Hej
Jag är helt novis till fotograferande men länge varit sugen på en systemkamera men inte köpt någon då de är för stora så att jag inte skulle använda dem. Nu ska vi köpa kamera till ett bröllop och diverse andra händelser så nu får jag äntligen anledning att köpa en, särskilt nu när det finns kompakta systemkameror.
Min budget ligger på max 5000-6000kr inklusive lins.
Vad jag läst runt då är Sony A6000 väldigt kritikerrosad och ska fungera väldigt bra? Denna går att få för strax över 5000 nu när man använder 450kr cash back via sony om man köper den senast sista januari. Det som smärtar är att kameran är från 2014 och att det nu i feb/mars förväntas komma ut A6100 som ska ha 10 mer megapixles, bättre batteritid och möjlighet att spela in i 4k (tolkar det som att det kan vara bra för man kan då filma och sedan ta ut bra bilder från filmen).
Min fråga är om jag bör köpa A6000 eller om ni tycker någon annan är avsevärt bättre för ungefär samma prislapp eller om jag ska vänta tills nya kameran släpps, men jag antar att denna då inte landar på 5000-6000 i nypris?
Tacksam för er input!
Det är aldrig lätt att köpa kameror, eller för den delen andra tekniska prylar som utvecklas relativt sätt snabbt, och ett klassiskt dilemma om man skall köpa nu eller vänta på en kommande modell runt hörnet.
Det som främst skall styra dig är när i tiden bröllopet är. Även om du (förhoppningsvis) inte är brudparets huvudfotograf, så tar det ändå alltid ganska lång tid att lära känna en ny kamera. Innan man har ett stort viktigt fototillfälle så är det därför viktigt att vara väl känd med sin utrustning innan.
Så är det om ett par månader så skulle jag köpa så fort som möjligt så jag hinner känna kameran en bit innan.
Är det först till sommaren så skulle jag avvakta med köp om det just är Sonys APS-C-kameror som endast gäller för dig. Då kan du se vad 6100 kommer med, och är det inte värt priset så kommer garanterat priset på den gamla A6000 (som är en väldigt fin kamera) att rasa i pris både som nytt och begagnat.
Var bara för några månader sedan själv i köptagen efter ett mindre spegellöst system. Där var just Sony en av huvudkandidaterna för mig, men kikade både på deras APS-C serie (A6000 och A6100 som du själv är inne på), och även deras FF-serie i form av A7 och A7 II (var rätt bra pris kampanj på de ett tag som gjorde att de inte var så många tusenlappar dyrare).
Jag tycker APS-C är ett kanonformat som ett litet nätt resesystem, och gillar A-6000 på många sätt (riktigt fin sensor och AF, förhållandevis), men vad som drog mig lite mer till FF gällande just Sony är att de satsar inte så mycket på sina objektiv eller kamerahus på APS-C E-mount (spegellöst).
Den stora "hitten" och genombrottet för Sony har kommit med FE-mount, dvs deras spegellösa småbildskameror i form av just A7-serien. Det gjorde mig personligen lite tveksam till att satsa på ett system (som A6000-serien ochdess E-mount) som tillverkaren inte har lika stort fokus på.
Just när det gäller systemkameror, och andra ekosystem, så är det ju oftast värdet av det hela systemet som är viktigast (och inte alltid varje enskild komponent). Dvs att man faktiskt investerar och satsar på att ekosystemet fortsätter att vara starkt även i framtiden.
Så ett tips, om du vill just gå för Sony, kan faktiskt vara att kika på en beg A7 som alternativ, även om det ligger lite över din budget. Då får du en del i det kanske största spegellösa systemet på marknaden (Sony FE-mount).
Detta var samma orsak att jag aldrig riktigt övervägt APS-C på DSLR:er ifrån Canon/Nikon (även där är deras seriösa och stora objektivsatsning nästan helt fokuserat på småbild/FF).
Annars så håller jag med övriga här i tråden att du oavsett bör undvika Sonys flesta zoomobjektiv (både på E-mount och FE-mount). De är oftast tyvärr inte så speciellt bra (man kan väl säga att det var Sonys mindre bra objektivutbud som gjorde att jag själv skippade Sony för ett konkurrerande spegellöst system). Kitzoomarna är dessutom extra dåliga och inget jag själv skulle lägga några kronor på. Däremot har Sony ett par utmärkta fasta objektiv både till E och FE, och som de Anders rekommenderade i form av 35:an och 50:an är riktigt fina och en bra start.
Nackdelen är dock att bägge de objektiven, och även ett nytt A6000-hus, inte ryms inom den budget du angett. Så kanske kan vara värt att tänka om där, och antingen kika på begagnatmarknaden, eller att spara ihop lite mera. Du kan ju starta med kamerahus och ett av de fasta Sony-objektiven, och sedan köpa fler allt eftersom du har råd.
Är ju faktiskt en av fördelarna med just systemkameror att man inte alltid måste köpa allt på en gång.
Lycka till!