Annons

Köpråd mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

TordYvel

Medlem
Hej! Första inlägget här på forumet.

Har tagit upp analog fotografering efter många års paus och hade velat komplettera min 35mm med en mellanformatare.

Kikat runt lite och det skulle vara kul med typ en Bronica eller Mamiya, men de svenska utbuden på tradera eller blocket är dåligt eller överisade (enligt mig). Vågar man ge sig på eBay och är det något man bör tänka på?
 
Kul att du börjat fotografera analogt igen, mellanformat blir ett lyft.

Min erfarenhet av ebay, håll dig borta från Japan! Nästan allt betecknas som mint, near mint, almost mint bla,bla. Kan man kameran och ställer rätt frågor får man inga svar.
Ebay Tyskland tycker jag fungerar bra om man köper ifrån företag, de erbjuder oftast ångerrätt. Kamerastore då får du prylar som är genomgångna, kostar mer men det kan det vara värt.

lycka till!
 
Hej! Första inlägget här på forumet.

Har tagit upp analog fotografering efter många års paus och hade velat komplettera min 35mm med en mellanformatare.

Kikat runt lite och det skulle vara kul med typ en Bronica eller Mamiya, men de svenska utbuden på tradera eller blocket är dåligt eller överisade (enligt mig). Vågar man ge sig på eBay och är det något man bör tänka på?
Analoga kameror har ett Mamiya 645-kit till salu, verkar ok prissatt. Två hus, fyra gluggar med mera. Han servar ju kameror själv, så det är fullt möjligt att han funktionstestat allt ordentligt.
Jag är inte överförtjust i Mamiya 645, men andra gillar dom:)
 
Kul att du börjat fotografera analogt igen, mellanformat blir ett lyft.

Min erfarenhet av ebay, håll dig borta från Japan! Nästan allt betecknas som mint, near mint, almost mint bla,bla. Kan man kameran och ställer rätt frågor får man inga svar.
Ebay Tyskland tycker jag fungerar bra om man köper ifrån företag, de erbjuder oftast ångerrätt. Kamerastore då får du prylar som är genomgångna, kostar mer men det kan det vara värt.

lycka till!

Jo jag har noterat alla dessa "near mint" annonserna därifrån. Tack för tipset om kamerastore, verkar som att budgeten på 4000k ink objektiv spricker dock..
 
Har inte handlat på Ebay men från vad jag har hört verkar det inte vara några som helst problem. Hade själv handlat där om jag hade behövt det. Tveksamt dock om det är billigare än i Sverige, särskilt efter frakt/moms/tull.

Hur som helst, med en budget på 4000 kr blir det rätt svårt att hitta en SLR som det verkar som du är ute efter(?). Möjligen att du kan hitta en Mamiya M645 för det priset. Det är en fin kamera, men 6x4,5 är i minsta laget för mellanformat tycker jag. I dina skor hade jag kollat efter en TLR i stället, typ Rolleiflex. Min personliga favorit, Yashica-A, går att få för runt 500 kr - ett riktigt kap.
 
Första generationen Pentax 645 kan gå inom budgeten. Jag hade en ett tag och gillade verkligen optiken, men den är rejält högljudd med sin motorframmatning.
 
Jag funderade ett tag på en TLR men vill tänka "långsiktigt" med ett modulärt system som man kanske kan bygga på med objektiv osv. Jag ser väl inga konstigheter med en 6x4,5 som ett insteg i mellanformatsvärlden. Större negativ, skärpa och kontraster att leka med uppnår den ju jämfört med 35mm.:)
 
Jag använder Mamiya 7ii, HB 503 CW och Fuji GW690III(min favorit). Behöver skaffa en 40mm/50mm till HB och så småning om en 250mm. Finns många HB artiklar att köpa i Sverige. Tänk på att du behöver en bra dia/film skanner också som klara formatet. Oklart i dag om jag skaffar ett digitallt bakstycke till HB eller en begagnad Fuji GFX 50Sii/100S med adaptrar, då jag har fullt upp med att uppdatera de sista 2-3 optik till D850 samt skaffa ett panorama utrustning.. Troligast det senare då jag då kan använda Mamiya optiken också..
 
Bara en reflektion. Ligger det inte massor av analoga kameror i skåp och byrålådor ute i landet? De har väl knappast kasserats. En köpesannons borde väl väcka berörda till minnes?
 
Jag har handlat Mamiya 645 Pro med olika objektiv och Fuji GX 680 med olika gluggar där det stått mint condition och allt jag köpt har varit i det närmaste nyskick, så jag har bara bra erfarenhet av Ebay, men det gäller att man tar reda på de olika modellernas svagheter innan man köper något.
 
Vad man hittar många olika modeller när man googlar runt.. Lite som att försvinna tillbaka i en tid då världen såg mycket mer annorlunda politiskt etc.

Nåja, hittar Kowa Six, och Kiev 60 som passar prisbilden bättre. men är de något att satsa på?
 
Vad man hittar många olika modeller när man googlar runt.. Lite som att försvinna tillbaka i en tid då världen såg mycket mer annorlunda politiskt etc.

Nåja, hittar Kowa Six, och Kiev 60 som passar prisbilden bättre. men är de något att satsa på?

Det finns lite läsning om Kowa i Cyberphotos blog:
 
Det finns lite läsning om Kowa i Cyberphotos blog:
Rent generellt... nej.
Inte Hasskblad heller, massor av problem med ljustätning av magasinen.
Kommer ihåg en fotograf som besökte klubben.
2 bladare var ett måste för den ena var alltid på verkstad.
Hans Fuji 680... aldrig några problem. Men visst det är en mycket klumpigare kamera o kräver sin förstoringsapparat. kanske en Durst Laborator 900 eller 1200.
 
Det fanns ju ryska Hasselbladkopior. Men de kanske är dyrare än originalet idag? :) För några år sedan var begagnade Hasselblad nere och vände på "all time low". Ångrar lite att jag inte skaffade en "för skojs skull" men jag hade inget riktigt sug efter en då och det hade inte många andra heller om man såg till prisnivån.
 
Rent generellt... nej.
Inte Hasskblad heller, massor av problem med ljustätning av magasinen.
Kommer ihåg en fotograf som besökte klubben.
2 bladare var ett måste för den ena var alltid på verkstad.
Hans Fuji 680... aldrig några problem. Men visst det är en mycket klumpigare kamera o kräver sin förstoringsapparat. kanske en Durst Laborator 900 eller 1200.
Olika det där, jag har aldrig haft bättre och pålitligare kamera än 503CX.
 
Det fanns ju ryska Hasselbladkopior. Men de kanske är dyrare än originalet idag? :) För några år sedan var begagnade Hasselblad nere och vände på "all time low". Ångrar lite att jag inte skaffade en "för skojs skull" men jag hade inget riktigt sug efter en då och det hade inte många andra heller om man såg till prisnivån.
Heter de inte Kiev?
Kommer inte ihåg riktigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.