Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd kompaktkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jännö

Ny medlem
Hej! Jag är på jakt efter en kompaktkamera med långzoom (tror jag). Jag fotar idag med en nikon d7200, Sony rx100 och Olympus Tough TG-4. Det är rx100 jag har tänkt byta ut, jag har varit jättenöjd med den men den har hängt med ett tag nu och jag stör mig jättemycket på skuggan som blir nere i ena hörnet när man fotar med blixt för nära föremålet man fotar. Jag har kollat runt på hela internet nu och är mest inne på Panasonic fz300 och fz1000. Är det någon här som har erfarenhet av dessa kameror? Jag vill ha en kamera som man bara kan slänga ner i väskan när man ska ut i skogen, på sjön eller på resa, en mångsidig kamera med bra ljusstyrka och raw är det jag är ute efter. Hoppas någon här kan hjälpa mig att hamna på rätt väg!
Mvh Jenni

Jag har svårt att se att du skulle undvika att få en skugga i ena hörnet med blixt oavsett vilken kompaktkamera du köpte och använde blixt. Dessvärre finns ingen makroblixt till dessa. Fördelen med RX100 är att det går att skruva upp ISO och detta går inte bra med kompakter med mindre sensor som t ex TZ60 eller FZ300.

Fördelen med FZ1000 är att du möjligen kan fota på längre avstånd med bibehållen förstoring och därmed minska skuggning med blixten. Att studsa blixtljus med en extern blixt är alltid bäst. Tänk bara på att den inte är så kompakt.

Hej! Jag är på jakt efter en kompaktkamera med långzoom (tror jag). Jag fotar idag med en nikon d7200, Sony rx100 och Olympus Tough TG-4. Det är rx100 jag har tänkt byta ut, jag har varit jättenöjd med den men den har hängt med ett tag nu och jag stör mig jättemycket på skuggan som blir nere i ena hörnet när man fotar med blixt för nära föremålet man fotar. Jag har kollat runt på hela internet nu och är mest inne på Panasonic fz300 och fz1000. Är det någon här som har erfarenhet av dessa kameror? Jag vill ha en kamera som man bara kan slänga ner i väskan när man ska ut i skogen, på sjön eller på resa, en mångsidig kamera med bra ljusstyrka och raw är det jag är ute efter. Hoppas någon här kan hjälpa mig att hamna på rätt väg!
Mvh Jenni

Svårt att svara på. Det beror mycket på vilken storlek du vill hålla kameran inom. Vill du ha något som ersätter RX100, men med större zoomomfång så hade jag nog kikat på TZ-100:
http://www.dpreview.com/reviews/power-zoom-panasonic-lumix-dmc-zs100-tz100-review

Själv så kör jag med en liten Lumix GM1/GM5 med 14-140 superzoom-objektiv för liknande situationer. Det blir en mer flexibel lösning, som tillåter att byta till andra glas vid andra situationer/behov (tex fast optik och vidvinkel för gatufoto när man vill ha en lätt litet paket), men å andra sidan så sticker objektivet ut betydligt mer, och blir aldrig en så fickvänlig platt och kompakt helhet som en RX-100 eller TZ-100.

Blixt blir alltid problem på kompakter på riktigt nära håll, precis som Fredrik redan nämnt. Du kan dock ta en separat blixt om du vill (antingen via sladd, eller fjärrstyrd). Men det kräver ju mer krångel och saker att släpa på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar