ANNONS
Annons

Köpråd ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Skulle behöva köpa en ryggsäck och tänkte kolla om ni har några vettiga tips?

Den kommer innehålla följande:
D7100 (inget batterigrepp)
Sigma A 50mm f1.4
Sigma A 18-35mm f1.8
Sigma 70-200mm f2.8
Sigma 105mm macro

Alla gluggarna är ju tämligen stora eftersom både 50mm och 18-35mm är Art modellen, 70-200mm är ju en bjässe redan som den är...
Jag skulle även vilja kunna få med en tunn regnjacka, kanske en litet matpaket, snus mm. mm.
Mer än 4 ovan nämnda gluggar kommer det inte att bli (50mm är inte ens inköpt ännu).

Jag själv är ca 190cm, men hustrun kommer oxå använde den och hon är ca 165cm.
Vi gör inga längre vandringar, utan det är dagsturer som är aktuellt.

Jag har tittat lite på Peak Designs nya Backpack 30 som dock inte dykt upp ännu, men var också lite nyfiken på Lowepro Flipside Trek BP 450 AW.

Vad säger ni?

Hej,

Sigma A 50mm f1.4
Sigma A 18-35mm f1.8
Sigma 70-200mm f2.8
Sigma 105mm macro

Alla gluggarna är ju tämligen stora eftersom både 50mm och 18-35mm är Art modellen, 70-200mm är ju en bjässe redan som den är...
Jag skulle även vilja kunna få med en tunn regnjacka, kanske en litet matpaket, snus mm. mm.
Mer än 4 ovan nämnda gluggar kommer det inte att bli (50mm är inte ens inköpt ännu).

Jag har tittat lite på Peak Designs nya Backpack 30 som dock inte dykt upp ännu, men var också lite nyfiken på Lowepro Flipside Trek BP 450 AW.

Vad säger ni?

Passar på att börja med en dum fråga. Behöver du verkligen 4 gluggar på en dagstur? Det kanske är bättre att välja två och reducera vikten. Om ni vandrar tillsammans kanske det är bättre att dela på bördan etc (eftersom båda verkar intresserade av fotograferandet).

Om du ska ha en för alla 4 så kan jag tipsa om Lowepro Flipside Sport 20L. Stor, men bekväm och blir en plattform att byta objektiv på om man vill (får dessutom plats med massa annat i). Finns även i 15L.

Jag kör på 10L och har då;
- D800
- 85 mm f/1.8G
- Zeiss 35 f/2
- SB-800
- 2 extra batterier D800
- Kabel till blixten, gelfilter, 8 reservbatterier till blixtenm, blixtfot
- Minneskort
- Handskar
- Stativ + huvud
- objektiv- och kamerahuslock
och säkert något mer. Ingen kommer heller åt utrustningen utifrån om man rör sig i en folkmassa. Det går vanligtvis att köpa 20L för under halva priset på Aliexpress.com,

Har kört med Dörr adventure large I många år nu och kan inte tänka mej någon annan ,Får med allt som behövs och lite till .Får plats med termos, dricka och mackalåda , 1-2 hus, 3-4 objektiv, +alla övriga tillbehör.Pall och liggunderlag/vindskydd sitter utanpå.

Jag har en LowePro Flipside 400 AW och tycker själva grundidén med denna typ av ryggsäck är suverän. Eftersom principen är att ryggsäcken öppnas från insidan, alltså sidan som ligger mot ryggen när den bärs, ligger det som är utsidan ner mot marken när man skall rota runt i ryggsäcken. Eventuell smuts eller markblöta som då kan fastna kommer inte att kunna smeta ner kläderna när man åter bär ryggsäcken.

Ett plus som man får på köpet är att det är omöjligt för en klåfingrig att komma åt kamera och objektiv i ett obevakat ögonblick.

Flipside finns i ett flertal storlekar.

Jag skulle råda dig till Flipside 400 AW som är en mycket bekväm och bra väska. Faktiskt den bästa jag har och har haft av de 15-tal väskor jag har (haft). Har man vertikalgrepp på så måste man lägga kameran med greppet uppåt men det är bara en fördel för då är kameran lättare att plocka ut. Kolla in bilden på inlägg #38 i tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1716051#post1716051

Jag har 500:an också men den är mycket större och inte alls lika smidig.

Om du inte måste ha motljusskydd påskruvat på gluggarna så kan en 300:a kanske räcka storleksmässigt men axelremmar och höftavlastare är mycket klenare.

--filip

Har en dörr adventure medium. Rymmer en D7000 med två objektiv och X-T10 med två objektiv utan problem. Har plats för blixt, batterier, laddare, laptop, termos och tillbehör utöver det. Kostar mindre än många andra också. Kan bara rekommendera!

Du kan behöva vänta på att få tag på Peak Design ryggan. Jag beställde 20l varianten igenom Kickstarter och för Kickstarter kunder uppger de leverans i december. Tror att Kickstarter beställningar blir skickade först.

Jag knappt vänta på att få min. Har stora förväntningar på att äntligen få en ryggsäck jag kan vara nöjd med, för det jag tänker använda den till. Har läst en del recensioner medan jag väntar och de är alla väldigt positiva.

Hej,

Sigma A 50mm f1.4
Sigma A 18-35mm f1.8
Sigma 70-200mm f2.8
Sigma 105mm macro

Vad säger ni?[/QUOTE

Hej,

Sigma A 50mm f1.4
Sigma A 18-35mm f1.8
Sigma 70-200mm f2.8
Sigma 105mm macro

Vad säger ni?
Hej!
Har en stor Kameraryggsäck Tamrac Expedition 7x till salu om det kan vara av intresse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar