhålles en ljusstyrka som är sämre än 5.6, vilket är kravet för full AF-funktion. Med ett f/2.8-glugg (ex. 70-200/2.8), så funkar alla tre konvertrarna.

Mitt spontana svar på din fråga är annars att välja ett 300/4.0 + en TC-14. En zoom är en kompromiss. Användandet av en konverter är en kompromiss. Att addera två kompromisser......

/Oscar

Instämmer. Kan dock säga att jag inte haft några problem med fokus, men det är möjligt att det kan uppstå i skymningssituationer.
 
Instämmer. Kan dock säga att jag inte haft några problem med fokus, men det är möjligt att det kan uppstå i skymningssituationer.

Helt korrekt, visst funkar AF men det finns situationer när den inte riktigt vill lira pga för dåligt ljus. Det är därför Nikon själva säger att man garanterar full AF-funktion vid ljusstyrka 5.6 eller bättre.

/Oscar
 
Helt korrekt, visst funkar AF men det finns situationer när den inte riktigt vill lira pga för dåligt ljus. Det är därför Nikon själva säger att man garanterar full AF-funktion vid ljusstyrka 5.6 eller bättre.

/Oscar
Så är det nog, men jag skulle inte oroa mig så mycket för detta. Blir det för mörkt är det ju enkelt att justera fokus för hand eller plocka av konvertern. Men det är klart att ett 300 mm f/2.8 är bättre i sådana lägen...
 
Jag kan som ett litet exempel berätta att jag testade en TC-20 på mitt 500/4.0 en strålande sommardag i fjällen, där ljuset var bländande stakt. AF var uppe på läktaren å tjackade korv....!
Men manuellt gick det givetvis att fokusera!

/Oscar
 
Jag har precis köpt ett AF-D 300/4, dvs det äldre utan motor. Är riktigt nöjd med detta och är kanske det bästa köp jag gjort. Jag har använt detta med Kenko TC x1.4 och AF fungerar helt utan problem, dock så ser jag att jag tappar lite skärpa jämfört om jag beskär (1.4). Så mitt val är 300/4 och beskärning, är det ännu längre bort så detta inte verkar lämpligt så är det med x1.4.

Nikons TC lär vara bättre men den fungerar inte på AF-D objektiven. Tror mig se att det var någon i FS köp/sälj som sålde ett 300/4 AF-S för 6000:- nu, vilket måste sägas vara ett klipp om det nu är OK. Det tillsamman med ett Nikon 1.4 tror jag är en riktigt bra kombination
 
Vet inte om det är något direkt svar på din fråga men jag har både 70-200VR och 300AF-S och ett bra alternativ är att köpa Kenkos Teleplus PRO 300 DGX 1.4x och köra med ditt 70-200VR, jag körde denna kombination innan jag köpte mitt 300AF-S och bildkvaliten blir mycket bra, ditt 70-200VR blir 98-280 F4 och dessutom får du VR som tyvärr 300:at saknar. Denna konverter är billig, drygt 1000kr från Hong Kong och jag kan inte se någon som helst skärpeförlust med den och dessutom funkar AF bra. Detta skulle jag börja med och tycker du sedan att 280mm blir för lite skulle jag i nästa steg satsa på ett 300AF-S som också är ett mycket bra objektiv och tillsmmans med TC 1,4x blir det 420mm F5,6 och även med denna kombination funkar AF bra.
 
Glömde tillägga att jag testat och jämfört Kenkos TC 1,4x och Nikons TC 1,7x och skärpan blir bättre på Kenkon, inte mycket men dock bättre.
 
Låter som ett utmärkt alternativ, Har du några rek återförsäljare som säljer kenko?
 
Glömde tillägga att jag testat och jämfört Kenkos TC 1,4x och Nikons TC 1,7x och skärpan blir bättre på Kenkon, inte mycket men dock bättre.

Oj då, det var ju intressant, Jag ser skärpeförlust med min kenko x1.4, men kanske ska jag testa med stativ så det inte är rörelseoskärpa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.