Annons

Köpråd ang nytt systemkamera-kit

Produkter
(logga in för att koppla)

Bölet

Ny medlem
Hej!

Tjena, för ett par veckor sedan köpte jag en ny mobiltelefon en Sony Z1. En mobiltelefon jag köpte delvis för vädertålighet och för att min kompaktkamera canon ixus95 har börjat krångla efter otroligt mycket användande.

Jag inser att min mobilkamera till trots "världens bästa mobilkamera" inte riktigt håller måttet. Framförallt då det är lite dunklare eller när saker och ting rör på sig. Utomhus o bra ljus verkar den vara ganska bra (för att vara såpass mobil).

Jag har läst och läst. Köpt www.kamerabild.se senaste tidning om Canon. Det finns många "komigång-erbjudanden" där ute och jag fastnade först vid en canon eos d600, mycket på grund av priset 3990:- med väska kit-objektiv och 16gig minne. Har läste recensionen och gillade också det som skrevs.

Jag har även läste om Canon eos d700. En kamera som har några uppgraderingar jämfört d600. Vad jag kan förstå, är det främst autofokus? Som mest påverkar filmning? Men båda har 9 punkter för fokus. D700 finns med liknande erbjudande för ca 5700:- Vad gäller filmning tycker jag faktiskt att min mobiltelefon är tillfredställande.

Jag fotar främst födelsedagskalas, högtider. Friluftsliv och inte minst vill jag kunna ta bra foton på min hund och hennes hundkompisar "in action". Har också ett intresse för Ishockey, vilket jag förstått räknas som "mörkt innomhus" i ljusförhållanden. Till sommaren har jag en när och kär som ska gifta sig i Kyrkan även där vill jag kunna få till fina bilder, som leder till att man kan trycka upp en förstoring.

Det jag är ute efter är något prisvärt för att komma igång. Är d700 värd de extra pengarna för mina ändamål? 4000:- att lägga ut vore helt klart att föredra. Visar detta sig vara ett intresse så kan vill jag naturligtvis utveckla med ändamålsenliga objektiv, externa blixtar etc.
Jättetacksamt för alla tips!

Vänliga Hälsningar
Eric
 
Man skulle nog säga att det finns tre skillnader av betydelse, mellan 600D och 700D.

Det första är den vanliga fas-detekt autofokusen. Den som är i bruk när man tar stillbilder på vanligt sätt med spegelreflexsökaren. Skillnaden är att 600D har en klart bra AF för klassen, medan 700D har den allra bästa AF'en bland alla kameror i dessa prisklasser. Om detta betyder nåt väsentligt för dig vet jag inte. Man bör nog kunna lite om fotografering, samt veta hur man skall använda autofokusen, för att kunna utnyttja det fullt ut. Men vill man leka sportfotograf på lågbudget, är nog 700D rätt kamera. Digital Photography Review beskriver 700D's autofokus som "very fast and impressively accurate".

Det andra skillnaden är autofokusen under filmning, samt vid s.k. "liveview" fotografering, dvs när spegeln är uppe och man tittar på skärmen istället. Här är 700D återigen bättre än 600D, tack vare att man använder ett hybrid-AF-system istället för bara kontrast AF som 600D. "Bättre" yttrar sig så att fokuseringen är snabbare för stillbild, samt har en viss förmåga till att följa ett motiv vid filmning. Det finns dock andra kameror (spegellösa med hybridfokus) som är ännu bättre på detta, om det är detta som är intressantast.

Tredje skillnaden är att 700D har en touch-screen. Vilket gör att många menyval är enkla att göra om man gillar touchscreen. Annars kan man stänga av den. Det går att navigera menyerna som vanligt också.

I övrigt är väl kamerorna väldigt identiska. Dock skall tilläggas att 700D ofta kommer i paket med 18-55 IS STM, som totalt sett nog är den allra bästa 18-55 kitzoomen från Canon hittills. 600D kommer typiskt med 18-55 IS II. Detta är också ett väldigt bra kitobjektiv. Men byggkvaliten är lite sämre, fokusmotorn går inte lika jämnt (mest en fråga för filmning) och skärpan vid längsta brännvidd, 55mm, är inte riktigt lika bra som IS STM varianten. I gengäld är det lite skarpare på de kortaste brännviderna, 18mm.
 
Tack!

Jag tackar för att du delade med dig. Har fortfarande inte bestämt mig för vilken kamera jag ska köpa. Det lutar dock inte längre åt en D600.
Jag sitter lugnt i båten ett litet tag till. Det verkar ju som att det dröjer här nere i sydväst innan (om alls i år) vintern kommer och det blir vitt och fint i naturen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.