Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd objektiv nattfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

juckeyy

Aktiv medlem
Hej på er!
Har precis kastat mig in i kamerornas magiska värld och bestämt mig för att fotografera som hobby.
Är helt fascinerad av fotografier på stjärnorna på himlen och känner att det är något jag vill bli duktig på.

Kameran jag har är en Canon Eos 500D som mest legat här hemma utan att pappa som köpte den har använt den, mest fotat när vi har tävlat men inte mer än så.

Det är iallafall den jag kommer att använda mig av till en början innan kamerahuset sätter begränsningar. Jag åkte iallafall ut igårnatt och försökte mig på nattfoto för första gången, med den tillhörande kitlensen 18-55mm F/3.5-5.6. Inget superobjektiv mao.

Vill därför köpa mig ett objektiv som fungerar bra för nattfoto men även landskap mitt på dagen.

De jag har luskat fram via internet är dessa;

Samyang 14mm F/2.8 (finns också en 24mm modell)
Canon EF 50mm F/1.4 USM
Tokina 11-16mm F/1.8

Visst, dessa skiljer sig i pris ganska mycket där Samyang är den billigaste utav dem. Letar efter att köpa någon av dessa begagnat ifall jag helt plötsligt skulle tröttna.
Sett till pris och specfikationer, vilket av dessa skulle ni valt? Eller har ni andra förslag?

Förlåt för en lång text.
Mvh Joakim
 
Av de objektiv du listat passar Tokina 11-16mm F/1.8 bäst.
Samyang 14mm F/2.8 passar också men har ingen autofokus. Ett billigare alternativ är Canon EF-S 10-18/4,5-5,6. Den har IS men är ljussvagare och inte lika bra skärp.

Canon EF 50mm F/1.4 är ljusstark men inte tillräckligt vidvinklig för klassisk landskapsfoto.

Vid nattfoto är slutartiderna långa så ett stativ är nästan ett måste. Man kan i och för sig lägga kameran på fast föremål, tex en sten. Men är lite begränsande. Räkna med 3000 kr och uppåt för ett bra stativ.

/Lars
 
Jag använder Sigma 15mm/f2.8 och det är riktigt bra, bytte från deras 10-20F/3.5-5.6 och det var som natt och dag...
 
Jag använder Sigma 15mm/f2.8 och det är riktigt bra, bytte från deras 10-20F/3.5-5.6 och det var som natt och dag...

Haha, natt och dag, kul! Nevars, det objektivet ser verkligen spännande ut men en aning dyrt för mig just nu. Men något att givetvis ha i åtanke senare. Tack för att du dela med dig :)

Av de objektiv du listat passar Tokina 11-16mm F/1.8 bäst.
Samyang 14mm F/2.8 passar också men har ingen autofokus. Ett billigare alternativ är Canon EF-S 10-18/4,5-5,6. Den har IS men är ljussvagare och inte lika bra skärp.

Canon EF 50mm F/1.4 är ljusstark men inte tillräckligt vidvinklig för klassisk landskapsfoto.

Vid nattfoto är slutartiderna långa så ett stativ är nästan ett måste. Man kan i och för sig lägga kameran på fast föremål, tex en sten. Men är lite begränsande. Räkna med 3000 kr och uppåt för ett bra stativ.

/Lars
Stort tack för ditt svar Lars. Lutar mest åt Samyangen nu pga prisvärdheten. Men skulle jag hitta Tokinan på ett dunderfynd så slår jag nog till där istället.

/ Joakim
 
Har läst att den skall komma i en ny variant med AF till våren (men TS kanske inte vill vänta så länge).

Sant så sant, vill inte vänta så länge och den kommer nog ligga en bra bit över budget!
Tack för tipset dock.
Är på jakt efter en Samyang 14mm nu, känns som en bra instegsmodell!
 
Vet du, jag skulle nog fundera på att byta kamerahus snarare än objektiv. 18-55 är precis som du säger inget superobjektiv men det är bättre än sitt rykte. Men 500D brusar tyvärr rejält på långa exp-tider. ISO över 800 är inget att tänka på, så för nattfoto är det ingen höjdarkamera. Och i dagsljus märker man att AF sätter fokus precis rätt.. i enstaka undantagsfall :-s Jag gav upp efter några års fotande med 500D
Fullformat är förstås oslagbart vid nattfoto men ligger i en helt annan division prismässigt. Det ska bli intressant se vad begagande 6D landar på när 6D mk II släpps framåt mars enligt rykten. En riktigt prisvärd crop-kamera är annars begagnad 7D, finns från ca 3000 kr och uppåt.
Mvh erik
 
Vet du, jag skulle nog fundera på att byta kamerahus snarare än objektiv. 18-55 är precis som du säger inget superobjektiv men det är bättre än sitt rykte. Men 500D brusar tyvärr rejält på långa exp-tider. ISO över 800 är inget att tänka på, så för nattfoto är det ingen höjdarkamera. Och i dagsljus märker man att AF sätter fokus precis rätt.. i enstaka undantagsfall :-s Jag gav upp efter några års fotande med 500D
Fullformat är förstås oslagbart vid nattfoto men ligger i en helt annan division prismässigt. Det ska bli intressant se vad begagande 6D landar på när 6D mk II släpps framåt mars enligt rykten. En riktigt prisvärd crop-kamera är annars begagnad 7D, finns från ca 3000 kr och uppåt.
Mvh erik
Jag är skeptiskt tilll ifall 7D kan ge bättre bilder än 500D map astroscapebilder. Bästa är bra objektiv.
Dessutom hade jag heller inte köpt 14mm till ändamålet utan jag hade satsat på 10-11mm för singelbilder. För bättre resultat är även att göra en panorama av ett ännu ljusstarkare objektiv ett alternativ.
 
Jag är skeptiskt tilll ifall 7D kan ge bättre bilder än 500D map astroscapebilder. Bästa är bra objektiv.
Dessutom hade jag heller inte köpt 14mm till ändamålet utan jag hade satsat på 10-11mm för singelbilder. För bättre resultat är även att göra en panorama av ett ännu ljusstarkare objektiv ett alternativ.

Men ett 10-11mm objektiv är väl ännu dyrare. Letar begagnat just nu efter den senaste Samyang 14mm.

Vet du, jag skulle nog fundera på att byta kamerahus snarare än objektiv. 18-55 är precis som du säger inget superobjektiv men det är bättre än sitt rykte. Men 500D brusar tyvärr rejält på långa exp-tider. ISO över 800 är inget att tänka på, så för nattfoto är det ingen höjdarkamera. Och i dagsljus märker man att AF sätter fokus precis rätt.. i enstaka undantagsfall :-s Jag gav upp efter några års fotande med 500D
Fullformat är förstås oslagbart vid nattfoto men ligger i en helt annan division prismässigt. Det ska bli intressant se vad begagande 6D landar på när 6D mk II släpps framåt mars enligt rykten. En riktigt prisvärd crop-kamera är annars begagnad 7D, finns från ca 3000 kr och uppåt.
Mvh erik

Förstår vad du menar, EOS 500D har ju trots allt 7 år på nacken och är ju inte top notch. En ny kamera kommer jag inom sin tid att köpa men tills dess så har jag tänkt att köpa mig objektiv som jag sedan kan använda vidare på en ny kamera.

Mvh Joakim
 
Det skiljer 200kr mellan 10mm och 14mm. Du får köpa en 70D eller nyare kamera för att få ens en gnutta bättre resultat. En 14mm kan du bara exponera i 20s utan startrails medan en 10mm går bra i 30s. Det är 50% mer ljus.
En 14mm är dock "framtids"säker ifall du ska köpa en FF, men jag tycker man bör köpa rätt saker för rätt saker. Inte ifall att. Det är nu och här som gäller. Styr pengarna så är beg som gäller såklart och 14 är prisvärt.
 
Det skiljer 200kr mellan 10mm och 14mm. Du får köpa en 70D eller nyare kamera för att få ens en gnutta bättre resultat. En 14mm kan du bara exponera i 20s utan startrails medan en 10mm går bra i 30s. Det är 50% mer ljus.
En 14mm är dock "framtids"säker ifall du ska köpa en FF, men jag tycker man bör köpa rätt saker för rätt saker. Inte ifall att. Det är nu och här som gäller. Styr pengarna så är beg som gäller såklart och 14 är prisvärt.

Uppskattar att du delar med dig av din kunskap till 100%.

Hur pass användbar skulle en 10mm lins kunna vara till annat än stjärnfoto?
Syftar du på Samyang 10mm F/2.8?
Mvh Joakim
 
Ja det är samyang. Manuell fokusering borde inte vara nåt problem för landskap, men avsaknaden av filtegänga är ett svårt problem.
 
Jag tittar på begagnatmarknaden här. Något du undra över?
Nej, egentligen inte. Beg. marknaden kan vara ett bra ställe att fynda på, om budgeten är begränsad. Bättre med ett beg. kvalitetsoptik för (nästan) halva nypriset än en ny för samma peng, men med sämre kvalite.

Sedan får jag väl instämma i att om du skall fota asto (vilket jag inte gör) och landskap (vilket är mer i min linje), så kan ett ljusstarkt 24-28 mm glugg kanske vara ett vettigt alternativ. Om du skall ha ännu mer vidvinkel (12-20 mm), försök att köpa ett som är (någorlunda) raktecknande, så slipper du en del jobb i efterbehandlingen (vilken jag inte tycker är det roligaste inom fotografin).
 
Nej, egentligen inte. Beg. marknaden kan vara ett bra ställe att fynda på, om budgeten är begränsad. Bättre med ett beg. kvalitetsoptik för (nästan) halva nypriset än en ny för samma peng, men med sämre kvalite.

Sedan får jag väl instämma i att om du skall fota asto (vilket jag inte gör) och landskap (vilket är mer i min linje), så kan ett ljusstarkt 24-28 mm glugg kanske vara ett vettigt alternativ. Om du skall ha ännu mer vidvinkel (12-20 mm), försök att köpa ett som är (någorlunda) raktecknande, så slipper du en del jobb i efterbehandlingen (vilken jag inte tycker är det roligaste inom fotografin).
Goda tankar! Känns iallafall som att Samyang 14mm 2.8 uppfyller mitt ändamål bra och mina nybörjarkunskaper. Passar ju även på fullformat sen när en kamerahusuppgradering är på g.

Det objektivet funkar väl också bra för dagsljus landskapsfoto va?
 
Goda tankar! Känns iallafall som att Samyang 14mm 2.8 uppfyller mitt ändamål bra och mina nybörjarkunskaper.
Har läst en hel del gott om Samyang, men vet egentligen ingenting om den optiktillverkaren. Gå in på objektivtest.se och titta, jag tror att det finns upptaget där. I annat fall har du DxO. com som säkert (?) har testat någon av Samyangs gluggar.
Det objektivet funkar väl också bra för dagsljus landskapsfoto va?
Brännvidd och ljusstyrka i den glugg med de specifikationer du uppger, är utmärkt för landskapsfotograferande i dagsljus, skulle jag vilja säga. Ljusstyrka är inte så (jätte) viktigt för landskapsfoto, då man (ofta) eftersträvar stort skärpedjup i bilderna, och för att nå det, får blända ner en del. Det är i viss mån sanning med modifikation, då skärpedjupet också står i relation till vilket avstånd fokus är inställt på, så man kan få (ganska) stort skärpedjup i en bild med en (relativt) liten bländare.

I vart fall som helst, om du tycker det är värt att lägga pengarna på den gluggen, go for it, jag tror det blir utmärkt till både astrofoto och/eller landskapsfoto, och om jag har fel, kommer jag sannolikt att bli korrigerad inom en snar framtid ;-).
 
Har läst en hel del gott om Samyang, men vet egentligen ingenting om den optiktillverkaren. Gå in på objektivtest.se och titta, jag tror att det finns upptaget där. I annat fall har du DxO. com som säkert (?) har testat någon av Samyangs gluggar.
Brännvidd och ljusstyrka i den glugg med de specifikationer du uppger, är utmärkt för landskapsfotograferande i dagsljus, skulle jag vilja säga. Ljusstyrka är inte så (jätte) viktigt för landskapsfoto, då man (ofta) eftersträvar stort skärpedjup i bilderna, och för att nå det, får blända ner en del. Det är i viss mån sanning med modifikation, då skärpedjupet också står i relation till vilket avstånd fokus är inställt på, så man kan få (ganska) stort skärpedjup i en bild med en (relativt) liten bländare.

I vart fall som helst, om du tycker det är värt att lägga pengarna på den gluggen, go for it, jag tror det blir utmärkt till både astrofoto och/eller landskapsfoto, och om jag har fel, kommer jag sannolikt att bli korrigerad inom en snar framtid ;-).

Tack för din input Tony! Jag tror detta blir alldeles utmärkt till mig, iallafall till en början sen får man se vart resan tar vägen! :)
 
Jag håller på att pilla lite med nattfoto och astrofoto. Jag började med ett Canon 16-35L, som fungerade bra fast det inte är optimalt alls för nattfoto, utökade med ett Samyang 12mm f/2.8 Fisheye för ett år sedan och inför denna säsong köpte jag ett 24mm f/1.4 Samyang. Det sista objektivet levererar, tro mig! Tyvärr var någon av linserna inne i gluggen sned vid leverans, men det löste sig på garanti utan problem.

Exempelbilder på hur 24mm levererar finns här om ni vill se. http://blogg.kaprifolblogg.se/tre-natter-tre-fantastiska-bildserier/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.