Annons

Köpa nybörjarkamera...vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

mirtini_86

Ny medlem
Jag står i valet och kvalet hur jag ska göra. Har en liten IXUS 65 i dagsläget men fotointresset har ökat och jag vill ha en större och bättre kamera. Den ska vara snabb och ta bra bilder i rörelse. Har tidigare sagt att jag vill ha en kompaktkamera men en sådan som ser ut som system med mycket zoom, typ 12-18 ggr zoom. Men en kompis till mig menar att jag borde tänka en gång till om jag inte ska ha en systemkamera istället för då kan man anpassa och göra om den lite efterhand om intresset ökar ännu mer. Önskar att den har live view också. Skulle vara tacksam om det finns någon som kan tipsa om en bra nybörjarkamera som jag kan växa med? Och vad jag ska tänka på innan jag köper....

Vet att i de flesta systemkamrapaketen så följer det med ett orginalobjektiv men om man jämför ett 18-55 mm med de en vanlig zoom hur många ggr zoom är det?

Jag står i valet och kvalet hur jag ska göra. Har en liten IXUS 65 i dagsläget men fotointresset har ökat och jag vill ha en större och bättre kamera. Den ska vara snabb och ta bra bilder i rörelse. Har tidigare sagt att jag vill ha en kompaktkamera men en sådan som ser ut som system med mycket zoom, typ 12-18 ggr zoom. Men en kompis till mig menar att jag borde tänka en gång till om jag inte ska ha en systemkamera istället för då kan man anpassa och göra om den lite efterhand om intresset ökar ännu mer. Önskar att den har live view också. Skulle vara tacksam om det finns någon som kan tipsa om en bra nybörjarkamera som jag kan växa med? Och vad jag ska tänka på innan jag köper....

Vet att i de flesta systemkamrapaketen så följer det med ett orginalobjektiv men om man jämför ett 18-55 mm med de en vanlig zoom hur många ggr zoom är det?

Finns massor av trådar som behandlar just din fråga. Flera i veckan. Ta och sök i forumet.
Alla instegskameror är i princip lika bra. Det du måste välja är vilket system du vill ha, dvs canon, nikon, sony, osv.
Live-View är inget jättemåste. Det är en helt annan sak att arbeta med systemkamera. Den är tung och inte lika lätt att hålla stadigt. Det är nästan alltid bättre att använda sökaren.

Zoom har inget med "hur nära" du kommer. Zoom betyder att du har ett objektiv som kan zooma, dvs ett objektiv med olika brännvidder.
18-55mm är ett zoom. 50mm är ett fast objektiv.
Ett 10-100mm har alltså 10x zoom, medans ett 500mm (som är jättelångt) bara har 1x zoom.

Ett 18-55 motsvarar lite grovt en vanlig kompaktkamera, om man ser till "hur nära" du kommer.
En långzoom motsvarar väldigt grovt förenklat (beroende på modell. brukar anges vad det motsvarar jämfört med 35mm-film i de tekniska specifikationerna) ett 35-350mm objektiv om det står att den har 10x zoom.

För att beskriva "hur nära" man kommer är bildvinkel det rätta begreppet, alltså hur många grader av verkligheten som kommer med i bild. Färre grader gör att du kommer "närmare".
Vanligast är att prata om brännvidd.
18-55, som är ett normalzoom, passar bra till vardagliga ting.
Vill du fota på avstånd krävs ett tele-zoom, tex 70-300.

Bara lite info. Har du aldrig hållt på med analoga systemkameror är det inget du behöver bry dig om så mycket just nu:

Det här med brännvidd har krånglats till lite sen allt blev digitalt.
På 35mm-film, eller en FullformatsSensor(FF) som har samma storlek som 35mm-film, krävs det längre brännvidd för att komma lika "nära" som en en kamera med mindre sensor.
De flesta digitala systemkameror har en mindre sensor så man får räkna om lite om man vill veta exakt. Ett 100mm på en sådan sensor motsvarar ett 160mm på en FF-sensor. Gångra med 1,6 alltså. Gäller för canons två- och tresiffriga modeller.
Sensorn är mindre och då blir vinkel ut från optiken mindre, och du kommer "närmare". Samtidigt får du omvänt problem om du vill ha riktig vidvinkel.

Finns massor att läsa om detta här på forumet. Sök på brännviddsförlängning eller liknande.

... jag vill ha en större och bättre kamera. Den ska vara snabb och ta bra bilder i rörelse. Har tidigare sagt att jag vill ha en kompaktkamera men en sådan som ser ut som system med mycket zoom, typ 12-18 ggr zoom.
Vill man plåta saker i rörelse (sport, djur osv) är systemkamera det bästa valet. De flesta kompaktkameror (även de med lång zoom) är långsamma.

Problemet med systemkameror är att det blir dyrt, tungt och klumpigt om man vill ha mycket zoom, dvs stort brännviddsomfång. Det finns ju hyfsade kompaktkameror för ett par tusen som har motsvarande 28-400 mm. Standardobjektivet på systemkameror motsvarar 28-85 mm ungefär, vilket innebär att man behöver köpa till ett telezoom.

Systemkamerapaket som det kan vara värt att titta på är t ex Canon 1000D eller 450D med två zoomar: 18-55 och 55-250. Detta motsvarar tillsammans ungefär 28-400 mm. Paketpris på omkring 7500 kr respektive 8500 kr. Den dyrare kameran (450D) är lite snabbare.

Gå till prisjakt.nu - där finns det en kategori som heter just långzoomare. Snoka runt där en stund och kolla sedan in recensionerna här på fotosidan.se för de modeller som Du vill undersöka närmare.

En långzoomad rackare, utan att värdera kamerkvalitet, bildkvalitet eller prisvärde, realtivt alla andra är Canon PowerShot SX10 IS.

Det finns fler liknande kameror på marknaden och jag har ingen särskild preferens för någon av dem - jag använder gamla trokänare som semesterkameror ( Minolta A1 och A2 ), men det finns ingen anledning att leta efter beg. A1 och A2 när det finns nya av andra märken för i stort setta samma pengar, och med större zoom-omfång, om det nu är det man prioriterar.

Det finns en skog full av rimligt bra långzoomare och Du kommer sannolikt inte att bli besbiken. Att hoppa "rakt ner i smeten" med en systemkamera kan vara både skrämmande och en besvikelse - skrämmande för att steget "upp" kan uppfattas som stort, en besvikelse för att Du måste kunna hantverket för att kunna utnyttja potentialen fullt ut.

Det är inget fel att välja en kompaktkamera typ Sx10 IS som redan föreslagits. Det man ska veta är att man alltid kommer ha ganska långt skärpedjup i sina bilder, autofokusen kommer ha svårt att sätta sig rätt om du fotar en hund som springer runt tex. I övrigt är dom väldigt kompetenta å är förhållandevis smidiga.

Det kan helt enkelt vara väldigt skönt att ha en kamera som Canon långzoomarn som föreslagits.

Eller så väljer du en 450D med 18-55 IS och 55-250 IS.

Måste också tillägga att det kommit upp väldigt många bra råd här i tråden, men saker som brännvidd, och att förstå ordet zoom tar sin tid...

Det är inget fel att välja en kompaktkamera typ Sx10 IS som redan föreslagits. Det man ska veta är att man alltid kommer ha ganska långt skärpedjup i sina bilder, autofokusen kommer ha svårt att sätta sig rätt om du fotar en hund som springer runt tex. I övrigt är dom väldigt kompetenta å är förhållandevis smidiga.

Det kan helt enkelt vara väldigt skönt att ha en kamera som Canon långzoomarn som föreslagits.

Eller så väljer du en 450D med 18-55 IS och 55-250 IS.

Måste också tillägga att det kommit upp väldigt många bra råd här i tråden, men saker som brännvidd, och att förstå ordet zoom tar sin tid...

Och väljer du en systemkamera så välj samma märke som dina kompisar har. Enda anledningen är att du kan låna prylar :) Märket spelar annars ingen roll. De är i princip lika bra allihop.

Vilken modell och märke du än väljer så lär bilderna bli bättre (i sämre ljus och när det går undan) jämfört med vilken långzoomare/kompakt som helst. I bra ljus så är skillnaderna mycket mindre.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto