Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag planerar att köpa en digital systemkamera och kan tänkas ge max 8000:-. Jag fotar mest djur, natur, växter och sådant och lite människor ibland. Macro på insekter och sådant blir det ibland också och försök till regndroppar och så.
Just nu har jag bara en kompakt digitalkamera Canon Powershot A590 IS.

Jag har tittat på de som ligger på topp 10 på Cyberphotos hemsida, är någon av dem att rekommendera?

Jag har funderat lite på att kanske skaffa en långzoom istället, för att kunna ta nära bilder på djur. Hurdana är sådana kameror?

Jag planerar att köpa en digital systemkamera och kan tänkas ge max 8000:-. Jag fotar mest djur, natur, växter och sådant och lite människor ibland. Macro på insekter och sådant blir det ibland också och försök till regndroppar och så.
Just nu har jag bara en kompakt digitalkamera Canon Powershot A590 IS.

Jag har tittat på de som ligger på topp 10 på Cyberphotos hemsida, är någon av dem att rekommendera?

Jag har funderat lite på att kanske skaffa en långzoom istället, för att kunna ta nära bilder på djur. Hurdana är sådana kameror?

Tips-Canon 40d finns i paket med 2st objektiv,normal och tele !

Det viktigaste att tänka på är huruvida kameramärket du köper är ett bra system eller inte, om du nu tänker dig att utvidga din kameraväska i framtiden.

Canon och Nikon har mest kompletta system, med blixt och objektiv. Det är sånt som kostar mest om man fastnar för foto. Kolla t.ex. priserna på de dyrare objektiven...

Klart att du skall välja Canon eller Nikon, de har mest kompletta system, många fina objektiv, - men räkna med, att det blir dyrt med alla dessa objektiv, det är sånt som kostar mest, om man fastnar för foto.
Kolla t.ex. priserna på de dyrare t.ex., Canon 2,8/300mm kostar omkring 44000:-, utmärkt objektiv, men det kostar, att ligga på topp.

Alla objektiv, antingen du väljer från Canon eller Nikon, kostar säkert en förmögenhet tillsammans, men då är man rätt rustad för olika situationer ...

Det viktigaste att tänka på är huruvida kameramärket du köper är ett bra system eller inte, om du nu tänker dig att utvidga din kameraväska i framtiden.

Canon och Nikon har mest kompletta system, med blixt och objektiv. Det är sånt som kostar mest om man fastnar för foto. Kolla t.ex. priserna på de dyrare objektiven...

8000 kronor ska investeras, detta var dagens humor ;-)

Michael - Kompletta Grejer -

Kan du utveckla? Att 8000 kr ska "investeras" eller i mitt svar att fundera över systemen? Man aldrig riktigt vad det handlar om när du skriver något...

Ahh.. Ursäkta jag trodde du var ironisk och parodierade "gamla tokiga" svarsinlägg på fotosidan.

Michael - Ber om ursäkt då -

får väll säga välkommen till fotodjungeln. förlåt fotosidan :p

Nu är jag lite partisk men skulle tipsa om en beg nikon D80, då den sjunkit i pris sedan nikon d90 kom. + att de flesta objektiv (om de inte är mycket gamla) passar till d80, men du får ingen exponeringsmätning, och måste fokusera manuellt. så det är en större begmarknad på objektiv från nikon då nästan alla objektiv passar. utom dom absolut första. Då nikon använt samma fattning genom tiderna. tillskillnad från andra märken.

vad det gäller lång zoomare ska du i så fall gå på en som påminner om en systemkamera. Ger mer att hålla i och minskar risken för skaknings oskärpa på längre zoom.

En vettig tanke anser jag.. För en kompetent långzoom klarar mer än en kitsystemkamera gör för mindre pengar såvida man inte bygger på systemkameran med objektiv som bara dom två nödvändigaste för få liknande omfång som en långzoom kostar betydande mer än din budget enbart objektiven......

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto