Annons

köpa skärm o tillbehör - men vad??

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag ska köpa ny skärm, kalibrator, keps o allt annat som kan behövas.

men vad är nödvändigt, vad är skrytprylar och vad är bra respektive dåligt?

När det kommer till skärmar, färgkalibrering och allt omkring så erkänner jag mig till att inte förstå någonting!


Jag letar efter en skärm i 22-24" storleken och kommer troligen använda mig för det mesta av crimson (eller finns det andra bra aktörer att välja mellan??)

Problem 1.
Vad ska jag välja för skärm o tillbehör till den?

Problem 2.
Hur går jag tillväga för att kalibrera och ställa in allt för crimson (eller andra skrivare)?

Problem 3.
Hur löser jag problem 1 utan att bli komplett ruinerad men vill ändå få ett tillförlitligt resultat...

jättetack om någon kan hjälpa mig med det här, det känns som en trist men nödvändig djungel att klara sig ur!
 
Det var många frågor i samma tråd...
Att ge nåt bra svar på skärm utan att veta prisramen är ju svårt men ett par förslag:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8806114
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7974536

Båda inkluderar kalibrering/profilerings verktyg för skärmen. Det finns billigare varianter som är bra men då måste man köpa till profileringsverktyg för en eller ett par tusenlappar alt. låna ett profileringsverktyg. Klla gärna med Scandinavian eller nån annan firma som säljer skärmar med inriktning på foto. Ofta har samma tillverkare en serie skärmar som användeer samma panel men i lite olika utföranden och pris. Där de dyraste är fabriksjusterade och byggda för automagisk hårdvarukalibrering och den enklaste saknar kalibreringsmöjlighet och kommer utan verktyg. Men duger utmärkt att profilera med ett enklare verktyg/program.

Kepsar finns i alla möjliga utföranden men den enklaste är nog lite svart kartong som man viker till och tejpar på...

När det gäller färghantering och färgrymder mm så finns det artiklar av Stefan Ohlsson här på fotosidan om du är betalmedlem att läsa. De är mycket givande. Men kort så ska du ta hem ICC-profilen från den som du tänkt göra utskriften hos t ex Crimson och använda den för Softproof i Photoshop.

Den skärmprofil som skapades när du kalibrerade skärmen brukar läggas på rätt plats för att OS mm ska använda den. Den ks altså inte användas vid bildbehandlingen som arbetsrymd eller liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.