Annons

Köpa nytt hus på Ebay?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klanke

Medlem
Hej

Jag är intresserad av att uppgradera mig från D90 till D7200. Bästa pris i Sverige ligger runt 11000:-
På Ebay finns nya hus, från topp-rates seller i UK, för strax under 8000:-.

Någon som har erfarenheter av köp enl ovan? Att tänka på? Har själv handlat klocka på detta sätt utan problem. Är det säkert om man väljer en säljare med många topp-betyg?

MHV
Klanke

Jag är intresserad av att uppgradera mig från D90 till D7200. Bästa pris i Sverige ligger runt 11000:-
På Ebay finns nya hus, från topp-rates seller i UK, för strax under 8000:-.
Även om annonsören är brittisk finns en (med tanke på priset ganska stor) risk att varan levereras från något annat ställe, t ex Hongkong. Då tillkommer moms och vips är priset över 10000 kronor.

Skulle nog inte våga köpa något över 5000 kr utan att få varan och därefter betala mot faktura. Företag kan gå i konkurs (har bekant som gått på den smällen förut, -10000 kr).

Ebay är ju ingen butik i sig.

Från Uk får vi ju importera fritt, och i annonsen står det var varan levereras ifrån. Står det Uk så blir du inte skyldig att betala om den fastnar i tullen - skulle den (har aldrig hänt mig iallf) komma från fel land så är det bara att säga att det är fel så går köpet tillbaka. Pay PAL ger dig full garanti på pengarna, så om säljaren går i konkurs eller varan kommer från fel land så är det bara att öppna ett case så ramlar pengarna tillbaka. Pay PAL ger köparen rätt varje gång.

Jag hade tryggt köpt den, men jag hade inte gjort några sådana stora inköp utan att läsa igenom annons, pp-försäkring och kontaktat säljaren för att få funderingar utredda. Snarare än att låta random forumsskribenter avgöra! 😉

Jag tänkte köpa min D7100 via ebay från Hong Kong för ett antal tusen billigare än i Sverige. Så räknade lite på det och kom fram till att om paketet skulle fastna i tullen skulle den bara bli ca någon tusen lapp billigare. Vilket jag inte tyckte det var värt om det mot förmodan skulle bli fel på kameran.

Glömde skriva det jag egentligen skulle skriva. Det du får kolla upp är om det skickas från kanalöarna eftersom dom tillhör EU´s tullunion men inte EU´s momsunion.

Är det från UK, och säljaren har gott omdöme, du skickar lite frågor om garanti / frakt och han svarar snabbt så skulle jag slå till. Har köpt hejvilt på ebay och tänkte köpa mitt nästa kamerahus via ebay precis som du.
Se till att du har "moneyback guarantee" och betalar via paypal så du har lite trygghet och inte får hem en kartong med en tegelsten i...

Har köpt i stort sett alla mina kameror från ebay, aldrig några problem.

Fuji xt1 te x ibkand 2-3 tusen billigare
23mm 2-3000 billigare
56mm 2-3000 billigare.

Blir en slant tillslut.... som sagt aldrig några problem. Tull och moms tillkommer inte om de skickar från eu.

Tack för all feedback

Tack alla för bra feedback/input! Finns lite att kolla upp men det finns möjlighet till ett klipp alltså. Jag får kontakta säljaren och kolla lite extra innan ev affär. Klockan jag nämnde i mitt inlägg köptes från Tyskland (ingen moms etc) av en säljare med massor av toppbetyg på Ebay. Sparade 45% jmf köp i Sverige.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar