Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd för fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Danyael_X

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska köpa en ny skrivare och behöver lite hjälp med att reda ut vad som är ett vettigt köp.

Efter att ha kollat runt på olika sidor som PhotoBLOG, Luminous Landscape, photograpypress mfl.
så har jag insett att det är Canon, Epson och HP som är märkena att investera i.

Pigmenteratbläck är ju standard och ett måste för bra kvalitet, sen kan man diskutera 4 vs. 6 vs.8 vs. 12 patroner och de olika fördelarna.

Mina behov är en skrivare som ska klara av A4+ som minimum gärna A3+ kantfritt, ha kortläsare och preview skärm, vara enkel att arbeta med (ett effektivt arbetsflöde) och vara prisvärd i längden.
Den ska helst klara av både BW prints och färgprints utan att man måste joxa med olika patroner fram och tillbaka.

De skrivare som jag har tittat (de som döck upp mest i reviews) på är

HP Photosmart D7360 (A4)
Canon PIXMA iP6700D (A4)
Epson R320 (A4)

Vore kul om folket på fotosidan kunde ge lite tipps på alternativ och egna erfarenheter =)

Nu lämnar jag ordet fritt !

EDIT: Begnagda alternativ är inte helt fel heller =)

Senast ändrad:
när jag ändå är inne på ämnet skrivare...

vad är det för skillnad på de olika bläcken?

Ultrachrome, ChromaLife, Lucia etc..

Chris

Jag har en Canon PIXMA iP6700D (A4) och den är mycket enkel att använda, tyst och ger fina utskrifter. Det går att ställa in kontresten på den också. Med andra ord en effektiv skrivare på alla sätt.

Jag tyckte den räckte för mina behov och att den var enkel att använda samt att den hade 6 patroner så man slipper byta alla på en gång.
Jag ville ha en skrivare som skriver ut bra A4 bilder.
Nej jag har inte testat svartvitt ännu.

Jag har en Epson Stylus Photo R320 och ska du inte ha större utskrifter än A4 så tycker jag att det är en bra skrivare. Jag skriver ut på Ilford Smooth Pearl vilket jag tycker är snyggt. Sen så finns det förpackningar med alla 6 patroner för knappt 700:- vilket jag tycker är skapligt pris.

Nu finns väl inte R320 längre men det finns nyare modeller och dom är nog inte sämre.

/Anders L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar