ANNONS
Annons

Köpråd av Sonyblixt till A-330, amatörfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

jonsson.gbg

Avslutat medlemskap
Jag är en nybliven amatörfotograf som vid sidan av studierna har börjar intressera mig på fotografi. Tar inte många dagar innan man fattar att en ny blixt skulle bra att ha 
Nu är ju mitt problem att jag inte vet vilken jag borde ha. Jag har som sagt en a-330. Det finns så många från Sony, Sigma och Metz. Får känslan att man får mer för pengarna hos Sigma och Metz men har egentligen inte belägg för det. Vilken blixt skulle du rekommendera? Har listat några kompatibla blixtar nedanför. Verkligen tacksam. Jag vill kunna vinkla blixten åt olika håll och gärna kunna använda den trådlöst.
HVL-F36AM. Utesluten. Går ju inte att rikta blixten!?
Metz 44
Metz 48
HVL-42AM
Sigma EF-530
Sigma EF-610

Hvl-f42am

Uppskattar verkligen om någon kunde säga vad Ni tycker. Vill egentligen inte låta säljaren i butiken avgöra allt...
Är HVL-F42am värt pengarna eller finns det andra alternativ som är bättre/billigare?

Det finns ju även begagnade Minolta 5600HS(D) eller Sony HVL-56AM (funktionsmässigt identiska) att välja på. Går att vinkla både horisontellt och vertikalt.

Undvik Sigma. De är billigare än originalen, men folk har en hel del problem med dem.

Metz håller bra kvalitet, men de är väl inte nämnvärt billigare än originalblixtarna.

HVL-F36AM går att vinkla vertikalt enbart.

Hej och tack för ditt råd. Hoppar över Sigma.
Har kollat lite på begagnade men tycker överlag att de är överprisade. HVL-F56AM verkar vara en kanon blixt men lite över min budget, Skulle kosta mer än mitt hus isf. :D
Jag hade en äldre minolta blixt men den verkade inte cynka med kameran då den alltid körde på max effekt. Alla bilderna blir överexponerade... ;(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar