Annons

Köpenhamn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag ska ha några veckors praktik hos Kent Klich i Köpenhamn. Nu funderar jag om ni har några tips på utflycktsmål/övrigt att fota?

Jag har aldrig varit i Köpenhamn tidigare. Något annat att tänka på? Är det farligt att gå runt som ensam tjej med en kamera på axeln?

Mvh,
Jessica

Nej det är inte farligt så där allmänt.
Christiania kan vara lite känsligt ibland, vet inte hur det är nu när Pusherstreet har ändrats, förmodligen är det mindre poppis med dokumentärfotografer som går runt.

Köpenhamn är en hårdare stad än exempelvis Stockholm men du skall inte behöva oroa dig.
Jag har varit spänd en gång och det var på Amager när jag gick från Bella center till Köpenhamns centrum (i timmes promenad).
De gängen som hängde vid de urbrända tomterna med skällande pittbullar och hög Jamaicamusik gav mig inga vänliga blickar.

Istedgade är alltid intressant, kvarteren börjar ändras så jag tycker spänningen mellan det gamla ruffiga och det nya trendiga kan vara intressant att dokumentera.
Jag har själv aldrig varit intresserad av att fotografera prostituerade så jag gillar det nya bättre.

Det bästa med Köpenhamn är den fina utsikten mot öster. En tur över bron ger fina möjligheter att fotografera shoppande danskar.

Det brukar vara en del roliga uställningar där. Kolla upp Louisiana, Arken, Danmarks nationalmuseum för fotografi, Fatamorgana (fotoskola men de har kanske något att visa upp). Dessutom finns det en hel del gallerier (kolla framför allt upp området kring Kungens Nytorg). Vid Kungens Nytorg finns också en del trevliga restauranger och det pittoreska Nyhamn. Den delen av ströget är trevligare än delen mot Tivoli. På tal om det så är sidogatorna mycket trevliga än själva ströget, speciellt de som ligger mot universitetet. Jag kommer säkert på mer senare... det är en bra stad med bra nattliv. Visst finns det tuffa kvarter men det känns när man kommer in i dem och då lämnar man dem helt enkelt.

Köpenhamn är som vilken europeisk huvudstad som helst, inte mer farligt än Stockholm och inte mindre farligt än Paris. Främsta stället du skall hålla kameran i väskan, och väskan hårt under armen, det är på central stationen. Och det lättaste stället att bli av med plånnboken, är på "Ströget" (kbh motsvarighet till en gågata).
Ett het ställe att fånga människor på är att besöka någon av dom många parkerna.

Christiania är helt klart värt ett besök om inte för människorna så för den fantastiska maten på "Loppen"... Kameran läggs i väskan av ren respekt.

Allt man vill hitta finns i Köpenhamn, staden har verkligen allt.

/m.

VAR ligger Christiania? sist jag var där försökte vi hitta det, men misslyckades skändligen... kollade på turistkartan o där har de det inte som snabbval... tips!?

KGS.

usel karta från nätet men börja i nyhavn och följ den streckade linjen

Bilagor

• pusher.jpg
    pusher.jpg
    44.6 KB · Visningar: 9,301
Christiania ligger på ön Christianshavn mao öster om "stan". Hela den ön är sevärd om man har tid att gå runt, många fina gamla hus och om du kan så ta dig in på bakgårdarna, där är det ännu finare.

Om man har tillgång till bil och är i Danmark på vår/sommar så skall man ta sig till Mön som ligger på södra delen av själland.

Bilder från danmark och Mön http://www.enfotograf.com/denmark/index.html

jpersson skrev:
Det brukar vara en del roliga uställningar där. Kolla upp Louisiana, Arken, Danmarks nationalmuseum för fotografi
Jag glömde skriva att de platserna är väl värda ett besök för sin arkitektur och för omgivningarna. Louisiana ligger längs den fina kuststräckan mot Helsingör och Arken ligger utanför Ishöj, ett betongområde strax sydväst om Köpenhamn. Sedan ska man inte glömma att Louisiana håller världsklass, inte långt efter MOMA och Tate. Jag hade mycket väl kunnat sticka dit för den vackra parken med sina statyer och för deras permanenta utställningar (favoriten är deras Giacometti). Ta med eget fika eftersom deras kafé är dyrt. De har också en välsorterad konstbokhandel. På tal om världsklass så ska du besöka Glyptoteket om du är intresserad av antikhistoria. De har också en imponerande samling Gauguin.

Förresten, det kan vara bra att känna till att deras taxi fungerar bättre än här hemma. Dessutom är deras chaufförer trevliga. Iallafall de som jag har åkt med.

Tack för vägbeskrivningen, vi gick o gick o gick o danskarna pekade o pekade o pekade men inte hittade vi inte! river ur den här sidan, om ni inte misstycker, och tar med nästa gång jag är i Danmark...

Tack för alla tips! Jättebussigt.

Jag kommer att göra reportage om en transvestit som driver en klubb i Köpenhamn. Han lever verkligen ett liv med kontraster, trivs med att leva som man, men älskar också att leva som kvinna då och då. Jag kommer att följa honom i lite mer än en månad.

Några tips på vad som skulle vara roligt att skildra? Vilka bilder skulle ni vilja se?

Kanske kan du fånga honom när han beter sig "out of character?". Dvs, om han beter sig som en kvinna när han är man eller tvärtom?

bjornt skrev:
Kanske kan du fånga honom när han beter sig "out of character?". Dvs, om han beter sig som en kvinna när han är man eller tvärtom?

Ha ha. Ja, det är en bra idé! :0)

Det gäller bara att alltid vara redo med kameran då, förstås. Eller tänkte du på någon särskild händelse?

Jag är lite nyfiken hur han gör när han ska gå på toa. Går han på damernas eller herrarnas?

Ja precis, att gå på fel toa är ju en typisk sådan sak. Kanske måste du klä dig till samma kön för att få komma med överallt? :D

Jag har lättare att tänka ut möjliga situationer som han kan göra fel som "kvinna", kanske för att jag själv är man. Te.x, kliar sig på pungen osv.

Sen hade det ju varit intressant om du fotograferade profil i motljus (men i befintlig miljö). Ser han/hon fortfarande ut som två olika personer? Dvs, kanske kan du på något sätt få fram att det är en och samma människa, men med två fasader.

Ja vad vet jag, bara lite idéer iaf. Lycka till!

bjornt skrev:
Sen hade det ju varit intressant om du fotograferade profil i motljus (men i befintlig miljö). Ser han/hon fortfarande ut som två olika personer? Dvs, kanske kan du på något sätt få fram att det är en och samma människa, men med två fasader.

Bra idé du är inne på! Jag har faktiskt funderat kring samma bana, att ta en bild som speglar hans sida som både man och kvinna. Rent spontant tänkte jag mig då ett porträtt då halva ansiktet är kvinnligt och andra halvan manlig och orakad, osv. Det blir en kontrastrik porträttare, om inte annat :0)

Kul att prata med någon annan om detta. Du får ta och spana in mina bilder under arbetets gång ;)

Om du har vägarna förbi Sundsvall får du gärna komma till utställningen också!

Kram
//J

Du har väl gjort din hemläxa? Det finns en del transvestitbilder i fotohistorien. Som svensk tänker man givetvis på Christer Strömholm. Nu när jag tänker på det så tog han en del bilder från förvandlingsfasen och en del mjukt intima bilder.

Jessica_ skrev:
Kul att prata med någon annan om detta. Du får ta och spana in mina bilder under arbetets gång ;)

Om du har vägarna förbi Sundsvall får du gärna komma till utställningen också!

Kul! Det blir däremot svårt att ta mig till Sundsvall, men lägg gärna upp dem här eller på någon annan sida!

//B

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar