Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa objektiv i New York?

Produkter
(logga in för att koppla)

Buse

Aktiv medlem
Jag skall inom kort åka till New York, och tänkte då passa på att köpa åtminstone ett objektiv på B&H. Är det någon som känner till om det tillkommer några extrakostnader jämfört med de priser som står angivna på butikens webbsida? Momsen är ju given, men hur är det med tullagiften? Slipper man den som turist, och vad måste man i så fall göra?

Antagligen har detta redan ventilerats någonstans, jag hittar dock ingen information, och hoppas att någon har vänligheten att beskriva hur det ligger till.

Vänliga hälsningar, Jan Buse
 
Normalt sett tillkommer VAT om du köper direkt i butik, och den är väl en 13% eller nåt sånt. Vet inte om det går att fixa en voucher för att sedan få tillbaka den. Sen beror det lite på om du ska smuggla eller tulla för den, men i sånt fall tillkommer moms+tull vid införsel av prylarna till Sverige.

Glöm inte att köpa internationell version, annars har du ingen garanti annat än via butiken.

Annars finns ju Jeppes artikel här som säger en del om vad som gäller.
http://www.fotosidan.se/cldoc/3761.htm
 
Det som tillkommer på priset när du handlar i butiken är en "local sales tax" (inte VAT) på ca 8,4 %. Den betalas direkt vid köpet och kan inte "återbetalas".
Sen är det som sagt upp till dig hur du gör vid tullen.
 
Jaha, bra!

Tack för det snabba och tydliga svaret!

Särskilt bra upplysning om internationell version, hade jag inte tänkt på.

Det verkar finnas en del pengar att spara genom att smuggla in grejerna. Innebär det alltså att man vid hemresen låtsas som man haft med sig objektivet hela tiden, och således inte bär med sig kvitton eller kartonger? Eller måste man ta till andra knep?

Mvh, Jan Buse
 
Inga kartonger då förståss! Skulle du ha otur kan du bli tvingad att visa kvitto på både kamera och optik.

Tullen har makten!

En gång tog jag med en liten 12" svartvit TV i bilen när vi hade hyrt en stuga på Åland.

Denna förbannade TV resulterade i att jag fick följa med till tullexpeditionen och fylla i ett dubbelsidigt A4 med diverse info. Vid hemresan blev det till att visa apparaten med serienummer och allt innan de släppte oss vidare.

Detta var Åland och inte Ryssland ;-)
 
jag tror inte det blir några större problem har bara varit med om att ta in grejer från singapore... mp3 spelare på den tiden de kostade lite pengar och det var inga problem min polare hade med sig alla orginal kartonger och allting
 
yes, sales tax, 8.375%, så ca 8.4% som tidigare nämts i tråden.

för att lagligt slippa tupp och moms vid inträde i EU igen skall man kunna uppvisa att man ägt varan i 6 månader vid vistelse utomlands. Men jag tror inte de tar så hårt på det om det inte gäller större grejer....så skulle jag hadt en 200 000 SEK på mig förtillfället skulle jag nog köpt en bil här i USA som jag skulle slippa betala moms och tull på i Sverige sen, bara frakt kostnaden över.
 
Jag har tänkt samma sak, B&H NYC. Nu blir man ju lite lätt paranoid när det gäller tullen och det ni skriver. Vad skulle hända om man inte kan uppvisa kvitto hemifrån? Jag menar, jag reser ju inte runt med kvitto på mitt kamerahus och de gluggar jag köpt i Sverige. Kan man återkomma med dem efteråt? (hur nu det skulle gå till om man nu gråzons-smugglar).
 
Gråzonssmugglar? Betalar du inte moms och tull bryter du mot lagen, det finns ingen gråzon där.

I värsta fall beslagtar de väl utrustningen och håller på den tills du kan visa kvittona.

Åas, hur ofta ser ni en tullare när ni är på flygplatsen? :)
 
Jag tror att sålänge du inte köper 5 objektiv eller liknande och har de nerpackade i sina orginalkartonger så lär inget hända, så sålänge du itne storhandlar finns det nog ingen direkt risk.
 
Jag var nyligen på B&H och jag kan först rekommendera dig att göra en inköpslista från början... butiken är stooor, men där är också massor med folk så det känns som reastarten på IKEA. Stressigt, stressigt. Man tjänar definitivt på att ha bestämt sig innan.

Man får gå till olika stationer beroende på vad man vill köpa, sen får man en lapp som man slutligen lämnar till kassan och betalar. Där får man en ny lapp som man lämnar i varu-utlämningen. Ca 8.4% tillkommer, som andra beskrivit.

När man sen ska hem kan man t.ex. ha kameran i rycksäcken, nedvikta kartonger i bagaget. Eller helt enkelt köpa ett stort kuvert och skicka hem dem med posten. Att köpa utrustning för eget bruk har jag aldrig hört någon råka illa ut för.

De erbjuder, mot tillägg, olika extra garantier, och det kan vara värt att fundera på dem. Vissa märken (exv Canon) ger USA-garanti på hus men internationell garanti på optik.

sist: innan du ska dit; kolla öppettider på deras hemsida. De har speciella helgdagar, och stängt på lördagar - men öppet söndagar.

Lycka till!
 
Jomans skrev:
Man får gå till olika stationer beroende på vad man vill köpa, sen får man en lapp som man slutligen lämnar till kassan och betalar. Där får man en ny lapp som man lämnar i varu-utlämningen. Ca 8.4% tillkommer, som andra beskrivit.

sist: innan du ska dit; kolla öppettider på deras hemsida. De har speciella helgdagar, och stängt på lördagar - men öppet söndagar.

Har de kvar linbanan i taket där alla grejer fraktas mellan order och lager? Riktigt kul besök faktiskt, lite som tomtens verkstad nästan.
Sen var det lite smålustigt att "gubbarna" på kundtjänsten som ligger runt hörnet in på 34:e gatan, frågade mig vilket distrikt jag arbetade på, då jag för dagen bar en NYPD-mössa. Han hörde inte att jag var svensk! :)

Anledningen till att de har stängt på lördagar är att de som äger och driver B&H är ortodoxa judar. Tänkte du inte på att alla som arbetade där har skruvkorkstofsar? :)
 
Jag brukar skicka hem kartongen med ett vanligt brev, Det är ingen som kollar utrustningen i tullen på hemresan.

Du får ha en trevlig resa och många härliga timmar på B&H.
 
Det verkar onödigt jobb att spara kartongen och skicka hem den i kuvert. Vad har man för användning av kartongen? Hur gör du med eventuel frigolitfyllning i kartongen?
 
Det är väl inte onödigt o spara kartongen, Går sakerna sönder och du måste skicka tillbaka dom är det väl toppen o ha kartongen kvar?
 
Mortella skrev:
yes, sales tax, 8.375%, så ca 8.4% som tidigare nämts i tråden.

för att lagligt slippa tupp och moms vid inträde i EU igen skall man kunna uppvisa att man ägt varan i 6 månader vid vistelse utomlands. Men jag tror inte de tar så hårt på det om det inte gäller större grejer....så skulle jag hadt en 200 000 SEK på mig förtillfället skulle jag nog köpt en bil här i USA som jag skulle slippa betala moms och tull på i Sverige sen, bara frakt kostnaden över.

6 månaders gräns?????

Detta gäller naturligtvis inte utan är bara trams "jag hört saker"

Enligt tullen skall alla varor som är värda 1700:- eller ifall flera varor är värda 1700:- tillsammans, tullas för. Dvs oavsett ifall varan är 7 månader så är värdet det som gäller.

Sedan är det upp till var och en, jag vek ihop mina kartonger och la i bageget, kameran hade jag i kameraryggan, nemas problemas.
John
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.