Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd beg. Canon 7D alt Nikon D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

MattisK

Ny medlem
Hej,

Sitter i valet och kvalet om jag skall köpa ytterligare en kamera för att komplettera min Olympus OM-D EM-5. Är ute efter en kamera som är lite mer för entusiast fotografen då jag kommit en bit på vägen och jag valde då att titta på begagnade kameror då jag inte vill lägga en förmögenhet.

Har tittat lite på Canons 7D och även Nikon D7100.

Har fått mycket bra pris på en Canon 7D och det finns en del tillgängliga men det som avskräcker är åldern på teknologin som sitter i kamerahuset.

Har även tittat lite på Nikon D7100 som är modernare men också dyrare.

Vilken av kamerorna skulle ni satsat på om ni pysslat med fotografering i ca 3 år och vill uppgradera till ett rejälare system? Jag kan mycket väl vara helt ute och snurra med mina två ovan val, är därför mycket tacksam för alternativa kameror!

/Mattis

Hej,

Sitter i valet och kvalet om jag skall köpa ytterligare en kamera för att komplettera min Olympus OM-D EM-5. Är ute efter en kamera som är lite mer för entusiast fotografen då jag kommit en bit på vägen och jag valde då att titta på begagnade kameror då jag inte vill lägga en förmögenhet.

Har fått mycket bra pris på en Canon 7D och det finns en del tillgängliga men det som avskräcker är åldern på teknologin som sitter i kamerahuset.

Vilken av kamerorna skulle ni satsat på om ni pysslat med fotografering i ca 3 år och vill uppgradera till ett rejälare system? Jag kan mycket väl vara helt ute och snurra med mina två ovan val, är därför mycket tacksam för alternativa kameror!

/Mattis

Jag skall vara ärlig och säga att jag kan inget om Canonsystemet , men har själv en D7100 som jag är nöjd med. Tar fantastiska bilder om man behärskar kamerans teknik. Det som jag surar över är bufferten som är snålt tilltagen , vilket visar sig när du skall köra seriebildtagning i RAW-format. Vad fotar du mest? Sport går fetbort där seriebildtagning är standard , men natur , gatufoto , porträtt och landskap klarar den galant. En fantastisk kamera för bra pris enl mig.
Kolla tester och lyssna på andra som har erf av bägge kamerorna.

Lycka till!

Med vänlig hälsning Kent

Jag skall vara ärlig och säga att jag kan inget om Canonsystemet , men har själv en D7100 som jag är nöjd med. Tar fantastiska bilder om man behärskar kamerans teknik. Det som jag surar över är bufferten som är snålt tilltagen , vilket visar sig när du skall köra seriebildtagning i RAW-format. Vad fotar du mest? Sport går fetbort där seriebildtagning är standard , men natur , gatufoto , porträtt och landskap klarar den galant. En fantastisk kamera för bra pris enl mig.
Kolla tester och lyssna på andra som har erf av bägge kamerorna.

Lycka till!

Med vänlig hälsning Kent

Hej Kent!

Tack för ditt svar. Min tanke var att använda kameran till gatufoto, natur och landskap (typ semester och hobby fotografering). Har du någon aning om vad man "bör" betala för en begagnad d7100?

Tack åter igen!

/Mattis

Hej,

/Mattis

Hej Mattias!

Jag tror att båda kamerorna skulle kunna passa dig, ta den som du tycker ligger bäst i handen (känn på dem innan du köper någon av dem). Du behöver inte vara orolig för att 7D är 7 år gammal nu, den tog bra bilder när den släpptes och den tar lika bra bilder idag. Använder en själv och känner inget behov av att byta ut den mot något nyare.

/Linus

Cyberphoto tar 6995:- för D7100 och 8995:- för D7200. En begagnad D7100 borde ligga på 4500-5000 beroende på skick.

Linus! Ta det i små steg vad det gäller uppgradering av kamera.
Helt plötsligt avtar intresset för foto och du står där med en dyrköpt utrustning som du
inte blir av med . När du känner att du brinner för foto....GO ALL IN!

Linus! Ta det i små steg vad det gäller uppgradering av kamera.
Helt plötsligt avtar intresset för foto och du står där med en dyrköpt utrustning som du
inte blir av med . När du känner att du brinner för foto....GO ALL IN!

Tjenare Kent!

Jo, visst är det så att man inte bör köpa på sig för dyr utrustning i början innan man vet hur stort intresse man har, men varken D7100 eller 7D kostar speciellt mycket i dagsläget. Oavsätt vilken av kamerorna Mattias väljer att köpa så är det inga stora summor vi pratar om.

Hej,

/Mattis

Svårt att säga.

Det är så mycket som spelar in. Jag skulle personligen (men det beror ju på mina preferenser och hur jag fotar) satsa på småbild ifrån Canon eller Nikon som DSLR. Finns ju även det beg. (men är normalt iofs alltid dyrare med större sensorer än mindre). Är man seriös med sitt foto kan man ju se investeringen över lång tid. Är man osäker, och/eller har begränsade finanser, är det klockrent att köpa beg., för då tappar du aldrig så mycket om du är osäker, och senare vill sälja av det.

Sedan så, förutom att kika på småbildsformatet gällande DSLR, så finns det faktiskt även en hel del seriösa lite större spegellösa syste, om du vill ta ett steg upp ifrån Micro 4/3. Finns ju både Fuji och Sony på APS-C-sidan, och Sony på fullformatssidan.

Sedan finns ju även andra märken, som tex Pentax, som har mycket prisvärda APS-C DSLR-hus (om det är det du är begränsad till). Ibland kan du tom få helt nya hus för samma pengar som beg. Canon eller Nikon.

Om du bara vill välja emellan just dessa två modeller så är det mycket en smaksak gällande vilken ergonomi och övriga funktioner/patametrar som är viktiga för dig.

Skall vi bara se på det tekniska, och främst då sensortekniken och dess kvalitet (det som mest påverkar bildkvalitet, även om det inte är det enda) så hade jag personligen helt klart gått på D7100:

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D7100-versus-Canon-EOS-7D___865_619 (dock så får man alltid ta DXO med en nypa salt, men i detta fallet så ger det en väldigt rättvis fingervisning tycker jag rörande vad du praktiskt kan förvänta dig för prestandaskillnad).

Men 7D är en jättefin kamera det med, och absolut inget felaktigt val på något sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar