Hej!
Jag har inga "genvägsprodukter" utan har en "riktig" ringblixt, nämligen Elinchrom Ranger Quadra batteripack, med Elinchrom Ranger RX Ringblixt. Dessutom köpte jag till en ringblixtreflektor från Hensel som passar fint till Elinchrom (exakt samma ringblixt)
Nu drar den här combon iväg på runt 20-30 tusen, beroende på vad priserna ligger på idag, så förstår om du inte vill hosta upp de pengarna utan att vara säker på ditt köp..
Några tankar jag har samlat på mig hittills:
Med en fristående blixt, kan du röra kameran "helt fritt" utan att ljusets styrka på objektet förändras, men med ringblixt på kameran, behöver du justera exponeringen vid varje liten förflyttning, vilket kräver rutin, eller hyffsat stillastående objekt.
Storleken på ringblixtens "effektiva" diameter, är avgörande för ljusbild, och framförallt vid porträtt, den catchlight som bildas i ögat från ringblixten. Dvs, använder du en standard macro-ringblixt som du länkade till, på ditt 90mm objektiv, kommer du bara se en liten prick i ögat som reflex vid normalt utsnitt på porträtt. Med min ringblixt utan reflector, var det knappt att jag fick någon ring alls som reflex, trots 50mm objektiv och väldigt tight komponering. Med reflektorn på och 85mm objektiv så fick jag en helt ok storlek på reflexen i ögat, utan att behöva gå supertight inpå.
Åtminstone de lite dyrare ringblixtlösningarna, är ganska tunga och otympliga, så för min del så kör jag helst med stativ, ett stabilt sådant, och framförallt stabil kul-led och snabbplatta, i mitt fall kör jag Gitzo stativ, med Really Right Stuff kula som sitter som berget. sen hittade jag en billig länkarm på lagerrensning på scandinavianphoto, som gör att jag kan byta från porträtt till landskapsläge på kameran, och fortfarande ha tyngdpunkten rakt ovanför kulan, istället 90rader utanför, som vid normal stativanvändning (utan L-plate)
Nu minns jag inte de aktuella inställningarna, men dessa bilder bland mina porträtt är tagna med ringblixt:
D I P T Y K
C U R L S
F L A S H I G T II
O L D S C H O O L
S M I L E
mvh Johan