Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa studioblixtar i England?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohLih

Ny medlem
Hej,

Funderar på att ev. köpa en studioblixt (Elinchrom) i England och jag har två frågor.

1. Hur fungerar det med engelska elprodukter, typ studioblixtar, i svenskt elnät?

2. Canon har världsgaranti på objektiv men europagaranti på hus. Någon som vet hur det fungerar med Elinchrom och deras blixtar? Lands-, europa- eller världsgaranti?

Mvh Johan

Jag kan i alla fall svara på fråga 1.
Det bör fungera utan problem.
Det är två saker som skiljer elsystemet här i England från det i Sverige.
Det första är kontakten som ser annorlunda ut och alltid har tre "piggar", i utrustning som inte behöver jord så används inte den trejde "piggen" men den finns där.
Det andra är att man inte har proppskåp utan det sitter säkringar i alla kontakter.

Nu vet jag inte vad som gäller i fallet med Elinchromes blixtar men det finns fyra möjligheter.

*Utrustningen levereras med BÅDE Engelsk och europeisk stickkontakt (rätt vanligt när man handlar här, det är ofta fallet med ex. datorutrustning), dvs två olika nätkablar.

*Utrustningen levereras utan stickkontakt alls och du förväntas själv montera lämplig kontakt (också rätt vanligt här, de lär ut hur man monterar kontakter i skolan när ungarna är 9-10 år)

*Utrustningen levereras med Europeisk stickkontakt, i lådan ligger en engelsk kontakt (Engelsmän förväntas då byta kontakt, ex. min Canon printer leverades på detta sätt)

*Utrustningen levereas med Engelsk kontakt.
Då är det bara att skära av kabeln och montera en svensk kontakt.

"Värsta-falls scenariot" är alltså alternativ 4 men även det är inga problem och ska inte påverka garantin.

Så det är bara att handla...
Onödigt långt svar men det är i alla fall uttömmande.

Får man fråga var du tänker köpa blixtarna?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar