Annons

Köpråd: BG+blixt eller nytt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Godsmack

Aktiv medlem
Hej! Jag har idag en 350D, med kitoptiken och ett 50/1.8 II. Jag fotar ganska mycket extremsporter, t ex snowboard, skate, cross, skoter osv.

Efter jul, när man förhoppningsvis har fått sig lite stålar, hade jag tänkt utöka kamerautrustningen. Jag har kikat på Sigma 10-20/4-5.6 och är ruskigt sugen på det, till snow- och skateboardbilder..

Men batterigrepp och blixt (har tittat på Sigma EF 500 DG Super II) vill jag ju också ha och tyvärr så är det lite svårt som fattig student att köpa grejer för typ 8-9 tusen på en gång, sådär.

Så nu tänkte jag rådfråga er här, ni kloka fotografer. ;)

Ska jag köpa batterigrepp och en blixt och vänta med objektivet, eller tvärtom?

Mvh

Patrik
 
Jag är mycket nöjd med mitt köp av min blixt (samma modell som du planerar att köpa), om du fotar inomhus så är det mycket bra att ha, det tar ljussättningen till en helt annan nivå, glöm inte att köpa en omni-bouncer också...

Baterigreppet vet jag inget om men jag köper det nog så småningom också.

Om du tar, eller vill ta, bilder inomhus så rekommenderar jag blixten åtminstone. Du kanske kan strunta i baterigreppet och spara till objektivet om du vill...
 
Det är ju lite som att jämföra äpplen och bananer, så här kommer min subjektiva åsikt.
Jag hade köpte blixten, men väntat med batterigreppet som inte tillför något annat än ergonomi, sen hade jag sparat till objektivet och sist i en framtid hade jag satsat på batterigreppet. Men känner du att du inte klarar dig på 18mm i kitobjektivet samtdigt som du inte känner dig begränsad av den inbyggda blixten, ja då är det ju bara att köra på det....
 
casting skrev:
Det är ju lite som att jämföra äpplen och bananer, så här kommer min subjektiva åsikt.
Jag hade köpte blixten, men väntat med batterigreppet som inte tillför något annat än ergonomi, sen hade jag sparat till objektivet och sist i en framtid hade jag satsat på batterigreppet. Men känner du att du inte klarar dig på 18mm i kitobjektivet samtdigt som du inte känner dig begränsad av den inbyggda blixten, ja då är det ju bara att köra på det....

Jo, jag vet att det inte är så lätt att jämföra..

Batterigreppet tillför ju också längre batteritid, eller åtminstone utan att behöva byta batteri.
Jag känner mig rätt begränsad med inbyggda blixten och 18mm räcker ibland inte till de bilder jag vill åstadkomma.

Fredrik, vet inte hur mycket inomhusbilder jag kommer att ta, men jag hade mest tänkt använda den som upplättningsblixt när jag fotar ute nu i vinter mot ljus himmel. Men å andra sidan ger det ju mycker mer möjligheter att fota inomhus och under mörkrets inbrott.


Jag får fundera vidare och se hur mycket cash jag kan skrapa ihop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.