almanakis skrev:
Hej alla glada fotografer!
Som ni flesta känner till här på sidan så är det lätt att man blir lite prylgalen när man gett sig in på foto.
Då brukar vi jaga runt på internet för att hela tiden hitta de bästa priserna.
Jag har nu sett att B&H Photo verkligen är billigast på det mesta, och de fraktar ju till sverige.
*Det jag undrar är om de är bra?
*Lång leveranstid?
*Kan man om man är företagare dra av momsen om man handlar från USA?
*Och framför allt: BEHÖVER MAN BETALA TULL, och isåfall hur beräknas den?
*(om man köper canon, får man väl Worldwide garanti, så även om prylen går sönder kan man laga den här i sverige?)
Vore schysst om jag kunde få några rader från er som erfarit B&H..
MVH/Nicholas
Har köpt objektiv och teleförlängare av dem. Jag gjorde det inte primärt för pris utan att de faktikst hade grejorna för leverans. Leverans får man med UPS på 4-5 helgfria dagar. B&H funkar mycket bra enligt min erfarenhet. Deras webb ger dig kontinuerlig info om orderstatus via mail.
Det blir en del billigare trots att allt räknas in såsom frakt, tull och moms. 20-25% billigare cirka för mina köp.Det är det positiva.
Nu till det negativa - frakten, returer och garantin. B&H fraktar med UPS och det är också via UPS fakturan man betalar tull och moms (momsen kan du kanske försöka bli av med - lycka till med det). Jag tycker inte UPS, DHL och andra paketservices är till för privatpersoner egentligen och de kan nog ställa till det en del för de som bor ute på landet. Dessa företag levererar till din dörr och då gäller det att vara hemma! Vilka är det? Ta ledigt från jobbet? Hur billigt är det?
UPS dök upp vid ett tillfälle då jag ej hemma. Min fru svarade och hade inte en aning om detta och hade inte varken tid att ta hand om detta paket just då (sen till jobjour) eller ens vetskap om denna leverans. UPS killen hotade då med att slänga ut paketet utanför om ingen kom ner och hämtade det. Han körde i alla fall till sist tillbaka och dumpade paketet på UPS-hubben i Solna utanför Stockholm. Jag ringde då och bad att de skulle köra förbi mit jobb så skulle jag ta emot i dörren. Det går inte för det godkänner inte avsändaren B&H (!!!) säjer man då, så var det slutsnackat om den servicen. Jag fick då själv uppsöka hubben och det gick väl bra för jag jobbade i närheten.
Men om man nu bor ute på landsbygden, så kan det vara ljusår till närmaste UPS hubb. Så detta paketserviceupplägg passar inte sällan privatpersoner väldigt illa. Servicen utförs under kontorstid när vanliga människor inte kan utnyttja den och den ges bara under kontorstid, vilket blir lite av ett "moment 22". Med B&H blir det dessutom etter värre eftersom en leverans endast kan ske till den fysiska adressen på paketet om du så legitimerarar dig "in person". I en jämförelse är den förkättrade posten ett under av service!
Garantin funkar nog men när jag behövde den så fick jag ingen, då Tamron i detta fall beslutat att inte ge nån nån hjälp om man använde det objektiv jag köpt till digitalkameror (fast det funkar lika bra som något annat av företagets DI objektiv med digitala DSLR:er. Men det är en annan fråga som jag ej tänker fördjupa mig i här!
Annars är B&H toppen. Försöker ni använda andra ni andra företag i USA än B&H, så tänk på att långtifrån alla säljer faktiskt utanför USA och Canada.
Med tanke på min uteblivna garantireparation av mitt objektiv, så skulle jag gärna betalt 25% mer till Cyberphoto om de bara haft grejorna hemma på hyllan. Jag tror Cyberphoto har ett helt annat gehör hos leverantören än jag själv och det kan det faktiskt vara värt att betala för.
Funkar allt och grejorna är schyssta så är webbhandel lysande. Är de inte det så kan man hamna i en veritabel mardröm som man inte ens vill utsätta sin värsta ovän för. Vad gör man om företaget inte svarar på varken mail eller telefon. Jag har en gång varit med om just detta när jag försökt få tillbaka 12000:- som jag betalt för myckat (via en amerikansk webbsida) för en kurs i Chicago. Det tog många månader och krävde till slut vår ekonomiavdelnings och Master cards gemensamma ansträngning för att de till slut skulle betala tillbaka pengarna. Många webbhandlare är fullständigt usla på att hantera returer och krediteringar - sånt sysslar många överhuvudtaget inte med, för de vet att sannolikheten att du ska åka till USA och ställa dig på deras tröskel är obefintlig eller hur?
Om du ändå bestämmer dig för ett köp - lycka till av hela mitt hjärta. Du kan komma att behöva det
.