Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd: Nikon d5300 18-140mm för gammal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sveabushcraft

Ny medlem
Tjenare!

Jag tänkte ta upp fotograferingen igen efter många år.
Jag har kollat på en nikon d5300 18-140mm, men som jag fattat det så kom den ut 2014?

Är det dumt att köpa en sådan eller ska man vänta på en uppföljare?

Hur fort åldras kameror?
Jag har i dagsläget en nikon D40x och en Nikon D90 men dom börjar bli stenålder i tekniken...

Jag vill inte köpa en för dyr kamera pga att jag kommer använda den där den utsätts för ganska hårda tag.

Anledningen att jag tittar på just denna är pga den vändbara skärmen och wi-fi.
Det är nikon som gäller då jag har haft det innan.

Hus med 18-140mm kostar 7k

Med vänlig hälsning, Fredrik

Vår dotter hade en gammal välanvänd D40x samt 18-140:an som hon kämpade med. Hon tog fina bilder men kameran var för långsam för henne.
Vi köpte en D5300 som hon tycker är otroligt mycket bättre.
Snabbare fokusering, fler fokuspubkter, snabbare serietagning och bildkvalité som Nikons D3X.
Dessutom kan den filma men är inte så bra på autofokus under filmning och 18-140 är inte det lättaste att zooma mjukt med. Det är ju inte direkt byggt för videozoomning.

Jag valde D5300 då fen hade det mesta inkl hos och wi-fi. De äldre och nyare har inte både och.

Det hade gärna fått vara lite större buffert på den men bwjöver man längre serietagning är nog D7200 bättre.

Men det är en fin kamera, lika stor/liten som D40x.
18-140 är trevlig optik. Den är inte liten och lätt utan tar för sig och väger en del. Men omfånget är perfekt!
Dottern tycker att det blir tungt efter ett tag.

Tjenare!

Jag tänkte ta upp fotograferingen igen efter många år.
Jag har kollat på en nikon d5300 18-140mm, men som jag fattat det så kom den ut 2014?

Hur fort åldras kameror?
Jag har i dagsläget en nikon D40x och en Nikon D90 men dom börjar bli stenålder i tekniken...

Jag vill inte köpa en för dyr kamera pga att jag kommer använda den där den utsätts för ganska hårda tag.

Anledningen att jag tittar på just denna är pga den vändbara skärmen och wi-fi.
Det är nikon som gäller då jag har haft det innan.

Hus med 18-140mm kostar 7k

Med vänlig hälsning, Fredrik

Hur fort åldras kameror?
Vad är det du tycker är "stenålder" med D90?

Efterföljaren till D5300 heter D5500 och nyligen kom D5600, men skillnaderna är, vad jag förstår, ganska marginella. Även om D5300 är tre år gammal så är det en utmärkt kamera.

Efterföljaren till D5300 heter D5500 och nyligen kom D5600, men skillnaderna är, vad jag förstår, ganska marginella. Även om D5300 är tre år gammal så är det en utmärkt kamera.

Det som skiljer de nyare modellerna mot D5300 är detaljer som inbyggd WiFi och touch-screen. Inget som påverkar bilderna.

Det som skiljer de nyare modellerna mot D5300 är detaljer som inbyggd WiFi och touch-screen. Inget som påverkar bilderna.

Min fru som gillar smidiga och lätta kameror att ta med överallt köpte en D5300 och jag är imponerad. Det är alls icke "nybörjarkänsla", tvärtom och bildkvaliteten är utmärkt. Rekommenderas

Det har inte hänt mycket bildkvalitetsmässigt sedan 2014 så ur den synpunkten behöver du inte oroa dig. Bildkvaliteten sensorerna i moderna instegskameror är mycket bra. Sensormässigt har det inte så stor betydelse om du väljer D5300 eller D5600. Med tanke på hur bra sensorer numera är kommer den svaga punkten vad det gäller teknisk bildkvalitet nästan alltid att vara optiken. Den 18-140 du nämner är väl ganska OK för priset.

Vad man möjligtvis kan anföra till dess nackdel är att det är ganska ljussvagt vilket är en nackdel på en liten APS-C sensor. (mer brus, mindre möjlighet att leka med korta skärpedjup). Det är heller inte vädertätat vilket kanske är en nackdel ur robusthetsynpunkt, men med tanke på att D5??? husen inte heller har någon vädertätning att tala om kanske det inte spelar så stor roll. Du behöver någon slags regskydd i vilket fall vid fuktig väderlek.

Är dock inte så säker på att D5??? är bästa valen för hårda tag. De är inte byggda för sådant utan är främst konstruerade för att vara billiga nog att locka in nya användare till Nikonsystemet som de sedan hoppas snabbt ska byta upp sig.

Har du en D90 är förmodligen D7100/D7200 bättre val. De är robustare byggda och har liksom din D90 riktig prismasökare (ljusare än D5???? seriens pentamirror). Rent allmänt tror jag du skulle känna dig mera hemma med en D7??? modell som är ganskal lika D90 handhavandemässigt. Då får du förstås inte någon utfällbar display, men frågan är hur väl utfällbar display går ihop med kravet om robusthet. Det blir fler rörliga delar som kan gå sönder och fler ställen där det kan läcka in fukt.

Hade det inte varit för att du skrev att du bara övervägde Nikon hade jag föreslagit någon Pentaxmodell. Robusta vädertätade kameror är lite av deras grej. Ska du ha samma robusthet från Nikon eller Canon får du titta på deras proffshus. Vet dock inte om jag hade vågat gräva ned mina vädertätade D8?0 hus i sanden för att sedan spola av dem i duschen som man ser folk gör med sina Pentaxhus på youtube.

Men Pentax är förstås inget val om du redan sitter med mycket NIkon prylar.

En D7000/7100/7200 ger dig dessutom möjlighet att köpa begagnade proffs objektiv utan inbyggd motor och ändå få autofokus. Ett 80-200/2,8 zoom får du för 3-5 tusen och då har du otroligt bra kvalitet. Ett 35-70/2,8 för 2000. Visst du får klara dig utan VR men livet går vidare ändå

Det är mycket möjligt och dessutom att rekommendera att fortsätta med Nikon men om du inte har fler objektiv än 18-140 så tycker jag att du skall slå en koll på Fuji/Olympus/Pentax innan du bestämmer dig

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar