ANNONS
Annons

Köpråd inför första systemaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalthor-san

Medlem
Hej!

Nyreggad här. Har läst lite till och från på denna sidan och jag känner mig trygg i kunskapsnivån här. :)

Nu är det så här att jag hade tänkt att köpa min första systemkamera här om någon månad eller två. Jag var helt bestämd på en D60 med D90s kitglugg 18-105mm till den men nu funderar jag på om jag ska köra på D90 på en gång. Jag är allmänt teknikintresserad och är pga det inte speciellt rädd för att pilla lite.

Vad tycker ni? är det ett stort steg från instegaren D60 till D90? Bör jag ta det lugnt i början innan jag fått känn på det eller är det bättre att köra på D90 med nackdelen att få en brantare inlärningskurva men en flexiblare kamera?

MvH

D-San

vet du att du kommer fotografera mycket och inte bara vid enstaka tillfällen , så är svaret definitivt d90, mkt mindre meny plöjjande än med d60.

Jag HOPPAS att det blir mycket och att intresset växer med att jag lär mig. Jag fotar rätt mycket med min mobil som det är. lätt å smidig men det är ju en helt annan historia :p

Om du har råd med en D90, så kan du tryggt köp en. Det är bara att packa upp, sätta i minneskort, ställa ratten på grönt och börja knäppa! När du vill börja bli avancerad är det till att läsa handboken och hoppa ner i träsket! Have no fears.

Per.

Har tänkt ta den på avbetalning bara för att få en stabilare/jämnare ekonomi. Jag får rätt bra med återbäring så tänkte att nu fasen ska jag köpa en kamera.

Såg att dom har ett okej erbjudande på dunstinhome med D90, 18-105mm, 4GB minne och en väska för ca 10500. funderar på att köpa till blixt SB-400 och en omnibounce. Vad tycker ni?

Tänk efter ...

Svar från en inbiten Nikonist sedan 1968. Väljer du D60 eller D90 eller vad som helst i övrigt från Nikon blir du inte besviken, jag lovar. Men! Det blir du inte heller om du väljer motsvarande modeller från Canon, Pentax, Sony m.fl. Vad du ska fundera över är vilka funktioner och prestanda du är ute efter. Och vilka bilder du huvudsakligen kommer att ta. Och hur du fungerar som fotograf. Om du väljer Nikon (eller annat märke) så binder du upp dig till en viss tillverkare för lång tid framårt - om du inte har en väldigt stor budget att röra dig med. Det gäller objektiv och andra tillbehör. Så - fundera noga över vad du priotiterar och kolla med kompisar etc. Lyssna mycket kritiskt till märkesfundamenatlister! Säger som sagt en trogen Nikonist. Mvh / FiCa1

Funktioner och prestanda har jag ingen koll på än eftersom detta är första gången jag köper. Däremot har jag väl lite av en förkärlek till Naturbilder. Men vem vet jag kanske får blodadtand. Jag vet inte. Jag vet ej vilken typ av fotograf jag är förrän jag provat. Jag satsar som det är på att bli en passionerad och glad amatör. :p

Jag vet ju iofs inte när man räknas som proffs. Jag känner ingen i min närhet som sysslar med fotografering med systemkamera så lite svårt att fråga. Jag har själv valt att använda Nikon. Ingen har övertalat mig och jag är väldigt envis. Jag har lärt mig sen länge hur man ser vad som är vettigt och vad som inte är det när dom du kallar så fint "märkesfundamentalister" maler på i sin tro att dom ska konvertera en. Men jag tackar ändå för din visdom :)

Klokt inlägg av Finn, och även jag, som canonist, håller med.

Du "låser" dig som sagt till ett system när du väljer din första kamera. Läs på lite. Tänk på vad du vill fota.
Alla system har ett bra optik- och tillbehörsutbud, men det finns lite godingar i respektive system som de andra systemen kanske saknar.

Börja inte gräva i det så pass mycket att du tappar motivationen, men det är värt att lägga lite tanke kring det.
Du blir som sagt inte besviken oavsett vad du väljer för system.

Alla system har ett bra optik- och tillbehörsutbud, men det finns lite godingar i respektive system som de andra systemen kanske saknar.

Så är det troligen, men går det att läsa sig till, verkligen? Jag har då aldrig sett någon översikt där detta framgår. Jag skulle till exempel bli förvånad om det finns påtagliga luckor i Canons eller Nikons system.

Går det att förutsätta att vår frågare kan lyckas med en sådan undersökning?

Per.

Tja märker man att man saknar nått (vilket jag inte vet om jag gör förrän jag provat antar jag) efter ett år eller så så är det ju inte omöjligt att sälja och börja om från scratch.

Men som ni säger så får man ju bra grejer vilket märke man än väljer. Jag inbillar mig iaf att jag köper en kamera som jag kommer ha i ett bra tag och är inte säker på om jag kommer kliva upp i klass allt eftersom. Lär jag mig denna till max så är jag supernöjd.

Jag har fler hobbies som kräver sin beskärda del. Hade jag bara haft fotografering så hade det vart klart mycket viktigare att välja rätt märke efter behov.

Jag har vart sugen på D60 ända sen den kom och blev kär i D90 när den kom också :p Jag har läst i ett tag så detta är inget direkt impulsköp. Kommer jag och gnäller sen för att jag saknar nått har ni min tillåtelse att smiska mig *skrattar*

Funktioner och prestanda har jag ingen koll på än eftersom detta är första gången jag köper. Däremot har jag väl lite av en förkärlek till Naturbilder. Men vem vet jag kanske får blodadtand. Jag vet inte. Jag vet ej vilken typ av fotograf jag är förrän jag provat. Jag satsar som det är på att bli en passionerad och glad amatör. :p

Jag vet ju iofs inte när man räknas som proffs. Jag känner ingen i min närhet som sysslar med fotografering med systemkamera så lite svårt att fråga. Jag har själv valt att använda Nikon. Ingen har övertalat mig och jag är väldigt envis. Jag har lärt mig sen länge hur man ser vad som är vettigt och vad som inte är det när dom du kallar så fint "märkesfundamentalister" maler på i sin tro att dom ska konvertera en. Men jag tackar ändå för din visdom :)

Glöm det där tramset med proffs vs amatörer. Proffs lever på att fotografera och behöver utrustning som levererar, och fungerar. Punkt. Min gamla Nikon F1 med motordrift köpt begagnad 1971 fungerar än idag!!! Och levererar bilder som vilket proffs som helst kan vara nöjd med. Det finns proffs som använder allt från leksakskameror till Nikom D3x etc. Det som var proffsstandard för 3 år sedan är nybörjarstandard idag. Så fall inte i prestigefällan, utan välj kamera utifrån dina behov och din budget. Ingen jäkel ser egentligen skillnaden på bilder tagna med min pocket-Pentax S4 (4 MP mini-mini-kamera från 2004) och mina D300-bilder tagna under goda ljusförhållanden och utprintade i säg A5-format. Sen är det en annan sak att D300 är mycket mer flexibel och lättanvänd än t.ex. D50n - OM MAN VET VAD MAN GÖR SOM FOTOGRAF vill säga!!! Mvh / FiCa1

Ahaa men då vet jag iaf skillnaden. :) Jag gillar D90 för den verkar vara hyffsat nybörjarvänlig och ändå flexibel. Det är väl i huvudsak mina huvudargument för den kameran.

Ahaa men då vet jag iaf skillnaden. :) Jag gillar D90 för den verkar vara hyffsat nybörjarvänlig och ändå flexibel. Det är väl i huvudsak mina huvudargument för den kameran.

Jamen, välj då D90 - du blir inte besviken och kan ha den en lång tid framöver om du kan stå emot prylhystrerin som fortsätter ...
Knappt hade jag köpt min D300 så kom D700, en kamera jag hade valt om jag köpt idag. Men D300 levererar fullt tillräckligt för mina behov , så what's the problem egentligen?

Inga större problem att stå emot tror jag. Jag har pysslat med datorer sen ca 15 år tillbaka och är det någon utveckling och prylhysteri som är värst så är det nog inom datorvärlden :p så jag har vanan redan inne :)

Så är det troligen, men går det att läsa sig till, verkligen? Jag har då aldrig sett någon översikt där detta framgår. Jag skulle till exempel bli förvånad om det finns påtagliga luckor i Canons eller Nikons system.

Går det att förutsätta att vår frågare kan lyckas med en sådan undersökning?

Per.

Inte behöver man leta ihjäl sig som sagt.
Jag är ingen expert, men som exempel kan man ju nämna canons 400/5,6. Ett toppresterande 400mm för en helt överkomlig prislapp. Den är väl ganska unik för canon?

Är man starkt intresserad av en viss typ av foto (makro, fågelfoto, osv) kan det vara en bra idé att kolla vilket system som erbjuder bäst utbud inom det området. Nikon har väl tex en hel del äldre modeller 300/f4 med riktigt hög prestanda.

Tror säkert du blir nöjd med vilken kamera du än köper om du är totalt nybörjare. Jag tror dock att om du är hyfsat intresserad redan nu så kanske du växer ur den enklare rätt fort. Min bror köpte en D40 för lite över ett år sedan och har redan bytt upp sig till D90. Jäkla familj, köpa Nikon när jag har Canon! Nu kan vi ju inte byta grejor med varann... ;) D90 har ett betydligt skönare grepp också, det är värt rätt mycket tycker jag. Det tekniska är jag inte alls inläst på eftersom jag har Canon, men min bror är väldigt nöjd med sin D90 och tycker den är mycket bättre än sin gamla.

Kanonbra inlägg

Svar från en inbiten Nikonist sedan 1968. Väljer du D60 eller D90 eller vad som helst i övrigt från Nikon blir du inte besviken, jag lovar. Men! Det blir du inte heller om du väljer motsvarande modeller från Canon, Pentax, Sony m.fl. Vad du ska fundera över är vilka funktioner och prestanda du är ute efter. Och vilka bilder du huvudsakligen kommer att ta. Och hur du fungerar som fotograf. Om du väljer Nikon (eller annat märke) så binder du upp dig till en viss tillverkare för lång tid framårt - om du inte har en väldigt stor budget att röra dig med. Det gäller objektiv och andra tillbehör. Så - fundera noga över vad du priotiterar och kolla med kompisar etc. Lyssna mycket kritiskt till märkesfundamenatlister! Säger som sagt en trogen Nikonist. Mvh / FiCa1

Hurra!!!

Medalj till FiCa1, för ett av de bättre inläggen på länge.
Flera andra hjältar i tråden också, mysfaktorn är påtaglig!

Klassas förmodligen som märkesfundamentalist(Nikon) av en del, men är det inte (tycker jag).

Förutom det som redan sagts så ville jag bara tillägga följande:

Känns det rätt så är det förmodligen det, fel känsla i kroppen ger inga bra bilder :)

[EDIT]
Läste hela tråden och allt jag skrev var redan sagt utom det som jag lämnar kvar.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar