Annons

köpråd naturfoto och sportfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

mr fab

Medlem
Gärna med en så låg prisbild som möjligt givetvis.
Frågor som jag skulle vilja ha hjälp med
1 Kameraval
2 objektivval
3 övriga tillbehör

Naturfotona är på fågel både flygande och i naturen sittande stående fåglar

Sportfotona är framför allt fotbollsbilder zoomning av enskild spelare 40-70meter

Kanske inte köper alla saker på en gång utan något att bygga vidare på är min tanke.

Hur mycket pengar är du beredd att betala?
Hur bra bild-kvallite kräver du? (Ska de visas på web eller ska du trycka posters)

De är ganska vitala frågor i sammanhanget..

Jonsjoberg skrev:
Hur mycket pengar är du beredd att betala?
Hur bra bild-kvallite kräver du? (Ska de visas på web eller ska du trycka posters)

De är ganska vitala frågor i sammanhanget..

Ge mig gärna alternativ amatör/semipro/pro

Säg isåfall vad som krävs för tex posters som du nämner alla förslag beaktas priset tittar jag på senare.

Men jag är ju amatör som fotograf men vill ha något att bygga vidare mitt intresse på

Mina tips skulle i så fall vara:

Avancerad Amatör:
Canon 40D alt. Nikon 300D

Finns en uppsjö av objektiv att välja mellan, men ett som är värt att kolla på om du vill ha zoom-möjligheten är Sigma 100-300/4 EX det är mycket skarpt och trevligt, och det funkar alldeles utmärkt att hänga på en 1,4x konverter så du får ett 140-420/5,6

Pro:

Canon 1dmkIII alt Nikon D3

Finns massa objektiv att välja på här också, men Nikons och Canons fasta 300/2,8 är ruskigt fina objektiv som funkar bra med både 1,4 och 2 gångers konverter. Om du verkligen vill ha zoom så finns Sigma 120-300/2,8 inte lika bra som de andra, men det funkar...

Jonsjoberg skrev:
Mina tips skulle i så fall vara:

Avancerad Amatör:
Canon 40D alt. Nikon 300D

Finns en uppsjö av objektiv att välja mellan, men ett som är värt att kolla på om du vill ha zoom-möjligheten är Sigma 100-300/4 EX det är mycket skarpt och trevligt, och det funkar alldeles utmärkt att hänga på en 1,4x konverter så du får ett 140-420/5,6
Satsar man på Canon 40D är inte Canons eget 100-400 så dumt. Med en 1,4-konverter är man uppe i motsvarande ungefär 220-900 mm för småbildsformat. Och det är fortfarande hanterbart.

Välja kamera

Om det inte är mer panik så är ett förslag att vänta titta på Pentax lansering (mars månad i butik) av K20D och K200D vilka kommer att bli mycket prisvärda kameror. Dessutom så släpper Pentax en hel serie objektiv från vidvinklar till 600mm tele de närmaste månaderna.
Ett annat allternativ är att du tittar på en Pentax K10D som för modligen blir riktigt billig nu när K20:an släpps.
Pentax har den "fördelen" (tycker jag) att bildstbiliseringen sitter i kamerahuset vilket gör att en större andel "gammla" (begangnade) objektiv kan användas samt att de nya objektiven är billigare (du köper bara bildstabiliseringen en gång). Men det viktiga är att du själv känner på flera allternativ hur kameran känns i handen och i hantering. Här kommer du att få mycket tyckande som är diametralt tvärs emot.
Lycka till med valet. Lennart

@Jon Sjöberg
1,4x konverter har du någon länk till återförsäljare på en sådan

@ Lennart Strandberg
Objektiven till pentax har du någon länk till dom

Pentax kameran såg ju trevlig ut men jag hittade inte så mycket objektiv

Tack för era svar

Pentax

Gå in på Pentax hemsida www.pentax.se och under Foto och nyheter kan du läsa om nylanserade objektiv samt K20D och K200D.
Annars är det inga problem att hitta bra pentax objektiv som redan finns på marknaden. Du kan läsa om både "gammla" och nya objektiv på hemsidan dessutom har Sigma trevliga objektiv om du skall ha längre och ljusstarka telen 300/2,8 och 500/4.
En bra Converter 1.4x har även Sigma men den passar inte mot alla brännvider så det måste kontrolleras att den passar mot det objektiv den skall annvändas på (den passar på de längre teleobjektiven med fast brännvid, på vissa zomar och vissa kortare tele passar den inte).
mvh Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar