Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Scanner/ skrivare..vad skall jag tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Hej på er, funderar på att köpa denna till hemmet:
Är ute efter en kombinerad skrivare/ scanner och den skall vara trådlös.

Canon PIXMA MG6250

http://cdon.se/hemelektronik/mg6250...sjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Skriver upp till 9 600 dpi, minst 1 pl kvalitet, scannar upp till 4800x4800 dpi.

Har blivit testvinnare. Jag antar att denna är bra?
Jag har inget att relatera till alls. Jag har aldrig funderat på skrivare eller scanners förut.
Är det någon speciell funktion eller prestanda som man skall tänka på eller överväga?
Dessa tekniker är ju rena vetenskaper i sig.
Skrivarhastighet är ganska ointresant, kvalitet och handhavande är viktigare.
Kommer mest att skriva text men det lär bli en och annan bild frammöver. Då vill man ju få hyfsat bra utskrifter. Jag har förstått att kombi-maskiner är lite kompromiss men det är ändå ett krav p.g.a utrymmesskäl.
Tacksam för lite inputt.

// Mats W

Hej på er, funderar på att köpa denna till hemmet:
Är ute efter en kombinerad skrivare/ scanner och den skall vara trådlös.

Canon PIXMA MG6250

http://cdon.se/hemelektronik/mg6250...sjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Skriver upp till 9 600 dpi, minst 1 pl kvalitet, scannar upp till 4800x4800 dpi.

Har blivit testvinnare. Jag antar att denna är bra?
Jag har inget att relatera till alls. Jag har aldrig funderat på skrivare eller scanners förut.
Är det någon speciell funktion eller prestanda som man skall tänka på eller överväga?
Dessa tekniker är ju rena vetenskaper i sig.
Skrivarhastighet är ganska ointresant, kvalitet och handhavande är viktigare.
Kommer mest att skriva text men det lär bli en och annan bild frammöver. Då vill man ju få hyfsat bra utskrifter. Jag har förstått att kombi-maskiner är lite kompromiss men det är ändå ett krav p.g.a utrymmesskäl.
Tacksam för lite inputt.

// Mats W

Köpte en sån på julrean eftrsom min gamla Epson inte vill längre. Än så länge får jag säga att det var ett bra köp. Lättinstallerad och lättanvänd. Funkar via WiFi. Test av fotoutskrift gav godkänt resultat enligt min mening. Scannern kunde kanske haftt bättre upplösning men det räcker egentligen till.
Pris på originalpatroner gräver inte djupa hål i kassan.

Hej!
Har själv denna skrivaren sen ca 1 mån tillbaka. Gick ifrån en Epson Stylus Photo R200 som hade många år på nacken och många utskrifter.
De 2 olika svarta patronerna är för olika arbeten om jag fått det rätt, den ena för vanlig text utskrift o den andra för foto.
Jag är än så länge mycket nöjd med resultaten ifrån den, håller på och lär mig hur jag ska ställa in programmen som tex LR så jag få ut det som jag tänkt. Än så länge blir det mörkare än önskat men det problemet hade jag på r200an med och det var ännu värre.
Den gråa färgen tror jag mig se ger ytterligare rymd i s/v foton:)

Som sagt jag har inte haft den länge men har ännu inte hittat något att irritera mig på. Helnöjd faktiskt!

Tycker den är enkel att hantera, installationen var bara att följa instruktionerna sen var det färdigt.
Kör helt trådlöst direkt mot LANet. Hur smidigt som helst. Har du dessutom en smart mobil så ta ned canons app så kan du skicka bilder för utskrift direkt över nätverket!

Du kan lugnt köpa den, fotoutskrifterna blir enormt bra, finns inget övrigt att önska. Föredömligt enkel att installera, även WiFi-funktionen.
Men som alla maskiner i denna klassen är den ganska dyr i drift, pga. små patroner. Men skall man inte skriva ut allt för mycket bilder är det ok.

Tänk på driftskostnaden. Många skrivare kostar nästan ingenting i inköp men kostnaden för bläck skjuter i höjden. Ska du skriva ut text brukar laserskrivare vara billigare i längden.

Skriver du ut sällan tänk på att bläckpatroner har en förmåga att torka, så även här är laserskrivare billigare.

Kolla med fotopapperstillverkaren att det finns färgprofiler till skrivaren för de fotopapper du använder

Hej på er, tack för alla svar.
Älskar detta forum :)
Skall nog inte printa speciellt mycket så kostnaden/ bild är ingen jättestor fråga.
I testet som jag hittade på nätet kom de fram till att den var rellativ billig i drift men det beror ju på vad man köper för material förståss.
Trycker nog på "köpknappen" i morgon.Sedan återkommer jag med alla "hur-frågor"...
Färgprofiler, papper mm...kan knappt bärga mig :)

// Mats W

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar