Annons

Köpråd [systemkamera som kan filma i HD]

Produkter
(logga in för att koppla)

Fre84

Medlem
Hej!
Jag är intresserad av att köpa en systemkamera men vad ska man tänka på?
Jag vill kunna filma med kameran i hd format.
Ska man välja Nikon eller Canon? Eller finns det några andra märken som är bra?

Jag har tittat på en Canon EOS 600D EF-S 18-135.
Vad är det för för och nackdelar med denna kamera?
Jag är amatör inom området så det ska inte vara för avancerade inställningar.
Tack på förhand!
MVH Fredrik
 
En nackdel med de flesta systemkameror vid filmning är att sökaren inte kan användas, utan man får använda skärmen på baksidan för att se vad man får med.

De spegellösa kamerorna och Sony Alpha 35, 55, 65 och 77 kan man däremot använda sökaren på, i den mån de har en. Det kan vara värt att tänka på om man ska ha kameran till att filma.
 
Det finns flera fördelar med Nikon och Canon ffa dock är det stora utbudet av begagnatobjektiv som tilltalar.

Är filmning högprioriterat och man inte är inne på manuell fokus vid filmning kommer dessa märken dock till korta i detta avseende - AF finns vid filmning men är plågsamt långsam då kontrast AF används. Är alltså filmning väldigt viktigt är nog Panasonic (ffa GH 1 eller 2) eller Sonys SLT kameror (A35/65/77) bästa valet om man skall ha EVF (ögonsökare) att titta i. Kan man klara sig utan EVF går ju flera av Panasonics kameror eller Sony NEX att använda till detta då de har relativt snabb kontrast AF de också. Sonys SLT är unika (i o f s har Nikons V1/J1 också fas AF i sensorn) då de kan erbjuda ännu snabbare fas AF vid filmning.

Är manuell fokus vid filmning OK att använda och tillgång till rel billig högklassig optik beg viktigast, då fungerar Canon och Nikon utmärkt.
 
Om du är en glad amatör som vill ha chansen att växa med kameran så tror jag Canon 600d + 18-135objektivet är ett bra val

Att välja ett objektiv med bredare zoomomfång som första objektiv är en bra idé.
Tänker du inte bli mer avancerad så har du då från början ett objektiv som funkar till det mesta och risken att du känner behov av flera andra objektiv minskar.
Växer du och ställer fler krav på din kamera så ger 18-135 dig en större variation att testa dig fram på så du vet bättre vad du saknar inför inköp av andra objektiv.

600D ska vara inriktad mot filmning så den bör funka bra, filmar dock inte själv så ska nog inte ge några råd på den punkten.
 
Hej.
Det ända jag kan klaga på 600D som jag själv har är avsaknanden av hörlursuttgång och att man inte kan ställa in olika grad av komprimering. Men då snackar vi hopp upp till RED system ifall man söker det.
Ja man får besluta sig om man vill ha autofokus eller ej själv använder jag det inte vid filmning.
Tycker objektivet du har valt verkar bra.

Du får helt enkelt väldigt fin kvalité idag när du ska spela in film, ngt som inte var möjligt för 3 år sedan, om vi pratar om entusiast budgetar.

www.allemyr.com
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.