Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa prylar från B&H photo i New York!

Produkter
(logga in för att koppla)

almanakis

Aktiv medlem
Hej alla glada fotografer!
Som ni flesta känner till här på sidan så är det lätt att man blir lite prylgalen när man gett sig in på foto.

Då brukar vi jaga runt på internet för att hela tiden hitta de bästa priserna.
Jag har nu sett att B&H Photo verkligen är billigast på det mesta, och de fraktar ju till sverige.

*Det jag undrar är om de är bra?
*Lång leveranstid?
*Kan man om man är företagare dra av momsen om man handlar från USA?
*Och framför allt: BEHÖVER MAN BETALA TULL, och isåfall hur beräknas den?
*(om man köper canon, får man väl Worldwide garanti, så även om prylen går sönder kan man laga den här i sverige?)

Vore schysst om jag kunde få några rader från er som erfarit B&H..
MVH/Nicholas

almanakis skrev:
Som ni flesta känner till här på sidan så är det lätt att man blir lite prylgalen när man gett sig in på foto.

Jag har nu sett att B&H Photo verkligen är billigast på det mesta, och de fraktar ju till sverige.

*Lång leveranstid?
*(om man köper canon, får man väl Worldwide garanti, så även om prylen går sönder kan man laga den här i sverige?)

MVH/Nicholas

Dom verkar seriösa, ingen har klagat vad ajg vet här på Fotisidan ialla fall.

Skicka ett mejl så får du reda på leverans tid.

Kolla på www.skatteverket.se

Kolla på www.tullverket.se

Du får ingen garanti på kameran, bara objektivet.

Vill du ha mer utförlig information så kan du även söka i forumet, alal dina frågor har tagits upp innan ganska frekvent så det borde inte vara några större problem att finna svar.

almanakis skrev:

*Lång leveranstid?

MVH/Nicholas

Har köpt objektiv och teleförlängare av dem. Jag gjorde det inte primärt för pris utan att de faktikst hade grejorna för leverans. Leverans får man med UPS på 4-5 helgfria dagar. B&H funkar mycket bra enligt min erfarenhet. Deras webb ger dig kontinuerlig info om orderstatus via mail.

Det blir en del billigare trots att allt räknas in såsom frakt, tull och moms. 20-25% billigare cirka för mina köp.Det är det positiva.

Nu till det negativa - frakten, returer och garantin. B&H fraktar med UPS och det är också via UPS fakturan man betalar tull och moms (momsen kan du kanske försöka bli av med - lycka till med det). Jag tycker inte UPS, DHL och andra paketservices är till för privatpersoner egentligen och de kan nog ställa till det en del för de som bor ute på landet. Dessa företag levererar till din dörr och då gäller det att vara hemma! Vilka är det? Ta ledigt från jobbet? Hur billigt är det?

UPS dök upp vid ett tillfälle då jag ej hemma. Min fru svarade och hade inte en aning om detta och hade inte varken tid att ta hand om detta paket just då (sen till jobjour) eller ens vetskap om denna leverans. UPS killen hotade då med att slänga ut paketet utanför om ingen kom ner och hämtade det. Han körde i alla fall till sist tillbaka och dumpade paketet på UPS-hubben i Solna utanför Stockholm. Jag ringde då och bad att de skulle köra förbi mit jobb så skulle jag ta emot i dörren. Det går inte för det godkänner inte avsändaren B&H (!!!) säjer man då, så var det slutsnackat om den servicen. Jag fick då själv uppsöka hubben och det gick väl bra för jag jobbade i närheten.

Men om man nu bor ute på landsbygden, så kan det vara ljusår till närmaste UPS hubb. Så detta paketserviceupplägg passar inte sällan privatpersoner väldigt illa. Servicen utförs under kontorstid när vanliga människor inte kan utnyttja den och den ges bara under kontorstid, vilket blir lite av ett "moment 22". Med B&H blir det dessutom etter värre eftersom en leverans endast kan ske till den fysiska adressen på paketet om du så legitimerarar dig "in person". I en jämförelse är den förkättrade posten ett under av service!

Garantin funkar nog men när jag behövde den så fick jag ingen, då Tamron i detta fall beslutat att inte ge nån nån hjälp om man använde det objektiv jag köpt till digitalkameror (fast det funkar lika bra som något annat av företagets DI objektiv med digitala DSLR:er. Men det är en annan fråga som jag ej tänker fördjupa mig i här!

Annars är B&H toppen. Försöker ni använda andra ni andra företag i USA än B&H, så tänk på att långtifrån alla säljer faktiskt utanför USA och Canada.

Med tanke på min uteblivna garantireparation av mitt objektiv, så skulle jag gärna betalt 25% mer till Cyberphoto om de bara haft grejorna hemma på hyllan. Jag tror Cyberphoto har ett helt annat gehör hos leverantören än jag själv och det kan det faktiskt vara värt att betala för.

Funkar allt och grejorna är schyssta så är webbhandel lysande. Är de inte det så kan man hamna i en veritabel mardröm som man inte ens vill utsätta sin värsta ovän för. Vad gör man om företaget inte svarar på varken mail eller telefon. Jag har en gång varit med om just detta när jag försökt få tillbaka 12000:- som jag betalt för myckat (via en amerikansk webbsida) för en kurs i Chicago. Det tog många månader och krävde till slut vår ekonomiavdelnings och Master cards gemensamma ansträngning för att de till slut skulle betala tillbaka pengarna. Många webbhandlare är fullständigt usla på att hantera returer och krediteringar - sånt sysslar många överhuvudtaget inte med, för de vet att sannolikheten att du ska åka till USA och ställa dig på deras tröskel är obefintlig eller hur?

Om du ändå bestämmer dig för ett köp - lycka till av hela mitt hjärta. Du kan komma att behöva det:).

Re: Re: Köpa prylar från B&H photo i New York!

Sten-Åke Sändh skrev:
Har köpt objektiv och teleförlängare av dem. Jag gjorde det inte primärt för pris utan att de faktikst hade grejorna för leverans. Leverans får man med UPS på 4-5 helgfria dagar. B&H funkar mycket bra enligt min erfarenhet. Deras webb ger dig kontinuerlig info om orderstatus via mail...

Jag vill bara kommentera detta med att jag har köpt från B&H ungefär 5-6 gånger och har aldrig haft problem med varken leveranser eller prylar. Men och andra sidan har det inte strulat med någon av mina produkter. Jag fick dessutom en leverans på "airmail". Då slapp jag tullavgiften. Det var riktigt skönt.

Men lycka till. Visst kan det strula. Men det kan det lika gärna med att köpa prylarna hos någon i internet leverantör i Sverige.

/D

Jag har goda erfarenheter av B&H, men de är en aning stelbenta när det gäller leveranser utanför "Main 48 States". Det går inte att påverka dem, utan förse dem bara med de uppgifter de efterfrågar, annars släpper de ordern i Arkiv 13.

Tull är just nu 5,9% på fotografiska artiklar, sedan tillkommer svensk moms på varuvärder efter frakt och tull, plus en administrativ avgift, på strax under en hundring, till hemtagaren, som kan vara UPS, Posten, Schenker eller DHL. Tull och moms tas ut på alla pake Fatst som Tullen hittar, men de hinner inte titta i alla containrar, så det slinker in ganska ofta, särskilt om man bor på annat håll än i trakten av Fjolltorp ( = Arlanda som flygfrakthub ).

B&H har ett bra lager, egen "grå"import och ett stoooort sortiment, men beskrivningen på deras web är ibland knapphändig - man måste veta vad man ska ha. Fast det gäller ju Cyberphoto och ScandinavianPhoto också - ibland finns det ingen info alls, utöver produktnamn och artikelnummer.

Tackar

Tack för många bra svar, men vill nån ge mig en rimlig påläggning om jag skulle köpa vill säga ett 70-200mm is usm för (1,649 D) 11,833 SEK, Om allt kommer till såsom tull & moms? Vore kul att se prisskillnaden på den svenska marknaden.

Men det med moms, hur kan man dra av den? Hur mkt moms läggs på?

Sen det med garanti, jag köpte en 580ex från pixmania.com häromdagen där den var som billigast. Denna levererades från frankrike om jag inte minns fel, med denna varan fick jag worldwide garanti. Får man inte det på de flesta canonprylar?

Tacksam för svar!

11883 kronor plus 6% tull = 12596
12596 kronor plus 25% moms = 17745
Släng på några hundringar för frakt och avgifter.

Tumregel som nästan alltid funkar:

En Dollar blir tio Kronor.

-- MW

Senast ändrad:
Ja, en dollar är ungefär 7:20, men efter moms och tull så brukar slutpriset hamna så att man kan höfta till tio kronor för en dollar.

-- MW

Magnus W skrev:
Ja, en dollar är ungefär 7:20, men efter moms och tull så brukar slutpriset hamna så att man kan höfta till tio kronor för en dollar.

-- MW

Höfta??...:)
Jaja, som jag skrev i förra inlägget...antingen räknar man ut rätt pris eller så...eeeh...höftar man.

Re: Re: Re: Köpa prylar från B&H photo i New York!

Lejvan skrev:

Men lycka till. Visst kan det strula. Men det kan det lika gärna med att köpa prylarna hos någon i internet leverantör i Sverige.

/D

Sant att man kan få problem även med svenska internetleverantörer, det är väl en självklarhet antar jag om eländet är framme. En viss hjälp har man ju trots allt av de många recensioner av leverantörerna som man kan läsa på många söksiter som exv. Pricerunner i Sverige. Detsamma finns ju både många söksiter i USA och Tyskland och säkert många andra länder.

Men det är definitivt svårare att fjärrstyra en returkonflikt e.d. man har med ett företag i exv. USA än det normalt är i Sverige. Våra påtryckningsmedels verkningskraft avtar med avstånd och anonymitet och internetleverantörer i USA är mer anonyma för oss än exv. Cyberphoto. Om nån skriver elakt om B&H på Fotosidan så bryr de sig sannolikt inte mycket om det, för de skulle inte ens få reda på det. Men det skulle vara ganska kännbart för exv. Cyberphoto om man tappade ansiktet för allmänheten på FS.

Sen kan man ju tycka att det var märkligt att hypade internetshoppar utan vare sig nån nämnvärd business eller kunskap kunde värderas till mångmiljonbelopp för ett antal år sen medan företag som de stora postorderföretagen i Borås och t.o.m. även IKEA för den delen sågs som helt osexiga och helt tappade. Sanningen var ju faktiskt att de senare faktiskt hade både en business och kunskaperna att hantera exv. returproblemen genom decennier av erfarenhet. En erfarenhet som många uppenbarligen haft förtroende för. Men de hade inga kontor med marmorgolv och glasfasader utan bara gamla varulador och det var ju "den gamla ointressanta ekonomin". Det var den "nya" som gällde då även om få visste vad de egentligen menade med det.

Det visade sig senare enklare att ta till sig internettekniken än att lära sig businessens basics där exv. frakter och returhantering ingår som nåt som bara måste funka. Det är väl skälet till att både de gamla postorderföretagen och IKEA fått en viss upprättelse över tiden, vilket inte är så lite ironiskt. IKEA och postorderföretagen överlevde och Boo.com, Icon och de andra värst uppblåsta luftslotten pös ihop när luften gick ur. Få konsumenter sörjer nog det.

nice.

Fint.
Men då undrar jag såhär, det kommer ju på en svensk moms vilket jag tycker är ganska konstigt(?), men den går ju dra av som vanligt då, det jag undrar är, VAT som det heter som är deras skatt, det måste ju finnas en sån på priset 11,833 innan den svenska momsen tillkommer, då bord eman ju kunna dra av mer?

Jag har en vän i USA som kommer hem efter jul, om jag beställer mina grejer till hans adress i USA, och han tar med detta hem, då tillkommer ju ingen svensk moms eller tull, eller hur? Då måste det ju verkligen vara billigast att låta nån köpa prylar som är i USA, för även om man inte kan dra av momsen i sitt företag, blir ju priset otroligt mkt billigare?

Mvh N

Kakelgasten skrev:
Jaja, men den "uträkningen" håller inte om kursen ändras.

Var och en får räkna ut hur dom vill...bara det blir rätt.

Y = Z x 1,06 x 1,25 där Z är svenska kronans kurs mot amerikanska dollarn och Y totalsumman. Behöver jag specificera mer? Jag kan lägga upp ett excelark med slutsumman för olika dollarkurser om du vill...

Med Z=7,2 blir Y=9,54 ~= 10 (så blir man inte besviken iaf!)

Nicholas: I USA har man inte VAT utan sales tax som tillkommer UTÖVER det annonserade priset vif köp över disk eller inom delstaten. Om din kompis bor utanför NY-state så slipper han sales tax och kan ta med sig gluggen hem till dig till B&Hs annonserade pris. Han begår då ett smugglingsbrott om han inte redovisar i tullen att han har med sig ett objektiv som han inte hade med sig på vägen ut ur landet. För att ta upp gluggen i din bokföring efter en dylik operation får du ta in den som köp från privatperson, dvs du betalar ingen moms på köpet från kompisen (eftersom han inte är momspliktig).

Re: nice.

almanakis skrev:
Fint.
Men då undrar jag såhär, det kommer ju på en svensk moms vilket jag tycker är ganska konstigt(?), men den går ju dra av som vanligt då, det jag undrar är, VAT som det heter som är deras skatt, det måste ju finnas en sån på priset 11,833 innan den svenska momsen tillkommer, då bord eman ju kunna dra av mer?

Jag har en vän i USA som kommer hem efter jul, om jag beställer mina grejer till hans adress i USA, och han tar med detta hem, då tillkommer ju ingen svensk moms eller tull, eller hur? Då måste det ju verkligen vara billigast att låta nån köpa prylar som är i USA, för även om man inte kan dra av momsen i sitt företag, blir ju priset otroligt mkt billigare?

Mvh N

If the order is shipped within New York State , the law requires that local sales tax be added to the order total including the amount of the shipping charge. If you have resale or tax exempt status, please make your order by Phone, Fax or E-Mail, since we do not have this option available on our web site as of this time.

We do not collect tax for orders shipped out of New York State. Purchases in our store are subject to an 8.375% local sales tax. This tax is not a VAT, and cannot be recovered by non-USA visitors when returning home.

Står längst upp på deras sida under Help Center-Sales Tax

Det tillkommer svensk moms eftersom du importerar en vara till Sverige. Den amerikanska momsen (VAT) tas inte ut på exporterat gods, däremot kan det tillkomma en "sales tax" som inte är avdragsgill.

Ja du kan låta din kompis försöka smuggla grejerna till Sverige, och eventuellt slippa tull och moms. Men det är olagligt.

-- MW

Emil-G skrev:
Y = Z x 1,06 x 1,25 där Z är svenska kronans kurs mot amerikanska dollarn och Y totalsumman. Behöver jag specificera mer? Jag kan lägga upp ett excelark med slutsumman för olika dollarkurser om du vill...

Med Z=7,2 blir Y=9,54 ~= 10 (så blir man inte besviken iaf!)

Så ja...det var ju inte så svårt...eller hur?

Jag blir aldrig besviken när jag räknar ut och beställer...

Kakelgasten skrev:
Så ja...det var ju inte så svårt...eller hur?

Jag blir aldrig besviken när jag räknar ut och beställer...
Hur ofta gör du ett överslag med en faktor 9,54? Jag tycker det är betydligt enklare att räkna med 10 iaf...

Emil-G skrev:
Hur ofta gör du ett överslag med en faktor 9,54? Jag tycker det är betydligt enklare att räkna med 10 iaf...

Då tycker jag att du får lov att räkna så..:)

För mig är det iaf skillnad på 9540:- och 10.000:-
Visst...du blir ju inte besviken...inte när det är dom "småsummorna", men x3 så är man uppe i 1500:- som man kanske kunde lagt på någon ytterliggare sak när man ändå så att säga håller på att handla därifrån.

Vill man inte ha exakta summan så är ditt sätt att räkna alldeles jättebra...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar