Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Tokina utomlands, undvikas?

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanN

Aktiv medlem
Jag lutar åt att köpa Tokinas 12-24 inom ett halvår och skulle gärna köpa det i Japan (c:a 3500:). Dock känns det ytterst osäkert ifall något skulle visa sig vara fel (felfokus, dålig tätning etc), speciellt som Tokina inte har någon representation alls i Sverige.

Utifrån detta känns det som att man helt bör låta bli att köpa, åtminstone, Tokina i utlandet, men onekligen gör ju folk det. Har jag missat något, finns det möjlighet att fixa felfokus och eventuella andra problem hos reparatörer utan att behöva betala alltför mycket? Oroar jag mig för mycket för "måndagsexemplar"?

Hej Stefan
Jag har själv köpt ett Tokina objektiv utomlands för länge sedan. Jag har även sedan dess köpt ett antal sigma och Canon objektiv, nästa samtliga utomlands. Dom flesta erbjuder en Worldwide garanti på objektiv men detta är något du bör kolla upp. Jag vet också att Scandinavian Photo säljer Tokina objektiv så det kan vara värt att slå dom en signal och fråga hur dom gör med garanti reparationer och dyl.
MVH
Niclas

Jo, sådan garanti ska jag se till att få. Hade dock inte tänkt på att kontakta ScandPhoto då det kändes som att de inte skulle vilja ha med objektiv köpta annorstädes att göra. Så tack för tipset, om inte annat borde de ju kunna hänvisa dit de skickar garantireparationer.

Tänkte jag kanske skulle uppdatera denna tråd ifall någon faller över den och undrar samma sak som jag gjorde:

Nej, Scandinavian Photo utför inte garantireparationer på Tokinaobjektiv, om de inte är köpta hos dem förstås. Så det blir nog inte att köpa Tokina utomlands för min del.

StefanN skrev:
Tänkte jag kanske skulle uppdatera denna tråd ifall någon faller över den och undrar samma sak som jag gjorde:

Nej, Scandinavian Photo utför inte garantireparationer på Tokinaobjektiv, om de inte är köpta hos dem förstås. Så det blir nog inte att köpa Tokina utomlands för min del.

SP har väl ingen egen verkstad, jag antar att dom skickar till den verkstad som importören av Tokina har utsett till reperatör av deras objektiv. Låter som en bättre idé att kolla med importören / importörens verkstad.

StefanN skrev:
...speciellt som Tokina inte har någon representation alls i Sverige.

För några år sedan reparerade jag mitt Tokina. Om jag inte missminner mig var det hos:

Erikssons Kameraservice, Ingvar
Tel. 0227-127 40
Torsg. 2, 73630 KUNGSÖR

Du kan ju höra om de vet något om Tokina och garantier.

mvh
Håkan Åkesson

Verkar dåligt med service öht i Europa, har försökt hitta nån som kan justera mitt felfokuserande 28-70 (gammalt, ingen garanti) men ingen i Finland har möjlighet att göra det. Ett företag som säljer dem säger att de skickas utomlands.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar