Annons

Köpråd ang 70-200mm (3 val)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade jag haft jättemycket pengar: Nikkor 2,8
Om inte, beroende på om jag prioriterar ljusstyrka eller andrahandsvärde...

Hade jag haft jättemycket pengar: Nikkor 2,8
Om inte, beroende på om jag prioriterar ljusstyrka eller andrahandsvärde...

2,8:an är den äldre varianten, så beggat ligger den på samma pris som nypriset för dom andra ungefär. Ja det är väldigt svårt att bestämma sig därför är det kul att höra andras tankar hur resonemanget går.

Vikt! Behöver du 2,8?

Hej!

Jag funderar lite och vill gärna ha eran feedback på vilket objektiv ni tycker är bäst av dem 3, se länk. Vilken hade du köpt?

http://www.dpreview.com/products/co...70-200_4g_ed_vr&products=tamron_70-200_2p8_vc

Hej
Behöver du ett ljusstarkt objektiv så helt klart Nikon 2.8 oslagbart. Det fokuserar oerhört snabbt och klockren skärpa. Tänk efter under vilka förhållanden du ska använda ditt objektiv, kanske räcker det med 4.0?

Alla objektiven är bra, Nikon 2.8 ger dig större möjligheter. (Snabbhet vid fokusering, samt ljuskänslighet) Det är ett tungt objektiv då 4.0 är väger betydligt mindre.

Ingen kan tala om för dig vilket du ska köpa, allt handlar om förhållanden, och ekonomi. 2:a handsvärdet är betydligt högre på Nikon 2.8 så klart.

Har du råd och vill bygga muskler - köp Nikon 2.8. Bättre på sikt, även om det kostar. Tips: kolla köp/sälj här.

/Janne

Snikmodellen är naturligtvis ett begagnat Nikon 4.0, det har funnits ett par för ca. 6000:- på blocket i veckan. Annars är Nikon 2.8 så bra det blir, så det blev mitt val men visst väger det.

Jag har Nikons 4:a så frågan är inte hypotetisk.:) Inte en chans att jag orkar släpa runt på 2,8-åbäken... Visst, vet man att man ska till a eller b och fotografera x eller y, då går det ju bra, men jag vill kunna ha objektivet med mig ibland i alla fall.

Överväger du att köpa nytt f/2,8 och pengar inte är en obegränsad resurs tycker jag du ska fundera på Tamrons. Andrahandsvärdet är säkert bättre för Nikons, men köper man ett nytt objektiv för att sälja det? Prestandamässigt verkar det ligga väldigt, väldigt nära Nikon.
Jag säger inte att du gör fel om du köper Nikon, men jag tycker att du i så fall bör veta varför du gör det valet. Det är ändå en bunt tusenlappar emellan.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto