Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd blixtfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Beefcake

Avslutat medlemskap
Hej!

Har bestämt mig för att utveckla fotograferandet en aning och plocka av den externa blixten från kameran, och ljussätta mer kreativt.

Krävs givetvis lite inköp, och tänkte därför rådfråga om olika lösningar för en start av blixtfoto bortom kamerans blixtsko.

Har en 430 exII och skall inhandla en 580 exII. Till detta planeras även pocket wizards E-ttl kompatibla sändare och mottagare. Sedan behövs blixtstativ och paraplyer, alternativt softboxar. Då pocket wizards sändare landar på runt 5000 kr, så är alternativet till dessa sändare att uppgradera till en Eos 7D, där denna styrning är inbyggd. Mest inne på forträtt och bröllopsfoto, och är en glad amatör som vill utvecklas mer.

Så har ni några bra rekomendationer/kombinationer för att ta blixtfoton till en högre nivå? Alla rekomendationer mottages med nöje!

Tack så länge
 
Hej!

Har bestämt mig för att utveckla fotograferandet en aning och plocka av den externa blixten från kameran, och ljussätta mer kreativt.

Krävs givetvis lite inköp, och tänkte därför rådfråga om olika lösningar för en start av blixtfoto bortom kamerans blixtsko.

Har en 430 exII och skall inhandla en 580 exII. Till detta planeras även pocket wizards E-ttl kompatibla sändare och mottagare. Sedan behövs blixtstativ och paraplyer, alternativt softboxar. Då pocket wizards sändare landar på runt 5000 kr, så är alternativet till dessa sändare att uppgradera till en Eos 7D, där denna styrning är inbyggd. Mest inne på forträtt och bröllopsfoto, och är en glad amatör som vill utvecklas mer.

Så har ni några bra rekomendationer/kombinationer för att ta blixtfoton till en högre nivå? Alla rekomendationer mottages med nöje!

Tack så länge

Dom må vara dyra Pocket Wizarden men f-n vad smidiga dom är samt hur skönt det är kunna ställa dom långt in i en Lokal ca 45m bort och vet att dom fyrare av när du väl skall ta bilden. Det gör du inte med den som Canon har som standard...
 
Pocketwizards är ett givet val om du ska köra porträtt och bröllop. Troligen kommer du då fota en del utomhus och då funkar inte ir-synk så bra.

Jag har 4 st PocketWizard Plus II och även om de kostade en del så ångrar jag mig inte, de underlättar fotograferandet så pass mycket att hålet i plånboken snart glöms bort.
 
Kanske kan tillföra något

Om vi bortser från det stora kitet så kanske några grejor från Lumiquest (www.lumiquest.com) kan tillföra en del till ditt fotande, till att börja med. Det är många som har trott att bara jag köper studiogrejor så löser sig allt.
Själv har jag Lumiquest 80/20, softbox III och Softbox LTp. Jag kan rekommendera dessa alla tre och det är inte så mycket pengar att satsa. Jag har även en massa roliga studiogrejor men de är ju inte direkt enkla att släpa runt och jag tror att du kommer att finna många trevliga bilder som blir bättre med blixtljus off camera i vardagen, bara du har grejorna med. studioprylar är faktiskt aldrig med spontant. Min första softbox var Lumiquest III och sedan dess tar jag nästan inga bilder utan blixt, trots en D700 men det blir bättre med blixt.
Så mitt råd är att börja med är att köpa en Lumiquest softbox III och en blixtkabel (blir ofta lite klurigt med vinkeln annars). Kameran i ena handen och blixten med boxen i andra och ut och skjut.
Joachim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.