Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa objektiv för semester + hund bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

FBGKimpan

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag har en Nikon D90 med ett 18-55 objektiv (Tror jag det är, köpte det för 400kr på blocket så antar att det är det första standard objektivet).

Hur som helst, hade med det i Cypern och kände att det inte riktigt var "tillräckligt" så att säga. Därav letar nu efter nytt objektiv.

Min budget ligger på omkring 2000kr.
Så vad för objektiv bör jag kolla efter? Om ni inte förstått det så är jag clueless inom dett området så letar efter nybörjar vänligt objektiv.


Har kollat lite på ett Tamron AF Di II 18-200mm men söker som sagt råd! :D


Kan dessutom lägga till att jag snart ska köpa hund och kommer antagligen ta en massa bilder på hunden med min kamera, vill gärna köpa ett objektiv som täcker båda dessa områderna ifall det ens är möjligt.
 
Skulle säga att du kikat på ett vettigt objektiv för Din användning och budget och 18-200 täcker de flesta behov för alroundfotografen, att fota hundar i rörelse kräver ju att Du kan skifta brännvidd (zooma) en del då avstånden ändras snabbt när de små liven springer runt och härjar.

Har själv "storasyster" till det Du kikar på Tamron 28-300 och är väldigt nöjd med det och det sitter på mesta delen av tiden då det löser de flesta situationer, att jag valde det före 18-200 beror på att jag är mycket på sjön och då är avstånden stora så villa ha mera tele och offrade lite vidvinkel men för Dig är sannolikt mera vidvinkel och lite mindre tele vettigare.

My 2 cent
 
Skulle säga att du kikat på ett vettigt objektiv för Din användning och budget och 18-200 täcker de flesta behov för alroundfotografen, att fota hundar i rörelse kräver ju att Du kan skifta brännvidd (zooma) en del då avstånden ändras snabbt när de små liven springer runt och härjar.

Har själv "storasyster" till det Du kikar på Tamron 28-300 och är väldigt nöjd med det och det sitter på mesta delen av tiden då det löser de flesta situationer, att jag valde det före 18-200 beror på att jag är mycket på sjön och då är avstånden stora så villa ha mera tele och offrade lite vidvinkel men för Dig är sannolikt mera vidvinkel och lite mindre tele vettigare.

My 2 cent

Hej! Tack för dina synpunkter. På ett annat forum blir jag rekomenderad att köpa Nikkor 35 f/1.8G . Vad tror du om det?

Länk till min tråd där: http://www.sweclockers.com/forum/10...nded-samt-djur-bilder-nikon-d90/#post13792711
 
Tycker jag låter som ett mycket illa genomtänkt råd som inte tar hänsyn till Dina uttalade behov, tror mer det är givet för att den personen gillar det objektivet och det passar vederbörandes fotande men man har inte tänkt på vad Du faktiskt ska använda det till och behöver.

Ska Du fota på fester och annat med generellt korta avstånd så ha på Din nuvarande 18-55 så blir det ett smidigare paket att bära runt på festen och så har Du det andra till övriga fototillfällen.
 
Hejsan!

Jag har en Nikon D90 med ett 18-55 objektiv (Tror jag det är, köpte det för 400kr på blocket så antar att det är det första standard objektivet).

Hur som helst, hade med det i Cypern och kände att det inte riktigt var "tillräckligt" så att säga. Därav letar nu efter nytt objektiv.

På vilket sätt var det otillräckligt? För oskarpt? För liten bildvinkel? För stor bildvinkel? För lång slutartid (rörelseoskärpa)? För stort skärpedjup? För litet skärpedjup?
 
Hej! Tack för dina synpunkter. På ett annat forum blir jag rekomenderad att köpa Nikkor 35 f/1.8G . Vad tror du om det?

Länk till min tråd där: http://www.sweclockers.com/forum/10...nded-samt-djur-bilder-nikon-d90/#post13792711

För att fota en lekande hund så är jag ganska säker på att du inte kommer att bli nöjdare av en fast 35mm. Den gör sig bäst om man är tvungen att fota i dåligt ljus. En 18-200mm är väldigt flexibel, men den är ganska stor och dessutom utanför din budget på 2000 kr. Jag tror att Nikons 18-105mm blir en bra kompromiss.
 
Jag har tagit massor av bilder på våra springande hundar och främst använt mitt nikon 55-300 objektiv som kostar ca 2700 kr fullpris. Full zoom d.v.s. 300 mm har sällan behövts men 100-200 tycker jag är lagom för att inte komma för nära. Hundar vill ju sällan sitta stilla om man är allt för nära dom.

Jag tror att det viktigaste är att komplettera med de längre brännvidderna t.ex. 55-200, 55-300 eller 70-300. Vill du bara ha ett enda objektiv tycker jag nikons 18-105 är bra allround till mycket förutom fåglar och andra avlägsna djur.

Snabb autofokus är bra för springande hundar men allra viktigaste tycker jag är att mata på med seriebildtagningen och verkligen slösa bilder för att sedan leta upp de riktigt roliga poserna.
 
Jag fotar ganska ofta hundar & jag kör med Canon prylar men 70-200 tycker jag är det absolut bästa objektivet för just hundar så jag skulle satsa på ett zoomobjektiv med en brännvidd upp till 200...
 
Senast ändrad:
8
Jag fotar ganska ofta hundar & jag kör med Canon prylar men 70-200 tycker jag är det absolut bästa objektivet för just hundar så jag skulle satsa på ett zoomobjektiv med en brännvidd upp till 200...

Grejjen med 70-200 2.8/4.0 är att objektiven är magiska på en fullformatssensor men inte alls lika roliga på en cropsensor. Skulle hellre valt ett 55-250mm för 1500kr som är mycket mindre.

Minns själv när jag köpte mitt 50/1.8 tillsammans med första systemkameran, en 1000d. Tyckte det var ett riktigt skitobjektiv. Nu när jag köpt en 5d mk2 är jag glad att jag aldrig sålde det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.