Annons

Köpråd D700/D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Isse_biggles

Aktiv medlem
Hej! Jag är ny inom detta med fotografering. Jag har försökt läsa mig till kunskaper av olika kameror men har ändå inte lyckats få klar bild av helheten gällande mitt val av kamera.

Så mina frågor rör lite om vilken kamera och vilket objektiv i så fall.

Jag sitter sedan 1år tillbaka med en Sony Alpha 330. Men känner att jag vill gå upp till något mkt mer avancerat då jag nu har blivit biten av fotografering och känner att detta kommer jag fortsätta med på hobbynivåer. Det som jag gillar att fotografera är mer porträttbilder, natur, landskap, arkitekturbilder (om nu kan definera det så).

Att jag nämner D7000 är för att det verkar vara en grymt bra kamera och lika så med d700. Vad som har fått mig att snegla till D700 är att den är Fullframe. Och det är här den stora hjälpen kommer in.

Vad jag tycker är svårt är att fånga upp helhel så som ögat ser, pga "vilket jag intalar mig om" beror på "crop faktorn". Jag lever alltså i den tron att det skulle bli annorlunda med en Fullframe kamera, att motiven kommer mer närmare inpå, jag ugår lite från detta exempel http://www.kenrockwell.com/nikon/fx-dx-future.htm

En annan aspekt är att jag intalar mig att en Fullframe verkar vara mer ljuskänslig (alltså klarar av lägre ljusförhållanden). Vilket i sin tur gör att fototgrafering med blixt kompensering minskar pga ljusförhållandet.

Är jag HELT FEL ute gällande mina resonemang kring en FX kamera!?

När vi kollar på objektiv så är jag inne på följande till en början:
1 st "porträttobjektiv", för fotografering "inomhus" och porträttbilder.
1 st "tele", för fotografering inomhus utan att vedeberörande märker av en kamera i ansiktet, samt vid fotografering "allround" utomhus.

Är detta en vettig lösning?

Alla tips är välkomna, men jag vill inte veta av något märkeskrig. Vad jag har förstått är alla märken bra i sitt prissegment.

/Isse

Är jag HELT FEL ute gällande mina resonemang kring en FX kamera!?
Ja, tyvärr. Det är bara att välja en kortare brännvidd på en DX-kamera så får du samma bildvinkel.

Den bästa anledningen att välja FX är bättre bildkvalitet, om man nu behöver det. Andra anledningar är att det finns mycket mindre och samtidigt ljusstarkare objektiv (om man skiter i zoomar), samt att sökaren är större.

Ja, tyvärr. Det är bara att välja en kortare brännvidd på en DX-kamera så får du samma bildvinkel.

Den bästa anledningen att välja FX är bättre bildkvalitet, om man nu behöver det. Andra anledningar är att det finns mycket mindre och samtidigt ljusstarkare objektiv (om man skiter i zoomar), samt att sökaren är större.

Nej nej, det finns inget tyvärr, Man vill ju vara säker på sitt val och inte betala mer en behövligt. Jag betalar ju hellre lite mer och är nöjd en att betala lite mindre och kanske känna att man skulle ha lagt till det lilla extra för att vara helt nöjd.

Har du något förlag på objektiv i så fall om man gick på D7000

Nej nej, det finns inget tyvärr, Man vill ju vara säker på sitt val och inte betala mer en behövligt. Jag betalar ju hellre lite mer och är nöjd en att betala lite mindre och kanske känna att man skulle ha lagt till det lilla extra för att vara helt nöjd.

Har du något förlag på objektiv i så fall om man gick på D7000

Pratar du arrangerade porträtt eller bara fotografera vardagssituationer? Uttryck dina behov tydligare så blir det lättare att hjälpa :)

Om du ska fotografera inomhus utan blixt skulle jag påstå att det står mellan:
nikkor 35 1.8
nikkor 50 1.8 eller sigma 50 1.4 eller nikkor 50 1.4
nikkor 85 1.8

Det beror mer på vilken brännvidd du eventuellt skulle vilja använda dig av än vilket objektiv som är det bästa.
Vet du inte vilken brännvidd du vill ha kan det vara en idé att köpa en zoom istället. Men då väljer du antingen mellan stort omfång eller hög ljuskänslighet. Väljer du stort omfång så lär du vara i behov av en blixt :)

Både D7000 (9.400kr) och D700 (15.900kr) är mycket bra val. Båda kommer att göra dig nöjd med bildresultatet. Om du lägger mellanskillnaden 6.500kr på t.ex. bättre objektiv och/eller en bra blixt kanske D7000 även vinner striden om bildkvalitet. Skillnaden i prestanda vid höga ISO är faktiskt mindre än skillnaden vid lägre ISO så båda kommer att ta bra bilder i sämre ljus.

Objektiv till D7000
Natur och arkitektur: AF-S 16-35/4 VR (8.100kr) eller AF-S 24-120/4 VR (8.900kr)
Om du väljer den första av ovanstående behöver du även en AF-S 50/1.4G (2.600kr)
Porträtt: AF-S 105/2.8 VR Micro (6.300kr)

Objektiv till D700
Natur och arkitektur: AF-S DX 12-24/4G (6.800kr från JapanFoto)
Allround: AF-S DX 35/1.8G (1.700kr) eller AF-S 50/1.4G (2.600kr)
Porträtt: AF 85/1.8D (3.200kr) eller AF-S 105/2.8 VR Micro (6.300kr)

Blixt till båda: Nikon SB-700 (2.565kr)

Alla priser inkl. moms och frakt från www.cameranu.nl/en, om inte annat anges.

Pratar du arrangerade porträtt eller bara fotografera vardagssituationer? Uttryck dina behov tydligare så blir det lättare att hjälpa :)

Om du ska fotografera inomhus utan blixt skulle jag påstå att det står mellan:
nikkor 35 1.8
nikkor 50 1.8 eller sigma 50 1.4 eller nikkor 50 1.4
nikkor 85 1.8

Det beror mer på vilken brännvidd du eventuellt skulle vilja använda dig av än vilket objektiv som är det bästa.
Vet du inte vilken brännvidd du vill ha kan det vara en idé att köpa en zoom istället. Men då väljer du antingen mellan stort omfång eller hög ljuskänslighet. Väljer du stort omfång så lär du vara i behov av en blixt :)

Det är mer för vardagssituationer som det gäller men man samtidigt vill kunna få vara lite "konstnärlig" (haha kan tolkas fel, men det är inte erotik det gäller!).

Vad jag vill komma åt är att få lite mer "dynamik" i korten. Där av tänkte jag till en början ha två objektiv att leka. Ett fast med något av de förslagna objektiverna ovan samt ett zoom för att kunna variera lite (och jag är med på att man inte kan få det bästa av två väldar gällande omfång och ljuskänslighet).

Det är mer för vardagssituationer som det gäller men man samtidigt vill kunna få vara lite "konstnärlig" (haha kan tolkas fel, men det är inte erotik det gäller!).

Vad jag vill komma åt är att få lite mer "dynamik" i korten. Där av tänkte jag till en början ha två objektiv att leka. Ett fast med något av de förslagna objektiverna ovan samt ett zoom för att kunna variera lite (och jag är med på att man inte kan få det bästa av två väldar gällande omfång och ljuskänslighet).

Jag glömde ju förresten påpeka att mina objektivförslag passar på nikon d7000, nikon 35 1.8 är enbart till för crop-sensor och ger på tok för mycket vinjettering och andra problem på fullformat.

Men för "vardagssituationer" skulle jag rekommendera nikon 35 1.8
För porträtt skulle jag rekommendera antingen sigma 50 1.4 eller nikkor 85 1.8.
För inomhusporträtt har jag en känsla av att sigman passar bättre, eftersom den inte kräver lika stort avstånd mellan fotograf och objekt.

Objektiv till D700
Natur och arkitektur: AF-S 16-35/4 VR (8.100kr) eller AF-S 24-120/4 VR (8.900kr)
Om du väljer den första av ovanstående behöver du även en AF-S 50/1.4G (2.600kr)
Porträtt: AF-S 105/2.8 VR Micro (6.300kr)

Objektiv till D7000
Natur och arkitektur: AF-S DX 12-24/4G (6.800kr från JapanFoto)
Allround: AF-S DX 35/1.8G (1.700kr) eller AF-S 50/1.4G (2.600kr)
Porträtt: AF 85/1.8D (3.200kr) eller AF-S 105/2.8 VR Micro (6.300kr)
.

Fast tvärt om såklart, objektiv till resp. kamera, rättat ovan. Men det fattade du säkert...

Hmm, nu har jag klämt på lite kameror. Det kanske var både bra eller dåligt, det beror på hur man ser det ;) Det får bli konkurrenten D7... Den har ett grepp som faller mig mer i smaken. Nu blev jag bara lite sur över att kompisen har det så klart för sig om det givna valet en D7000...

Så jag antar att jag får starta en ny tråd med just vilka objektiv som ger mest för pengen till en D7:a.

Återigen tusen tack, grymt forum!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar