Annons

Köpa nya kamera eller objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellfog

Medlem
Tanken var först att köpa nytt objektiv Canon EF 24-105/4,0 L, men blev sugen att köpa ny kamera i ställe 60D.

Har 600D nu, men saknar vissa saker tex extra display och knappar för tex ISO, sen verkar 60D vara lite allmänt bättre än 600D. Hade tänkt köpa bägge prylarna, men kommer bara köpa ena saken först men vilken, Kamerahus eller objektiv?

använder Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS som objektiv nu, har även 8-55/3,5-5,6 IS, som jag sällan använder.

Vad tycker ni jag ska köpa först?

Kan ju ha helt fel nu, men 24-105 låter ju om ett objektiv i huvudsak för FF, är du säker på att du vill ha ett sådant. Personligen skulle jag satsa på något ljusstarkt som ger en fin bokeh. Något 18-50/2,8 eller ett 35/1,4 eller 50/1,4 eller 50/1,8 eller 85/1,8. Beror ju lite på vad du fotar. Bilderna från en 60D kommer se precis lika ut som från en 600D, det är mer en bekvänlighetsfråga för den som står bakom kameran. Jag skulle satsa på objektiv, men kanske inte då det du valt. Nu har jag ju inte Canon, så jag kan ju ha helt fel ;)

Kan ju ha helt fel nu, men 24-105 låter ju om ett objektiv i huvudsak för FF, är du säker på att du vill ha ett sådant. Personligen skulle jag satsa på något ljusstarkt som ger en fin bokeh. Något 18-50/2,8 eller ett 35/1,4 eller 50/1,4 eller 50/1,8 eller 85/1,8. Beror ju lite på vad du fotar. Bilderna från en 60D kommer se precis lika ut som från en 600D, det är mer en bekvänlighetsfråga för den som står bakom kameran. Jag skulle satsa på objektiv, men kanske inte då det du valt. Nu har jag ju inte Canon, så jag kan ju ha helt fel ;)

Håller med. Kanske ett EF-S 17-55 2,8 IS...grymt nöjd med mitt...

24-105 var kanske gjord för FF, men många använder den på crop kamera också, det enda man missar är itte på bredden av bilden.

Alltid varit sugen på en L objektiv så den verkade väldigt intressant.

sen tänkte jag kanske för framtiden också, ifall jag vill köpa ett full frame kamera, visserligen kommer jag nog kanske använda både crop och full frame då men ändå.

Du kan absolut klara dig med 24...dock gör inte alla detta, personligen nyttjar jag ofta 17-24 mm. Gå igenom dina bilder och kolla vilka bränvidder du använder mest...där finns nog svaret.

Du kan absolut klara dig med 24...dock gör inte alla detta, personligen nyttjar jag ofta 17-24 mm. Gå igenom dina bilder och kolla vilka bränvidder du använder mest...där finns nog svaret.

Eftersom det är crop kamera blir det 38-168 mm, borde räcka. På 55-250= 88-400 mm

Jag fotar bara naturbilder, landskap mm, men zoomar väldigt mycket så det blir mycket 250 mm och 55 mm.

Men jag tror 24-105 blir ett bra komplement. Funderar även på att köpa Canon EF 40mm f/2,8 STM.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar