Annons

Köpa Sigma 50 f/2.8 EX DG Macro? Tips och råd uppskattas!

Produkter
(logga in för att koppla)

arpoe

Medlem
Hejsan!

Ja, nu var det så att jag skulle köpa ett nytt objektiv och jag hade tänkt mig ett fast 50. Jag tror att det kommer att passa mina behov allra bäst. Det är ju inte gjutet i sten självklart, så ni får gärna dela med er av tips och råd, men helst ska det ligga i området runt 40-60mm. Jag har en Canon EOS 450D, så jag är medveten om att brännvidden inte blir densamma som på fullformatskameror. Jag har tittat runt lite och läst lite på fotosidan. Många verkar tycka att Sigma 50mm f/2.8 EX DG Macro är väldigt bra. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8214
Jag åker till USA om några veckor och tänkte gå på B&H Photo Video i New York. Eftersom jag blir lite osäker av de många olika 50mm-objektiven som Sigma har tillverkat vill jag också passa på att fråga om objektivet i denna länk är detsamma som Sigma 50mm f/2.8 EX DG Macro: http://www.bhphotovideo.com/c/product/341925-USA/Sigma_346101_50mm_f_2_8_EX_DG.html

Jag kommer att fotografera blommor under hela sommaren, ett litet projekt jag har börjat med. Tror ni att ett fast 50 macro passar bra till detta, eller rekommenderar ni något annat?
Det finns ju dessutom Canon EF 50/1.8 II, som är billig. Går denna ens att jämföra med Sigmas billigaste 50mm?

Tack på förhand!
Cathrine
 
Sigma tjänar du inte lika mycket på att köpa i USA som t ex Canon. Vad gäller Sigmas 50mm macro så är den optiskt i toppklass, tyvärr inte lika bra mekaniskt. Jag hade en där snäckan för fokuseringen pajade inom ett år. Gick inte att laga. Autofokusmotorn är inte ultraljud och ganska billig. Det är trist, men som sagt, optiskt fantastisk. Men köp den för några hundringar mer i Sverige eller Europa så att du får garanti i så fall.
 
Sigma tjänar du inte lika mycket på att köpa i USA som t ex Canon. Vad gäller Sigmas 50mm macro så är den optiskt i toppklass, tyvärr inte lika bra mekaniskt. Jag hade en där snäckan för fokuseringen pajade inom ett år. Gick inte att laga. Autofokusmotorn är inte ultraljud och ganska billig. Det är trist, men som sagt, optiskt fantastisk. Men köp den för några hundringar mer i Sverige eller Europa så att du får garanti i så fall.

Ja, jag sparar i alla fall knappt 1000 kronor på att köpa det i USA, men det är säkert som du säger - att jag borde ta försäkring. Dock är det mycket pengar om man lever på CSN och är student, hehe. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32018
Tack ändå!
 
Har du något att säga om den billiga Canon EF 50/1.8 II?

Canon 50/1,8 är väldigt plastig och saknar USM som gör att du får ställa om en spak för för manuell fokus. Bra skärpa nedbländat över hela bilden och hyssat mittskärpa nära full bländare men en något tråkig oakärpetäckning. Dock är det ju inget makro för blomfoto.

Om du inte vill gå upp för mycket i brännvidd och inte är intresserad av insektsfoto (kräver längre arbetsavstånd och därmed längre brännvidd) tycker jag du skall överväga antingen Canon 60/2,8 EF-S makro eller Sigma 70/2,8 Makro som är mekaniskt bättreän 50an och skarp.

En 50/1,8 har ett helt annat användningsområde - nära maxöppning för porträtt på en APS-C kamera som du har.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.