Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa skumgummi till väska

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller på och ska fixa en hård väska för mina blixtar så nu har jag två frågor.

1. Jag har läst i en del diskutioner att skumgummi kan avge gas som är skadligt för fotoutrustning. Gäller detta blixtar, blixtmätare och batterier också eller bara den optiska delen av utrustingen?

2. Var köper man skumgummi i lagom block som man kan skära till?

Greven

Blixtreflektorer bör nog åtminstone i teorin hållas borta från mjukgörare. Får man beläggning på den så förlorar man värdefull effekt. I praktiken tror jag dock att det krävs rätt lång och intensiv exponering för att det skall bli problem.

Jag skulle nog knappast själv vara försiktig med annat än objektiv och kamerahus. Blixtarna är ett gränsfall där jag nog möjligen åtminstone skulle rekommendera andra att satsa på låggasande. För förvaring av ren elektronik och mekanik har jag svårt att se några skäl för någon att bry sig.

Nummer två listade jag aldrig ut. Nu kör jag min förvaring i en stor verktygsback utan stoppning och det funkar bra för mig. Fast för blixtförvaring förstår jag att du behöver dämpning.

Jag köpte skumgummi på Panduro. Det fanns i lagom tjocklek och såldes i block om ca:30x50.

Kungsängen har alla möjliga sorter skumgummi, du hittar säkert någonting där.

Mitt mellan Odenplan och S:t Eriksplan finns en specialbutik som är kungar på skumgummi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar