Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd angående ringblixt!

Produkter
(logga in för att koppla)

deviantuRT

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett Tamron 90-objektiv och är mer än nöjd. Men känner att makro-, porträtt- och barnfotograferingen skulle kunna få sig en skjuts av använda en ringblixt. Då jag inte vill spendera en förmögenhet till detta, vill jag gärna ha synpunkter och tips på produkter som kanske ni har i ägo eller har använt.

Jag har redan en SB-910, så kanske det finns en form av ringblixtadapter som kan kopplas på, vilket på så sätt kanske spara lite pengar.

Har ni övriga synpunkter om mina idéer, för gärna er talan, jag är långt ifrån fullärd och läser gärna era tankar.

(Obs! Äger en Nikon D600)

Hej!

Jag har inga "genvägsprodukter" utan har en "riktig" ringblixt, nämligen Elinchrom Ranger Quadra batteripack, med Elinchrom Ranger RX Ringblixt. Dessutom köpte jag till en ringblixtreflektor från Hensel som passar fint till Elinchrom (exakt samma ringblixt)

Nu drar den här combon iväg på runt 20-30 tusen, beroende på vad priserna ligger på idag, så förstår om du inte vill hosta upp de pengarna utan att vara säker på ditt köp..

Några tankar jag har samlat på mig hittills:

Med en fristående blixt, kan du röra kameran "helt fritt" utan att ljusets styrka på objektet förändras, men med ringblixt på kameran, behöver du justera exponeringen vid varje liten förflyttning, vilket kräver rutin, eller hyffsat stillastående objekt.

Storleken på ringblixtens "effektiva" diameter, är avgörande för ljusbild, och framförallt vid porträtt, den catchlight som bildas i ögat från ringblixten. Dvs, använder du en standard macro-ringblixt som du länkade till, på ditt 90mm objektiv, kommer du bara se en liten prick i ögat som reflex vid normalt utsnitt på porträtt. Med min ringblixt utan reflector, var det knappt att jag fick någon ring alls som reflex, trots 50mm objektiv och väldigt tight komponering. Med reflektorn på och 85mm objektiv så fick jag en helt ok storlek på reflexen i ögat, utan att behöva gå supertight inpå.

Åtminstone de lite dyrare ringblixtlösningarna, är ganska tunga och otympliga, så för min del så kör jag helst med stativ, ett stabilt sådant, och framförallt stabil kul-led och snabbplatta, i mitt fall kör jag Gitzo stativ, med Really Right Stuff kula som sitter som berget. sen hittade jag en billig länkarm på lagerrensning på scandinavianphoto, som gör att jag kan byta från porträtt till landskapsläge på kameran, och fortfarande ha tyngdpunkten rakt ovanför kulan, istället 90rader utanför, som vid normal stativanvändning (utan L-plate)

Nu minns jag inte de aktuella inställningarna, men dessa bilder bland mina porträtt är tagna med ringblixt:

D I P T Y K
C U R L S
F L A S H I G T II
O L D S C H O O L
S M I L E

mvh Johan

Hej!
Jag använder ibland en Sigma EM-140 Macroblixt som jag är mycket nöjd med.
Alla bilder i detta album är tagna med den blixten.
Nu tar jag mest insektsbilder men det fungerar säkert till porträtt också.
Kika gärna på bilderna för att få ett hum om vad blixten går för.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=357014
Vilka kamera/objektiv-kombinationer som jag använt syns under EXIF-infon.

Mvh
Christer

Johan Ahlbom

Okej, tack för ditt svar och dina erfarenheter :). Kanske inte direkt löste mitt "problem", skulle mer än gärna äga den utrustning du nyss angav, men söker efter andra alternativ. Själv arbetar jag helst utan stativ, när det gäller porträtt- och barnfotografering. Kombinationen av softboxen likt en ringblixt tillsammans med min SB-910 kan man ju friställa om man nu vill det. Snällare mot plånboken, men är nyfiken om det ger ett sånär tillfredsställande resultat.

Till makrofotografering utesluts givetvis softboxen, där undrar jag helt enkelt om Dörrs alternativ kan vara något, eller något annat i liknande prisklass.

Christer Gustavsson

Jättefina bilder! Vore givetvis tryggare och enklare att få referenser angående Sigmas ringblixtmodell, kostar lite mer, men det kanske är värt det! Tack för din svar, uppskattas!

Använd inte macro-ringblixt till porträtt, det blir inte bra. Ljuskällan blir för liten och ljuset för svagt.
För att få den klassiska ringblixteffekten så måste det vara en fullstor blixt, gärna ännu större... Man måste vara väldigt nära modellen för att få ringen speglad i ögonen.

Jag har själv en Elinchrom Eco på 400Ws (jämfört med Ranger som har 1500Ws). 400Ws räcker och blir över till porträtt eftersom man oftast står nära modellen.

Jag är själv nyfiken på hur softboxmodellen i länken från Kaffebrus fungerar, har aldrig sett någon använda den. Tillsammans med en stark Speedlite borde det funka bra .

Använd inte macro-ringblixt till porträtt, det blir inte bra. Ljuskällan blir för liten och ljuset för svagt.
För att få den klassiska ringblixteffekten så måste det vara en fullstor blixt, gärna ännu större... Man måste vara väldigt nära modellen för att få ringen speglad i ögonen.

Jag har själv en Elinchrom Eco på 400Ws (jämfört med Ranger som har 1500Ws). 400Ws räcker och blir över till porträtt eftersom man oftast står nära modellen.

Jag är själv nyfiken på hur softboxmodellen i länken från Kaffebrus fungerar, har aldrig sett någon använda den. Tillsammans med en stark Speedlite borde det funka bra .

Okej! Då utesluts macro-ringblixt till porträtt. Jo, är nyfiken på resultat från softboxen från kaffebrus och är ett intressant alternativ om man vill vara snäll mot plånboken.

Eco-varianten från Elinchrom kan vara intressant, frågan är ju hur stor skillnaden blir mellan den och ring-softboxen.

Hitta en länk till liknande produkt - Sweet Surrender - shooting Karolina with RoundFlash™

Så vitt jag vet, har ECO-varianten ungefär samma innerdiameter, ca 9,5mm mot 10mm för Ranger, men du måste fortfarande köpa batteriagregatet Ranger Quadra för att driva ECOn, och så vitt jag vet kan du inte montera på tillbehör på ECOn för att öka den effektiva diametern på ringblixtens ljus..

Softboxmodellen ser stor ut, utan att ha testat själv, så funderar jag på hur pass jämnt ljuset kommer bli från den, då den bara drivs av en enda blixt, med förhållandevis liten ljusyta..

från länken till youtube du hade så såg exempelbilderna helt ok ut, jämnt ljus, och förhållandevis lätt ringblixt, vilket ju underlättar frihandsfotograferande, samt att du kanske kan få TTL med den oxå?

Har testat en blandning av blixtar till makro. Har en DAF-14 och till priset är den helt OK när det är sämre ljus, men den klarar inte high speed synk så den går inte ha ha på kortare tider, sedan så har den ingen dämpning av ljusstyrkan så jag får oftast kompensera i kameran för blixt till -3 för att den inte ska överexponera då man i makro är ganska nära objektet.

Tycker att ringblixt med LED typ jag testat fungerar bra eftersom man kan ha den på hela tiden och kan köra med korta tider soliga dagar, ger den upplättning man önskar, dock svag i mörkare ljus

Har också använt min SB600 med CLS styrning där jag har satt blixten på en typ blompinne av aluminium, fungerar riktigt bra om man relativt fast och vill ljussätta från sidan eller så

Har också två ljusramper med LED lamor, dessa ger bra ljus och jag tycker nog dessa fungerar bäst för mig, har då dessa oftast på en ledad fotoarm

från länken till youtube du hade så såg exempelbilderna helt ok ut, jämnt ljus, och förhållandevis lätt ringblixt, vilket ju underlättar frihandsfotograferande, samt att du kanske kan få TTL med den oxå?

Jo, utifrån min amatör-/nybörjaröga är det nog värt ett inköp, överlag verkar responsen över denna produkt bra. Förvisso kan den lite större embelaget skapa en frustration till en början, men man vänjer väl sig. TTL bör förhoppningsvis inte vara några problem.

Har testat en blandning av blixtar till makro. Har en DAF-14 och till priset är den helt OK när det är sämre ljus, men den klarar inte high speed synk så den går inte ha ha på kortare tider, sedan så har den ingen dämpning av ljusstyrkan så jag får oftast kompensera i kameran för blixt till -3 för att den inte ska överexponera då man i makro är ganska nära objektet.

Tycker att ringblixt med LED typ jag testat fungerar bra eftersom man kan ha den på hela tiden och kan köra med korta tider soliga dagar, ger den upplättning man önskar, dock svag i mörkare ljus

Har också använt min SB600 med CLS styrning där jag har satt blixten på en typ blompinne av aluminium, fungerar riktigt bra om man relativt fast och vill ljussätta från sidan eller så

Har också två ljusramper med LED lamor, dessa ger bra ljus och jag tycker nog dessa fungerar bäst för mig, har då dessa oftast på en ledad fotoarm

Okej! Bra att veta. :)

Kryper mest runt i diverse blomrabatter på dagtid, så LED-ringblixt verkar även den intressant. Finns även en sådan på kaffebrus - Halo Ringblixt 100 LED. Försöker hålla mig till något enkelt till en början och utöka ens artelleri utifrån ens fantasi och kunskap ökar. Tack för ditt svar! :)

För macro satsa på Nikons macroblixtsystem med två små blixthuvuden, då blir det mycket lättare att få ljuset som du vill. Eventuellt kan du kombinera dem med din SB910 också.

Jag har sett på nätet när man har använt ett lysrör som är format i en cirkel. Kameran stoppas i cirkeln och sen fotar man på o står nära modellen.
Kostar som ett lysrör...

Köpte nyligen ett Tamron 90-objektiv och är mer än nöjd. Men känner att makro-, porträtt- och barnfotograferingen skulle kunna få sig en skjuts av använda en ringblixt. Då jag inte vill spendera en förmögenhet till detta, vill jag gärna ha synpunkter och tips på produkter som kanske ni har i ägo eller har använt.

Jag har redan en SB-910, så kanske det finns en form av ringblixtadapter som kan kopplas på, vilket på så sätt kanske spara lite pengar.

Har ni övriga synpunkter om mina idéer, för gärna er talan, jag är långt ifrån fullärd och läser gärna era tankar.

(Obs! Äger en Nikon D600)
Jag kör den här varianten; funkar helt ok även på frihand.
http://www.kaffebrus.nu/400ws-ringblixt-med-batteripack-698.html
Det är inte en Elinchrom, men än så länge har den fungerat för mig.

Varianter där man använder sin vanliga blixt (som en SB-910) i kombination med olika adapters tycker jag inte funkar något vidare vad gäller porträtt.

ANNONS