Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd, nytt hus eller ny optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Gipz

Medlem
Köpråd, nytt hus eller ny optik?

Hej,

Jag håller på och försöker bestämma mig för om jag antingen ska köpa D300:an eller lägga pengarna på bättre optik.

Idag har jag en D70 och fotar främst med kit optiken 18-70 DX (har också en kass telezoom från sigma) och det har fungerat bra. Stundvis har jag önskat mig mera vidvinkel. Jag fotar mestadels natur och landskap. Detta har satt sina spår i utrustningen tyvärr. Har fått in små sandkorn i 18-70 gluggen och beroende på brändvidd så syns det också gråa prickar i bilderna. Har blåst ut huset med "luft-på-burk" och putsat objektivet både framtill och baktill, trots det finns fläckarna kvar så jag tror att det sitter inne i gluggen. Övrig utrustning är en SB-800, men den använder jag knappt.

Som jag ser det har jag tre val:

1. Behålla D70:n ett tag till (kanske lämna in den på service?) och köpa ett nytt objektiv.

2. Köpa D200 med nytt objektiv.

3. Köpa D300 lämna in 18-70 gluggen på service.

De jag saknar hos D70 är möjlighet att fälla upp spegeln vid natt foto och att sökarn inte visar 100% av bilden. Den är förövrigt väldigt liten.

Alla råd är välkomna!
 
Senast ändrad:
Har ingen koll på Nikon även om jag tycker Nikon D3 är spännande men...

Bra kvalitets optik har alltid ett högt andra hands värde och se det som en långsiktig investering som kommer säkert att överleva flera hus.

Vad har du för glädje av bra hus när inte opiken hänger med???

Titta även på ett bra fast 50mm objektiv.

// Fredrik
 
Med tanke på hur priserna har rasat på D200 den senaste tiden måste den väl vara ett otroligt bra köp just nu. Det finns ju begagnade för kring 6500 lite här och var, så en D200 och ett nytt objektiv låter ju rätt prisvärt. Men, det beror väl på hur mycket pengar du hade tänkt dig förstås.

Räknar man från 6500 upp till en ny D300 så har du ju ganska mycket pengar att handla objektiv för...
 
Svårt att råda (bara du vet hur starkt ditt intresse är o hur din ekonomi är)

Gipz skrev:
Har blåst ut huset med "luft-på-burk" och putsat objektivet både framtill och baktill, trots det finns fläckarna kvar så jag tror att det sitter inne i gluggen.
Jag tror inte det är de eventuella sandkornen i objektivet som orsakar fläckarna på bilderna - enstaka märken och småhack i linsytor och dammkorn inne mellan linserna brukar inte synas på bilderna - utan att sensorn har ingrodda skitfläckar (som du inte rår på med luft-på-burk), om du bestämmer dig för att behålla D70-huset så kan du börja med att lämna in huset för sensorrengöring.

För att få långsiktig ekonomi på sensorrengöringen bör du skaffa egna egna rengöringsgrejor, jobbet är okomlicerat och behöver göras några gånger om året oavsett om du köper nytt kamerahus eller ej.

Blås inte med luft-på-burk direkt in i kameran, burkluften kan innehålla små vätskedroppar (= nya fläckar på sensorn, inte bra!) och luften är kall.

Sök på "sensorrengöring" i forumet, grejor o arbetsgång finns beskrivet i massor av trådar.

Blev lite off topic, sorry.

Annars finns det gott om fina begagnade D200 bland fotosidans annonser, nu när uppgradera-till-D300-frossan härjar.
 
Re: Köpråd, nytt hus eller ny optik?

Gipz skrev:
Har blåst ut huset med "luft-på-burk" och putsat objektivet både framtill och baktill, trots det finns fläckarna kvar så jag tror att det sitter inne i gluggen.
Nja, det är nog inte så troligt. Saker inne i objektivet sitter väldigt långt från både filmplan och skärpeplan och blir därmed väldigt mycket ur fokus. Så mycket att det inte bör synas alls. Man kan till och med sätta en stor tejpbit mitt på frontlinsen utan att det syns om man har tillräckligt lång brännvidd:)
Du har antagligen skit på sensorn som inte går bort med tryckluft. Lämna in kameran för rengöring eller skaffa ett vettigt rengöringskit.
Objektivet kan du kolla genom att glo rakt igenom när du öppnar bländaren, vilket sker med en liten metallspak i själva bajonetten. Kolla både bak- och framifrån eftersom du kommer att se olika saker.
Själv har jag damm i alla objektiv utan att det syns i bilderna:-D

Tillägg: Bo var visst snabbare!
 
Kameran ska rengöras!

Tack för dom snabba svaren! Ska absolut kolla vidare på sensorrengörningen. Hur jag än gör så kommer jag ju inte att slänga D70:n.

Men hur länge tror ni att DX formatet kommer att finnas kvar? Dvs ska jag köpa DX optik eller vanlig optik?

Jag är ute efter att försöka förbättra djupet och skärpan i mina bilder. Har läst här att:
AF-S DX Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED

men den kostar ju lika mkt som hela D300 typ :) plus att det troligtvis inte är ett jätte lyft från 18-70 DX.

Några objektiv förslag med bränvidd runt 12-35?

Letar också efter en kort telezoom för att ta porträtt med. Tex:
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3338&navigator=6
 
ett alternativ

Hej

Ett klart underskattat alternativ till 17-55-objektivet och som ligger i en helt annan prisklass är AF ED 18-35 f/3,5-4,5 D. Det kom väl ursprungligen samtidigt med D100´an och kan köpas begagnat idag för 3-4 tusen kronor.

Mycket skarp, kompakt och lättarbetat och dessutom gångbart på både fullformat och DX-formatkameror likväl som kameror som kräver bländarring. Ett av mina bästa köp.....

Annars är väl ett mycket lockande objektiv nu det nya 24-70-objektivet men det kostar ju därefter och är väl mer ett pro-objektiv. Personligen har jag också uppskattat AFS ED 24-120 VR-objektivet som ett bra "allround-objektiv".

Annars - apropå den ursprungliga frågan om hus eller objektiv så är den för mig en "no-brainer".... objektiv alla gång! Hus kommer och går och har ganska liten påverkan på bildkvaliten när man kommer över en viss nivå men det är en enorm skillnad mellan objektiven. Har du bara kit-objektivet idag kommer du får en klar postiv fart i ditt fotande om du kompletterar med ett bar annat objektiv.!

Jon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.