Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa nytt, d80 eller d200

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänk på att du troligen åker på 25% moms också och att eventuella garantiåtgärder kräver att du skickar tillbaka sakerna till USA.

det med garantin tänkte jag på också, kanske funkar om man bara visar upp kvittot för nikon sverige så får man service här

men vad är det med momsen? tull och sånt?

Garantin tror jag du kan glömma

Momsen tillkommer med 25% på kamerans pris + frakten om företaget du köper skickar på ärligt sätt dvs uppger det rätta värdet på paketets innehåll vilket de flesta företag gör.

det låter tråkigt, läste att de inte skriver gift på paketet utan skriver nåt med ebay

men jag har en kompis i usa nu, om hon köper det åt mig och skickar det till mig som gift, då ska det inte vara några problem eller?

Nej inte med momsen. Det enda problemet är väl om paketet skulle försvinna eller gå sönder - då vet jag inte riktigt vilken summa pengar du får ut. Har för mig att just den biten finns rätt utförligt behandlad i en annan tråd här på fotosidan men kommer inte ihåg vilken det var.

då får man låta paketet försäkras innan man skickad iväg det och så

du kommer inte ihåg något av rubriken så man kan söka efter det?

Prolematiken med att skicka som gåva är som sagt att du har skrivit på paketet att det som finns i saknar kommersiellt värde. Kommer paketet bort och det blir en försäkringsfråga kommer summan du får från försäkringsbolaget baseras på vilket värde som angetts på paketet. Har du då angett det riktiga värdet får du alltså ut pengar, men inte om du skrivit det som gåva.

Ang. garantin - Nikon tillämpar inte värds-, utan kontinentalgaranti. Nikonprodukter köpta i USA kan med andra ord inte lämnas in för service här i Sverige, utan måste skickas över till USA om det ska gå på garantin.

Kollade upp det här innan jag köpte min D80 + kitgluggen 18-135mm i somras. Trots att min flickvän var i USA och kunde tagit hem kameran säkert åt mig valde jag ändå att köpa i Sverige. För mig väger garantigrejen väldigt tungt. Och tur är väl det eftersom objektivet nu börjat krångla och ska in på service.

aha ok, kanske lika bra att spara ihop till en beg d200 som är i nyskick i stället då kanske

men det är en funderar jag kommer få ha nu ett tag iaf :)

är grejerna lika billiga i tyskland kanske, eller euron ligger fortfarande rätt så högt?

samma här, vanligtvis är det ju 18-70 som jag har till min d50 just nu, men den ryker ju om jag säljer det nu så får jag köra med min tokina 12-24 och kitten ett tag i stället.

Avvakta lite så kommer det säkert dyka upp många D200 på Blocket och Tradera nu när D300 och D3 kommer.

men även då sjunker värdet på min d50, visst inte lika mkt som på d200
men d300 och d3:an kommer i november, det är ju ett bra tag kvar

Nikon har världsgaranti - 1 år - på objektiv, blixtar etc för att detajera diskussionen lite. Det är på kamerahusen de bara har garanti "per kontinent".

Skicka prylarna till din kompis i US of A, han skickar vidare till dig med USPS och skriver "gift" på paketet och anger värdet till $70 (<500 SEK). Tada, du har lurat staten på lite skattepengar.

ESS skrev:
Skicka prylarna till din kompis i US of A, han skickar vidare till dig med USPS och skriver "gift" på paketet och anger värdet till $70 (<500 SEK). Tada, du har lurat staten på lite skattepengar.

Återigen har du då problemet med försäkring OM det nu mot förmodan skulle komma bort.

gsol skrev:
Återigen har du då problemet med försäkring OM det nu mot förmodan skulle komma bort.

Men det skiter du i eftersom det knappast händer oftare än en gång på typ 10000 och när du händer så är det bara att svälja och inse att du hade otur.

Du kan inte styra över ekonomisk otur men du kan se till att du får bra ekonomiska odds.

ESS skrev:

I USA är det numera olagligt att ange felaktigt innehåll i försändelser som ska transporteras med flyg och båt.

Det är av den anledningen som ingen handlare i USA vill ändra på innehåll elelr skriva ner värdet.

Sedan 11/9 är myndigheterna riktigt kinkiga med fiffel med paket och det blir rejält jobbigt om man blir påkommen.

Och står det att det är fotoutrustning och ett lågt värde så lär tullen bli nyfikna...

Ska man nu fiffla med innehåll så bör man alltså göra det någon annanstans som tex HongKong.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar