Annons

Köpa rättigheterna till min bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har fått förfrågan om att köpa en av mina bilder och vet inte hur mycket jag ska ta betalt för den. Bilden är tänkt att användas i kundens logotype, marknadsföring, visitkort, hemsida. Hon vill ha rättigheterna till bilden. Jag säljer själv bilden i form av gratulationskort och håller även på att ta fram en t-shirt. Jag har också tänkt använda bilden i andra sammanhang.

Jag är väldigt rådvill och vet inte riktigt hur mycket jag ska ta betalt. Köpa loss bilden helt är inte att tänka på utan i sådana fall får det bli "delad vårdnad". Jag äger bilden men att hon får använda den.

Men hur mycket ska jag ta? Hittar inget bra alternativ i BLFs prislista. Där är det mest enstaka tillfällen.

Hon har ett företag inom hundfrisering och kände direkt att just den här bilden är som klippt och skuren för hennes företag;)

Tack på förhand!
Bee

Svårt

Jag har inte hamnat i just detta läge, men i liknande. Brukar känna efter lite hur stor plånbok kunden kan tänkas ha, och lägga nivån efter det. Om kunden vill ha ensamrätt så får du ju väga det mot vilket inkomstbortfall du själv kommer drabbas av, och därigenom hitta lämpligt pris.

Är inte hennes företag större än att ni kan dela bilden så finns väl egentligen inget problem. Dela vårdnaden och bli glada båda två.

Problemet uppstår väl bara om bilden syns samtidigt hos två olika aktörer.

Man kan ju alltid ta nya bilder och är bilden/motivet inte helt unikt så nog kan man väl välja att sälja den helt speciellt om hon vill ha bilden som en symbol för sitt företag - priset är ju givetvis beroende på betalningsförmågan. Vore det Microsoft så skulle jag rekomendera ett mycket högt pris....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar