Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd ang. stativ, kulledshuvud och kameraväska

Produkter
(logga in för att koppla)

G3e

Medlem
hej jag har investerat i ett nytt kamera hus nyligen och insåg då dels att när jag sätter min nya D90 och mitt tamron 70-200 på det stativet jag nu så krockar batterigreppet med stativet och det resulterar i att jag måste köpa nytt stativ, jag har kollat lit själv på stativ men det är en jungel men konstaterat att jag iaf är ute efter ett stativ och kulledshuvud till rimmliga pengar. är det någon som har några råd och tips ang. detta.

När jag köpte D90in så resulterade detta även i att jag har fått välfigt trångt i kameraväskan. just nu har jag en nikon org. väska som följde med min d60 som jag kommer troligtvis behålla ochså. jag har även där kollat på div väskor och främst på lowepro väskor och det finns ju några allternativ. antingen ska man ha en ryggsäck och där finns två alternativ och det är en fastpack el en flipside. båda har sinna fördelar och nackdelar. det jag är ute efter är en smidig och rymmlig väska som är bekväm att ta med sig. Den utrustning jag vill kunna få ner i väskan är en D90 med bg. ett sigma 18-50 ett tamron 70-200 en blixt och en el två mindre gluggar till. ett annat alternativ är en axelremmsväska som är större än den jag har och de ska rymmas samma saker där. men en väska med axelrem kan bli jobbig att bära länge, kan någon vänlig själ hitta på lite för och nackdelar med dessa alternativ och även lite olika tips på väsker så jag kan bestämma mig någon gång så vore det kanon.

tack på förhand.
 
Jag är supernöjd med min Lowepro flipside 400, det är så skönt att vrida fram ryggsäcken när man ska ta fram något utan att koppla bort midjebältet. Har en 50D m BG - Canon 70-200 f/4l - Sigma 18-50 2,8 - Canon speedlite 430ex + putsduk & detta endast i delen där man lägger kameragrejerna. Sen har du även i luckan plats för minneskort mm. På utsidan så kan du lägga lättare kläder eller nån dricka mm samt drickafack på sidorna. Du har även möjlighet att fästa ett stativ utanpå & inbyggt regnskydd som är lätt att ta fram. Kommer inte sälja den på ett bra tag iallafall med ungefärlig utrustning som jag har nu. Använder ett Manfrotto 680B stativ.
 
Jag kör med ett manfrotto 190 XPROB plus cullman 40180 som jag är riktigt nöjd med. Vad gäller väska så är det svårt... Jag har provat runt säkert 10 olika modeller. Det bror på hur mycket man vill släpa med sig. Jag trivs bäst med axelremsväskor där man lätt får tag i kameran plus lite plats för blixt eller liknande. Har även haft en "lowepro rover AW II" ett tag som jag varit nöjd med, men det är en ryggsäck. Bra om man reser eller klättrar omkring i naturen.
(den ligger på tradera för tillfället om du e sugen ;-)

//Björn
 
Jag skaffade (fick i present eg) ganska nyligen en Kata 3N1-20 som jag tycker är trevlig. Man får in ganska mycket i den. Jag får in D300 med ett "lite kortare" objektiv (i mitt fall Tokina 12-24) monterat, Tamron 90 macro, 35/1.8, 18-70/3.5-4.5 samt 70-210/4-5.6 (man hade kunnat få plats med Tamron 70-200/2.8 där istället). Då finns det plats i "toppfacket" för allehanda andra tillbehör, såsom blåsboll, putsduk, laddare osv osv (om man inte väljer att ha lite matsäck eller en tunn tröja/jacka där istället) och filter eller nån telekonverter i sidofacken. Stativhållare finns som tillbehör. Det går att hänga en drickaflaska med karbinhake i D-ringen om man vill (iaf så länge man inte har stativ i stativhållaren där).
Man kan bära väska både som ryggsäck och som sling (och med remmarna korsade på bröstet om man så vill). Så man får ju eg det bästa av två världar, med en kombo mellan ryggsäck och axelväska.
Bärsystem är väl inte state of the art och ska man bära tungt (får ju inte plats med så mycket att det blir riktigt tungt i den men) och länge så är den kanske inte helt optimal, lite beroende på vad man har för fysik. Jag tycker inte det är några problem, men jag har en större väska med lite bättre bärsystem när jag ska ha med hela utrustningen.

Ang. stativet: Är det så att du har ett med 3-vägshuvud och att batterigreppet tar i "handtaget"? Om så är fallet så funkar det väl med vilken kulled som helst nästan, som är någorlunda dimensionerad... Går det inte att byta huvudet på det stativ du har?

Hur som helst är väl "standardsvaret" i de något lägre prisklasserna Manfrotto 055 och en vettig kulled som tex Manfrotto 488RC2.
Digipod 2841P är väldigt prisvärt men det är nog lite i klenaste laget för ett 70-200/2.8, lite beroende på vilken typ av bilder man ämnar at och vad man har för krav...
Uppåt finns det ju eg inte någon gräns för priset... Jag har själv ett Feisol CT-3401 med en Kirk BH-3. Hade jag gjort om köpet av kulled så hade jag nog valt Markins M10 idag. Min kombo får man väl räkna som "mellanklass" och sedan finns ju Gitzo med allehanda skitdyra huvuden som man kan ha... :)

Edit:
Ang. Kataväskan så kan man även öppna upp mellan toppfacket och "kamerafacket" om man skulle vilja bära med sig kamera med monstertele nån gång.
 
jus nu har jag ett trebensvideo stativ som egentligen inte alls lämpar sig för sådant jag fotograferar men det har funkat någorlunda tills nu. men nu tror jag jag har bestämt mig för en väska stativ och huvud cyberphoto har ett paket med Manfrotto 055 XPRO B + kulled 488RC2 + stativväska som är väldigt lockande och så blir det nog en LowePro Flipside 400 AW Grön väska. kom gärna med lite åsikter ang mitt val.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.